Problem med skidans stålkant?

Hej!

Någon som har tips/kommentar på hur ni hanterar hund och stålkanten på skidan? Två gånger har jycken lyckats skära sig så att vi fått åka och sy. Inte riktigt vad man tänkt sig som avslutning på en härlig fjälldag.

En del säger att det helt enkelt inte funkar att ha stålkant, men på isiga fjällvidder är det ju lite kinkigt att klara sig utan är i alla fall min erfarenhet.

Hur gör ni? Har ni skida utan stålkant? Eller har ni något tips. Det är när jycken (kh vorsteh) glad och lycklig skuttar runt fötterna på mig som han skurit sig, båda gångerna på baktass ganska långt ner. Hittills bara skinn, men nästa gång kanske det tar en sena... Och är man långt ute på fjället är det ju inte så kul oavsett vilket.

Tacksam för tips.

//Jojo
 
Det finns skidor med kortare stålkant (1/2 eller 3/4 stålkant). Annars får man nog välja skidor utan stålkant, men det har jag ingen erfarenhet av.

Åsnes har ju en skida som heter "Skraven" utan stålkant:

"Brei fjellski uten stålkant. Ei god lengdestiv ski med smørelomme. Fjellskia for de som har hund og ikke ønsker stålkanter. Mål: 67-57-62 Vekt: 1900g (200 cm) Lengder: 180-210 cm Konstr.: Cap, trekjerne, sintra såle."

http://www.asnes-ski.no/fjell2004.htm
 
behövs stålkant?

Jag har alltid åkt med vanliga tävlingsskidor i fjällen.
Draghundsförare använder skateskidor.De är rundade i toppen så det är ingen risk att sticka hunden i tassarna som förut med vanlga längdskidor,då kunde man istället kapa toppen på skidan.
 
Kör med vanlig skateskida utan stålkant. Det är ingen tillfällighet att stålkanter är förbjudna på draghundstävling...
 
En gammal debatt, men jag skyller på att jag är ny...

Om man tävlar (vilket jag gjort en del) kör man ju alltid med skateskidor. Man har ju dessutom alltid en pulka mellan hunden och en själv om man inte går upp bredvid hunden.

På turåkning har jag åkt med stålkantade plastskidor, men samma sak gäller ju här. Hur sjutton kommer du förbi den mellanliggande pulkan? Har själv aldrig lyckats med det du beskriver. En gång har jag åkt med en hund som var för ung för att dra fjällpulka. Då var hon 7 -8 månader så hon fick springa i ett 8 meters flexikoppel med några meters extra expanderlina. Lyckades inte ens då göra det du beskriver trots tung packning och ibland branta turer nerför glaciärer. Har nyligen lagt in en liten bild på min jycke från toppen av en sarekstopp från den tur jag syftar på. Jag hade henne lös några få stunder i branter på hög höjd, men detta var klart olämpligt då det kunde dyka upp ren lite var stans där man aldrig trodde renar satt sin fot... Men en bra sak i telemarkssvängarna med hunden framför sig var att hon redan var mycket duktig på höger och vänster. Detta underlättade en hel del. Hunden fick springa höger, höger höger, vänster vänster vänster osv nerför alla glaciärer och branter...

Annars får du nog fundera på skidor utan stålkant om du kör med lina och inte lyckas dressera hunden att kunna höger och vänster... Eller så får du väl hålla dig i lite flackare teräng...Eller se till att du har en pulka mellan dig och hunden...
 
Gidde; sa:
Har nyligen lagt in en liten bild på min jycke från toppen av en sarekstopp från den tur jag syftar på.

Nu bara måste jag fråga hur det kom sig att du hade hund med dig i Sarek? Det är ju förbjudet med hund både i Sarek och Padjelanta?
Planerar själv en tur till Padjelanta i sommar och det känns väldigt jobbigt att inte få ta med sig sin bästa kompis.
 
emmis135; sa:
Gidde; sa:
Har nyligen lagt in en liten bild på min jycke från toppen av en sarekstopp från den tur jag syftar på.

Nu bara måste jag fråga hur det kom sig att du hade hund med dig i Sarek? Det är ju förbjudet med hund både i Sarek och Padjelanta?
Planerar själv en tur till Padjelanta i sommar och det känns väldigt jobbigt att inte få ta med sig sin bästa kompis.

Se

http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/nfs1987/SNFS1987_09.pdf

" Utan hinder av ovanstående förbud är det tillåtet att

.....
medföra kopplad hund under tiden 1 januari-30 april inom hela nationalparken samt hela året vid vandring på Kungsleden."

Så länge hunden är kopplad och skidåkningen sker före 30 April torde således inget hinder föreligga.
 
Naturligtvis! Tänkte inte på det där med före 30 april.
Jag är ju bara i farten på somrarna ;)
Tackar för svar :)
 
Sent svar på orginalfrågan, men ändå...

Jag har ingen egen hund, men har gått en hel del toppturer med kompisar som har hund. Vi går alltid på skidor med stålkanter.(telisar eller rando)
Och jag har varit med om problemet med hund skuttande mellan laggen... Det enda som hjälper är nog att lära hunden att hålla sig undan från skidåkare i rörelse. Den 1 år gamla schäfern lärde sig det på två turer enligt min kompis, han använde staven för att peta undan hunden när han kom för nära.

Lycka till!

PS. I våras hade vi en extrem-huskey med oss på en tur, han tog vägar ner vi inte ens funderade på! ;-)
 
Svar till Jonas

Nog måste hunden hålla sig ifrån skidåkarna. Att toppbestiga berg med hund gör det hela lite svårare, inte minst nerfarterna. (Vuoinestjokko är dock en ganska lättbestigen och fin topp.) Problemet för mig i Sarek blev, pga ren på mycket hög höjd, att jag helst ville ha hunden kopplad även på hög höjd. Därav flexikoppel (8m) med någon meters extra expander. (Hunden hade även nomesele.) Men att åka telemark nerför med en hund kopplad på detta sätt gjorde att man fick ta det lite försiktigt… Men oftast hade man ju inte så mycket packning på själva toppturerna, så det gick ganska bra. Men både utan packning och med hund som drar pulka får man (åtminstone jag) ta fram hedligt gamla plogsvängar om det blir för knixigt…
[Ändrat av Gidde 2005-06-04 kl 00:23]
 
Hund på topptur...

Hej!
Eftersom man oftast är två på tur så kan den ena hålla hunden medans den andra åker första sträckan osv.
Bästa är ju att lära hunden sitt medans man åker ifrån den och sen ropa på den. Då kan man svänga sina sköna svängar och njuta av dem utan skräck för att krocka med hunden. :) Eller gör som jag åk ifrån honom eller henne! ;)
Lätt om det är puder. Nu pratar jag bara om toppturer..
Min hund älskar att springa nedför men när han ibland kommer för nära ryter jag åt honom och försöker slå till honom med staven.
Men skönt med draghjälp på uppvägen.
/emma
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.