Tips på dragsele/pulka?

Hej, har just tagit över en härlig blandrastik på 11 månader. Hon är till hälften amerikansk bulldog och hon är stark, glad och arbetsvillig. Jag tror att dra pulka eller skidor kommer göra henne ännu gladare än normalläge. Nu är frågan vad hon ska få för dragsele, Björkis Nordiska verkar vara bra, någon som har erfarenhet av denna eller kan tipsa om alternativ?

Har inte tänkt att lasta tungt ännu, men vänja henne med pulka bakom. Sedan hoppas husse och jag att hon gärna drar pulka på skidturerna så småningom... Några tips om pulka/släde kanske? Det känns som en rätt saftig investering och det blir kanske inte någon förren nästa vinter.

Tacksam för alla tips ni erfarna hundägare kan dela med er av!

hälsningar Anneli och Nelly
 
Jag är absolut inget proffs på detta men kan kanske ge lite tips.

Hunden är bara 11 månader så tänk på att inte börja dragträna för tidigt med den. Det är inte fel att vänta lite till. Om hunden kan vara lös så är det bar att ha den med lös när man åker skidor så den vänjer sig vid hela situationen och tycker det är kul. Det förutsätter sock att man är i skidspår där man kan göra så. Inget för motionsspåret direkt.

Gällande sele tycker jag att ni ska överväga en kombisele. Detta är en nomesele (för linkörning/slädspann) men med fästpunkter i sidan så den även kan användas med skackel. Två flugor i en smäl så att säga och det funkar nog bra för att kunna prova på båda modellerna.

Jag tror det kan vara lämpligt att börja träna linkörning med hunden. Ekipaget blir betydligt kortare och det är nog mindre risk att hunden skräms när den slipper skacklar och pulka som låser fast hunden så den inte kan röra sig fritt.

Vad gäller valet mellan pulka och släde så tror jag definitivt på pulka. Släde känns stort för en ensam hund.

Vet inte säkert om du vill köra pulka för skojs på fjället eller om du tänker att tävla/trän nordisk körning. Nedanstående gäller främst för fjällturer eller liknande. Inte tävlingsekipage... En lätt glsfiberpulka (tex fjellpulkan eller segerbaden) tror jag är det bästa för tex fjällturer. Vet inte hur stor hunden är men det är ju viktigt att ha i beaktande när man väljer pulka. En modifierad barnpulka kan ju funka bra för träning eller motionslopp som tex vindelälvsdraget.

Men först och främst, kolla upp det där med åldern och att hunden är färdigväxt med en veterinär!

Kul att det är andra än bara Vorsther och polarhundsägare som testar på draghundskörning! Själv har jag kört endel med Kelpie på lina (tik 15 kg, men oj vilken vilja!).

Hoppas det gav något!

/Andreas
 
En sak till....

När det gäller att hitta sele så kan du säkert få problem eftersom du har en hund som är ovanlig i dessa sammanhang. Sannolikt kan du behöva få en sele specialsydd, vilket många tillverkare kan ordna. Dett finns gott om hemmafixare som syr selar (i alla fall i norrland), det gäller bara att hitta dem!

Min erfarenhet är att det är bäst att prova ut en befintlig sele i butik i en viss storlek och sedan se vad som behöver ändras och låta den som gjort den utprovade selen göra en ny med dessa förändringar.

Jag beställde en sele från Björkis, mycket noga mätt på hunden, och jag pratade med dem i telefon och skickade med kort på hunden. Men när selen väl kom efter typ två månader var den fullständigt fel...
Så se även till att vara ute i god tid med dessa specialbeställningar.

/Andreas
 
ingen polarhund men...

Tack Andreas och nej, hon är inte den typiska draghunden. Nu när hon är nästan ett år väger hon 23 kg och är ungefär 50 cm hög, byggd som boxer ungefär, fast lägre. Ganska stark och bred över bröstet och hon lär ju lägga på sig några kilo till. Förstår att det kan bli svårt med storlek och passform. Nu bor ju vi nere i Stockholm så det kryllar ju inte direkt av dragselebutiker här... Men det kan vi ju faktiskt passa på att göra vid någon resa norrut!

Men i år det räcker nog som sagt att vänja henne med att följa med på kortare skidturer och kanske testa med lina och barnpulka. Någon som har tips på en "vanlig" sele som kan funka till detta och husses springturer?

Skillnad på pulka och släde var jag inte klar över (som sagt, Stockholm..) så tack, det är rimligtvis pulke jag tänkte att hon ska få dra. Och inte för tävling utan för skoj, stimulans och träning.

Apropå draghundsträning läste jag att det är fiffigt att börja med att gå slalom mellan koner och träna höger, vänster, framåt, stanna... Kul att kunna styra hunden med höger och vänster även i andra miljöer ;)
Så jag ska nog kunna hitta på träning även innan det är dags för pulka och skakel!

Ser fram emot mera tips! /anneli
 
Hej Anneli!

Mitt tipps är att börja träna med en gång, men utan pulka. Satsa på en nome- eller kombisele samt en draglina och ett dragbälte. Till en början så gäller det att lära hunden grund kommandona höger/vänster/framåt/stanna/sakta. Lina går dessutom utmärkt att använda sig av vid löpturer under den snöfria delen av året. Sedan när ni känner att ni har råd eller kanske hittar en billig begagnad pulka så börjar ni köra med den.


Själv så har jag gått över till att låta hundarna dra/gå före mig medan jag drar pulkan när vi är till fjälls, alltså: hundar-draglina-jag-skacklar-pulka.
Där då jag har ett dragbälte där både draglinan från hundarna är fäst samt pulkans skacklar.

/Jesper
 
Re: ingen polarhund men...

anneli n; sa:
Nu när hon är nästan ett år väger hon 23 kg och är ungefär 50 cm hög, byggd som boxer ungefär, fast lägre. Ganska stark och bred över bröstet och hon lär ju lägga på sig några kilo till. Förstår att det kan bli svårt med storlek och passform. Nu bor ju vi nere i Stockholm så det kryllar ju inte direkt av dragselebutiker här... Men det kan vi ju faktiskt passa på att göra vid någon resa norrut!

Men i år det räcker nog som sagt att vänja henne med att följa med på kortare skidturer och kanske testa med lina och barnpulka. Någon som har tips på en "vanlig" sele som kan funka till detta och husses springturer?

Jag tycker det låter som ganska bra förutsättningar att kunna hitta en sele. Längden på benen spelar ju ingen roll för selens passform och en boxer är ju rätt normalbygd. Problemet med Kelpien var främst att hon var för kort över ryggen. Att satsa på en vanlig sele från djuraffären är inte fel första året. De är billiga och funkis till annat också. Det är ju inte roligt att köpa en kombisele för flera hundra som är för liten nästa vinter! Jag köpte en enkel djuraffärs sele för att se om hon gillade drag och körde den selen länge. Sen har den använts som löpsele och spårsele. Det kan ju kännas lite overkill att ha nomesele på löprundan!

sporsele.jpg


Jag använde mig inledningsvis av en sele liknande den på bilden. Det gick bra men draget kom långt fram så om hon behövde ta i riktigt ordentligt gick hon upp på bakbenen vilket inte funkade så bra. Med nomeselens fästpunkt bakom svansen har hon inga sådana problem.

Expanderande draglinor och liknande är ett trevligt kvällspyssel att bygga! Dragbälten kan man också sy egna riktigt fina, men räkna med att du knäcker symaskinen...

Det här kommer bli kul för på alla tre! Dig, husse och hunden.

/Andreas
 

avslutad210712

Gäst
Om du tänker dig att köra pulka skulle jag starkt rekommendera att du ser till att ha en lina mellan dig och hunden tills den blir van med ljudet från pulkan. De flesta hundar blir skrämda av ljudet och sätter iväg med en fart som överstiger vad du klarar av - garanterat *L*.

*Minns med glädje åren då jag rastade två vorsteh på isen tolkande bakom i en lina*
 
sy själv:mera info tack!

ala; sa:
Expanderande draglinor och liknande är ett trevligt kvällspyssel att bygga! Dragbälten kan man också sy egna riktigt fina, men räkna med att du knäcker symaskinen...

Det här kommer bli kul för på alla tre! Dig, husse och hunden.

/Andreas

Hej igen, nu något senare har vi köpt en enklare sele till jycken, och kommit så långt att vi testat att låta henne dra en barnpulka. Lite konstigt tyckte hon nog att det var -men det gick fint så långt. Och det var så långt vi hann innan snön var borta(för den här gången)!

Expanderlinor verkar rätt dyra att köpa, men då kom jag ihåg att du pratat om att sy själv... Hur då? Jag har inte kunnat inspektera något så jag vet inte riktigt hur de är gjorda. Tänkte inte sy dragbälte, alpinselen måste väl duga till detta...

Så, jag väntar vid symaskinen! /anneli
 
Leta reda på en båttillbehörsbutik.
Jag köpte expanderlina på metervara för några kronor metern. Jag har en nylonlina mellan expandern och Baggenbältet, funkar utmärkt.
 
Re: sy själv:mera info tack!

anneli n; sa:
Expanderlinor verkar rätt dyra att köpa, men då kom jag ihåg att du pratat om att sy själv... Hur då? Jag har inte kunnat inspektera något så jag vet inte riktigt hur de är gjorda. Tänkte inte sy dragbälte, alpinselen måste väl duga till detta...

Av en slump råkade jag se denna tråd igen. Missade den uppenbarligen när den var upp igen.

När jag har gjort draglinor har jag använt mig av lina från djuraffären som är som ett flätat ytterhölje. Om man trycker ihop linan i längsled så blir det en kanal där man kan stoppa in grejer. En sådan vanlig lina som säljs på löpmeter och kan användas till spår etc.

Genom denna lina har jag dragit en bit ganska kraftigt expanderande gummi rep som också finns på djuraffären (iaf i norrland) eller billigare på båtaffären. Ta en smal tång och dra ut expanderlinan genom ytterhöljet på lämpligt ställe och gör en rejäl knut så att linan inte kan glida in i ytterhöljet igen. Trä upp lagom mycket av ytterlinan på expandern och dra ut andra änden av expandern och gör en ny knut. Sedan monterar du en krok i ena änden och gör en ögla till dragkroken i andra. Dessa görs snyggast genom att du hjälp av den smala tången flätar linan genom sig själv så att säga. Då slipper du knutar helt och hållet. Mängden ytterlina du trär på expandern avgör hur långt expandern ska kunna expandera och det är lite det som är poängen med denna lina. När ytterhöljet sträckts helt kan linan inte expandera mer. Har du expandern liggande utan ytterhölje så kan den expandera obehindrat vilket jag tycker känns sämre. Tänk på att en drag lina måste ha en minst meterlång stum del (utan expander) närmast hunden så att hunden inte får en snärt i rumpan om linan lossnar, eller du tvingas släppa linan, från ditt dragbälte. Detta är också ett krav på linan för att du ska få tävla med den.

Nu när jag skrivit allt detta hittade jag en bild på en liknande lina men med en snyggare lösning än knutar på expandern. Linan kostar visserligen bara 150:- men det fina med att göra egna linor är att ,man kan göra flera olika långa för tex jogging resp. skidåkning. Dessutom kan man om man har tur hitta flouricerande färger vilket är bra i stadsmiljö.

img_1143b.jpg

http://www.fairplaydogshop.se/shop/

En liten varning dock för den typen av hake som är på denna lina. Enligt rykten har det förekommit att hundar krokats fast i skinnet av hakar av denn typ eftersom de har lite av en spets. Inte så roligt! Men det är svårt att hitta bra hakar som inte är för stora.

Hoppas du fick ut något av min "byggbeskrivning" även om jag känner att den inte blev såvärst tydlig.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
friluftsrookie Tips om ett trevligt tvprogram Hundsport 0
MatteZ Behöver tips hur hundskakeln ska vara placerad. Hundsport 1
Tranan hundens apotek och myggmedel - tips? Hundsport 18
northdog Dragträning tips? Hundsport 5
bladglans Fjällvandra med hund - tips? Hundsport 2
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1
Davva2 Billig, bra dragsele Hundsport 2
snowdog Ruffwears omnijore joring system (dragsele) Hundsport 0
raderad04 När använda dragsele Hundsport 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.