Hund i tält på vårvintern

avslutad210712

Gäst
Tänkte försöka mig på att bo i tält vid påsktiden vilket jag aldrig gjort förut. Tänkte dessutom att hunden skulle få följa med. Funderar dock på hur man skall ordna "sängplats" åt honom. I sovsäcken är inte att tänka på av två skäl. Det första är att han helt enkelt inte ryms och det andra är att hans päls samlar på sig en hel del snö vilket skulle smälta och bli blött i säcken. Funderar därför på att ordna någon typ av egen sovsäck åt honom och undrar vad man skall tänka på. Eller kanske alla som har med sig hunden antingen har dem i sovsäcken eller har en ras som struntar i hur kallt det är.
 
Ett mycket intressant problem som jag funderat mycket på...

Jag tror att någon form av hundsovsäck är bästa alternativet. Men sen gäller det ju att hunden ska gilla det också. Om det inte är alltför kallt kanske det duger med att hunden sover med täcke på sig. Det fick "min" hund göra någon natt på septembervandringen men uppenbart gillade hon husses sovsäck bättre.
En "kul" variant skulle vara om man var lite kortare och hade hellång dragkedja på sovsäcken. Då skulle man kunna ha hunden längst ner som fotvärmare men svårigheten är nog att få hunden att ha huvudet utanför så det inte blir fukt i sovsäcken och samtidigt täta öppningen så det inte blir kalldrag.
Jag provade detta på septembervandringen men det blev dels för trångt med hunden mellan fötterna och dels kallt från nedre öppningen. Bättre var då att hunden fick ligga utsträckt längs min mage men då blir det mycket hundandning i sovsäcken. En hundhuvudslucka i bröstnivå skulle vara bra men jag vill inte göra det ingreppet i min sovsäck och jag tror inte hunden skulle gilla det.

Jag tror således att det bästa är att hitta ett system där hunden sover själv.

Hundsovsäck kan man nog sy av en gamal sovsäck eller så köper man en lagom stor barnsäck typ Ajungilak knytt eller vad som passar. Jag funderar på att sy en enklare variant i fleece och ev vindtyg som passar när hunden ligger hoprullad.

Glöm inte ordentligt liggunderlag till hunden också!

Berätta hur det har gått och vilken strategi du väljer!

/Andreas
 
Hej!

Även jag funderade på hur hunden skulle slippa frysa när det var kallt. Jag funderade inte ens på att ha min golden retriever i sovsäcken... :)

Metoden fick bli ett extra liggunderlag och hans egen gamla filt. Denna ratades till förmån för att krypa intill mig. Det enda jag lärde mig av detta är att om man ska ha hundar i olika varianter av värmelösningar så bör man prova ut dessa på hemmaplan och låta hunden vänja sig vid att sova på det sättet i god tid innan det är dags att ge sig ut.

Nånstans där ute sitter en Huskyägare och skrattar skägget av sig... ;-)

Stay safe!
/Richard
[Ändrat av Tumbleweed 2004-11-26 kl 12:47]
 
Jag har oxå funderat på detta! Jag har övergett tanken på att ha min schäfer tik (visserligen ganska liten) i sovsäcken, dels för platsbrist och sen tror jag att det kommer bli aldeles för fuktigt!

Min lösning som jag inte har haft möjlighet att testa är givetvis ett extra liggunderlag (underifrån är viktigast) och ett "hundtäcke" som man knäpper runt dom, det går över hela ryggen, under magen och ner över höfterna.. detta tror jag är toppen för det sitter ju kvar trotts att hon kanske vill vända på sig eller stiga upp. De finns ju att köpa lite överallt! Alla lösningarna måste man ju prova ut hemma först!

/Kathrine och Kessie
 
Detta med sovsäck var det någon som tipsade mig om här på utsidan.... Han tyckte det var bra för sina hundar, tror det var labbe eller ngt liknande. Ämnet har varit uppe tidigare (rätt länge sedan, några år tror jag) så den som orkar söka kan nog hitta något.

Täcke funkar som sagt bra men jag kan tänka mig att det kan bli lite klent om det är ordentligt kallt. Vår vintern är det kanske ingen fara. Beror naturligtvis mycket på vad man har för hund.

/Andreas
 

avslutad210712

Gäst
Har testat liggunderlag + filt under sommaren men så fort han ändrade sovställning så ramlade filten av. Sovsäck har jag funderat på men det som gör mig fundersam är om han alls trivs med det eller om han lika kommer att krypa ut ur det efter ett tag. Däremot hade jag inte tänkt så långt som till ett täcke som man spänner fast och det blir nog den ide jag kommer att testa först vid någon tältnatt
 
Det finns Wildo fällen som fungerar utmärkt att ha i tältet tillsammans med hunden.
Bara en fråga vart har du tänkt att vara? Det är ju trots allt lite skillnad på vårvintern i Norr och Söder
 

avslutad210712

Gäst
Aardwolf; sa:
Det finns Wildo fällen som fungerar utmärkt att ha i tältet tillsammans med hunden.
Bara en fråga vart har du tänkt att vara? Det är ju trots allt lite skillnad på vårvintern i Norr och Söder

Vi har inte bestämt ännu men det blir rätt långt norrut. Någonstans mellan Riksgränsen i norr och Nikkaluokta i söder och troligast blir det från nikkaluokta och en sväng runt Kebnekaise via Kaskasavagge.
 

avslutad210712

Gäst
Braute; sa:
Ligger du i telt, så trenger hunden bare noe under(liggeunderlag som Patric nevner).
Ellers har den behov av ekstra fett og proteiner for å holde varmen når det er kaldt. Tørrfoder duger IKKE alene.

Har hatt Pointere i en hemgjord variant av denne: http://www.webhunt.no/~webhunt/webhunt/produkter/hundekler/hvilepose.html , med tunt fleecefor.

Har möjlighet att testa hemmavid under vintern om han möjligen klarar det. Är bara att ha med sig extra filtar ifall det skulle bli för kallt. Har tänkt åka med pulka så det är inga större problem att ta med sig lite extra mat i form av färskvaror. Tack för det tipset för det hade jag garanterat inte tänkt på.
 
intressant ämne

- men inget som min lille kille har behov av, han sover alltid året om ute i snö, regn och så, men då är han ju en NewFoundland också! :) det går nämligen inte att få in honom, men det jag kan tänka mig är att hunden bör vara van vid kyla, något att ligga på samt bra mat som andra har skrivit här. Kanske en filt eller jacka över sig vore bra. Lycka till och ha det skönt där uppe ! /Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.