Norrbottenspets/finsk spets

Norrbottensspets

Jag och min sambo ska snart köpa en norrbottensspets, har preliminär bokat en valp som vi ska se på om några veckor. Har redan en hund sen tidigare så den ska få sällskap. Men det är inte därför vi skaffar den. Huvudsyftet är jakt och prova på utställning . Men jag vill veta om det är något speciellt man ska veta om innan man skaffar den ? Håller på att läsa på om rasen. Men skulle uppskatta tips och råd !
 
Rent generellt kan man säga att det är större chans att få en bra jakthund med finnspets och bra familjehund med norrbottensspets. Även om bägge raserna har börjat närma sig varandra senaste tiden. Många norrbottenspetsar har svårt att hålla käft i samband med uppflog, låter och beter sig lite som en drever på harjakt. Är fåglarna skygga så är det inte direkt optimalt. Har själv norrbottenspets och även om han inte är något skallkung direkt så är han världens trevligaste kompis i skogen och ett bra björnalarm :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikbergstrom Finsk Lapphund Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.