Vilket koppel?

Ja, vår cocker fastnade med halsbandet runt växelspaken - obegripligt hur hon lyckades - och det var tack o lov medan vi var i bilen, för hon blev som galen och hade nog strypt sig själv i sina försök att komma loss.
Sedan dess har vi inte på halsband på dem öht i bilen, ensamma eller ej.
 
Alltid. På ena ett halvstryp (viss rymmningsrisk, så hon kan inte backa ur)

På andra ett normalt brett tyghalsband. Den har en sk musherögla. Dvs enn ganska stor ring ca 4cm i diameter. Prakitsk när man ska kroka om då det lätt få plats med spännen. Har dock aldrig sett dess i handel någonstanes. Var inkluderat i "hundköpet".

Vandring. Vad vi kallar treckingsele. Förmodligen det som här kallas spårsele.

Drag. Dragselse (X-back)

Jag har nästan alltid midjebälte oavsett hur hundarna är kopplade. Linorna har 'ryckdämpare'. Livslängden och kvaliteten på dessa tycker jag i allmänhet är lite dålig. Har någon ett tipps var man kan beställa bra linor med dämpare?

Magnus
 
Bisen75; sa:
pejo; sa:
O.B.S. Glöm inte ta av hunden halsbandet när han sitter i bilen eller på annat sätt är obevakad. Olyckan kan vara framme !!!
/Pelle
Bra tips! Ett till. Ta ALLTID av halsbandet när den leker med en annan hund. Underkäken kan fastna i den andras halsband elle tvärtom. Panik med ev huggskador(även på sin bästa lekkompis) på grund av paniken att sitta fast och risk för att bryta underkäken.Även avbrytna huggtänder./Tobias
Hmm, att det finns risker med halsband är klart. Däremot är jag osäker på om det motivarar att man alltd ska ta av det.

Då våra hundar har en viss tendens att springa iväg och jaga andra djur är det viktigt för mig att alltid kunna fånga dem. Speciellt den ena.

Jag har dock varit med om att ett koppel hängt utanför bilen. Usch det hade kunnta sluta illa.

Finns det fler exempel på risker?
 
Lolli; sa:
Ja, vår cocker fastnade med halsbandet runt växelspaken - obegripligt hur hon lyckades - och det var tack o lov medan vi var i bilen, för hon blev som galen och hade nog strypt sig själv i sina försök att komma loss.
Sedan dess har vi inte på halsband på dem öht i bilen, ensamma eller ej.
Vi har våra hundar bak i kombin mett ett fast monterat galler. Inte bara för att minimera risken för löst flygande föremål, vi blev uppmärksammade på följade. Om en hund även efter en lite krock grips av panik kan den börja bita. Har man barn som inte kan värja sig lika lätt som en vuxen är risken för bitskador STOR. Bäst är naturligtvis en transportbox för undvika flygande, bitande eller felkoplande :) hundar. De tar dessvärre stor plats.

Magnus
 
MW; sa:
Jag har nästan alltid midjebälte oavsett hur hundarna är kopplade. Linorna har 'ryckdämpare'. Livslängden och kvaliteten på dessa tycker jag i allmänhet är lite dålig. Har någon ett tipps var man kan beställa bra linor med dämpare?

Magnus

Jag köpte elastisk lina i båttillbehörsaffären.
Håller kanske inte så mycket längre än de man köper till hundarna men är avsevärt mycket billigare.
 
Ena stryp för att det e så snyggt på henne, den andra har halvstryp.. Detta påverkar dom inte på något sätt, byter inte mellan halsband på tävling, privat eller träning, mina hunder vet vad som gäller ändå..
 
Naturligtvis är det säkrast att ha dem därbak i en bur, men vi har bara en halvkombi och packningen ligger därbak, dessutom skulle våra bortskämda älsklingar tro att de blev straffade för något om de inte fick sitta med oss.
(Jag vet, det ÄR en träningssak...)

Vi krockade förra sommaren, när bilen framför bestämde sig för att plötsligt svänga men glömde bort detaljen blinkers, och då rasade hundarna ner i golvet. Den ena av dem fick dessutom hamsterburen över sig upp o nervänd så han blev täckt med sågspån. Ingen av dem bet eller betedde sig på något panikartat sätt, utan skakade på sig och såg allmänt förvånade ut. (Hastigheten var kanske 30 km i timmen, i krockögonblicket).
Jag vet inte om det beror på hur trygga och lugna hundarna är i övrigt, men jag har aldrig hört talas om att de skulle bitas i en sådan situation. Jag skulle vilja påstå att vi människor var betydligt mer uppskärrade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mnen Vilket typ av koppel? Hundsport 33
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.