Vilket koppel?

Vad har ni runt halsen på era hundar? Eller har ni sele? Varför har ni det ni har? Vet ni hur detta påverkar er hund fysiskt och psykiskt?
MVH Tobias
 
Bisen75; sa:
Vad har ni runt halsen på era hundar? Eller har ni sele? Varför har ni det ni har? Vet ni hur detta påverkar er hund fysiskt och psykiskt?
MVH Tobias

Vanligt halvstryp när vi går på stan. spårsele när hon spårar, dragsele när hon drar, utan halsband när vi är hemma. Tror ( hoppas iaf) att hon kan hålla reda på alla roller :), hon drar då iaf mindre när hon har vanliga halvstrypet på sig än när hon har dragselen....
 
Vanliga halsband (på promenader i miljöer där det finns trafik) Vanligt koppel på den ena, flexi på den andra. På vår egen mark så har de ingenting på promenaderna.

De verkar inte störda av halsbanden, tvärtom. Påsättning av halsband betyder promenad och då sticker de fram huvudena för att få på sig dom...
 
Vanligt halvstryp när vi går på stan.

Halvstryp, vad är det? Hur skiljer det sig från, hm, helstryp (?)

För att svara på ursprungsfrågan: Här har pälsverket strypkoppel på kissturerna och spårsele när det vankas långpromenader. Det är definitivt skillnad på entusiasmen beroende på vilken doning som plockas ner från hyllan.

Hur hunden påverkas fysiskt och psykiskt har jag inte fördjupat mig i. Det enda jag ser till är att han får minst 2 timmars motion dagligen. Men jag kan mycket väl tänka mig att det finns många olika skolor i koppelteoriernas värld.

Koppelträning har han fått framlänges och baklänges så den biten kan han, annars vore det ju en plåga för hundpromenören. Skönt förresten att vi nu har kommit till den tiden på året när man kan släppa honom i skogen. Ja inte nästa vecka då förstås, i alla fall inte här i Skåne...
 
Olika halsband ...

Vardagar så har vovven ett stryphalsband av den typen som är tillverkat av Terrylene eller liknande material kallas visst dressyrhalsband. På fjället har han fortfarande det men jag har förkopplat i öglan på Klövjeväskan så att strypeffekten inte blir fullt så påtaglig. Varför jag har det, jo jag måste kunna på ett snabbt och enkelt sätt få stopp på min vän som väger dryga 60kg. Hur han uppfattar det vet jag inte men han nekar aldrig att jag sätter på honom halsbandet, så jag tror inte att han mår dåligt av det. God tur med vovven ! /Gunnar
 
På malamuten har jag i princip jämt ett Björkishalsband (halvstryp) och flexikoppel. Flexi har jag för att hon skall kunna röra sig något sånär fritt fastän hon är kopplad och då är det "fria" promenader. När läderkopplet kommer fram är det "finpromenader" och då måste hon hålla sig bredvid mig. Björkis halvstryp har jag för att det är snällt mot pälsen och lätt att sätta på.

När hon drar så har hon (såklart) en dragsele. Hon har två selar, en nome för linkörning och en nordisk för pulka och hon blir gladare när den nordiska kommer fram eftersom hon tycker det är roligare att dra pulka. När hon spårar så har hon en spårsele och hon kan skilja på drag- och spårselarna.

Vallhunden går i princip alltid lös. När hon måste vara kopplad så har hon oftast promenadsele eftersom hon inte kan gå fint i koppel och selen trycker inte över halsen på henne. *Skäms över den bristande koppelträningen.*

När hon spårar har hon spårsele och när hon drar så har hon en nomesele. Även hon kan se skillnad på selarna och hon blir galen när dragselen kommer fram, även om det bara är malamutens :)

/Christina
 
Har helstryp av rostfri modell på min schäfer (eftersom han troligtvis varit utter i ett tidigare liv). Kostar lite x-tra men är väl värt pengarna då det är lättare och inte sliter så mycket på pälsen. Kallas "evighetskedjan" på hundsport.se kommer med "livstidsgaranti" vad det nu innebär?

Spårsele när han spårar eller springer bredvid cykeln.

O.B.S. Glöm inte ta av hunden halsbandet när han sitter i bilen eller på annat sätt är obevakad. Olyckan kan vara framme !!!
/Pelle
 
pejo; sa:
O.B.S. Glöm inte ta av hunden halsbandet när han sitter i bilen eller på annat sätt är obevakad. Olyckan kan vara framme !!!
/Pelle
Bra tips! Ett till. Ta ALLTID av halsbandet när den leker med en annan hund. Underkäken kan fastna i den andras halsband elle tvärtom. Panik med ev huggskador(även på sin bästa lekkompis) på grund av paniken att sitta fast och risk för att bryta underkäken.Även avbrytna huggtänder./Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mnen Vilket typ av koppel? Hundsport 33
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.