Lämplig hund

Re: några hund tankar...

emmakarvonen; sa:
...
Har märkt att de är mycke så kallade polarhundar som är på modet just nu. Men för guds skull skaffa ingen alaskan haskye om du inte har för tanke att låta den jobba med ex. drag.
...

Nä, stopp nu! Alskan Huskyn är ju inte en av de polara hundraserna ;) men annars så kan jag bara hålla med. Har man inte tänkt att köra drag så bör man nog inte skaffa en Alaskan Husky.

Sen kan man ju slänga in ett par varningens ord om polarhundar. Först skaffar men en men märker att det skulle nog vara bättre om man hade en till. När man väl har två så känner man att det nog skulle sitta fint med ännu en eller ett par - då kan man ju åka släde bakom lite snabbare och längre :)

/Jesper
Lycklig ägare till två samojed killar som funderar på att skaffa en eller ett par eller kanske en hel kennel till...
 
Re: några hund tankar...

emmakarvonen; sa:
Har märkt att de är mycke så kallade polarhundar som är på modet just nu. Men för guds skull skaffa ingen alaskan haskye om du inte har för tanke att låta den jobba med ex. drag. Har kompisar som har malamutar, underbara hundar med en enorm päls. Men kanske ett bra förslag om man ni inte bor i stan å så.
_______________________________________________________

Jag har ofta sett och hört diskussionen att man inte kan ha polarhundar i städer i allmänhet och lägenheter i synnerhet. Jag skulle vilja påstå att det där är kvalificerat snicksnack. Varför kan man inte ha en hund i stan? Varför kan man inte ha en hund i en lägenhet?

Vad det gäller polarhundar som bor inomhus så får de inte alls lika tjock päls som de skulle få om de bodde utomhus. Det går inte att ta ut sin "soffhuskie" på tur mitt i grymmaste vintern utan täcke och dylikt. Vår Huskie bor inomhus men klarar utan problem -20 grader och det räcker för oss.

Nu till det viktiga. Det handlar om att aktivera sin hund och se till att den får träning för både kropp och knopp, får den det så har du en lugn hund inomhus eller utomhus. Har du vant hunden att bo inne så vet den inget annat och varför skulle just polarhundar inte kunna bo inomhus? De är överlägnsa att bo utomhus men kan de inte bo inne? Vad är det för fel på lägenheter? Vad tror ni att hundar gör i villor som de inte kan göra i lägenheter? Spela biljard, måla akvareller eller??

Att rekomendera folk att inte köpa Alskan Huskies är inte heller så informativt då det inte finns någon ras med det namnet. Namnet brukar användas som ett samlingsnamn på hundar med div Siberian Huskykorsningar, oftast Pointer, Greyhound och andra snabba raser. Oftast blandar man in andra raser för att få dem snabbare, arbetsvilligare och mer lätthanterliga. Det beror alltså helt på de olika individerna hur hundarna är. Självklart ska man aktivera sina hundar, oavsett ras. Vissa raser behöver mer aktivering än andra.

Mvh Tomas
 
gundj; sa:
S Johansson; sa:
gundj; sa:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ inte Flat!
.
.
.
.
.
Förlåt det bara slank ur mig, kunde inte rå för det.

Och varför inte Flat? Förklara!

För att jag är en fördomsfull människa.
Jag har uppfattningen att flattar är flamsiga o hoppiga o fjäskiga osv men det finns säkert jättebra flattar oxå. Som arbetande hundar är dom mycket bra och jag har flera rähundförarkollegor som har flat och dessa är mycket duktiga hundar.
_______________________________________________________

Ursäkta min tröghet men var ligger problemet? Om du dessutom håller på med Räddning så borde du ha sett Flattens fördelar. Sjlävklart är de hoppiga, pussiga och lite "stimmiga" men är det en alltid nackdel? Naturligtvis så gillar man olika hundar men att såga Flattarna och sen säga att de är duktiga...
Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang, du kan väl förklara hur du tänker?

Mvh Tomas
 
Jag gillar att dom är tåliga och envisa osv och jag tycker att det är väldigt duktiga hundar till mycket men jag skulle inte vilja leva med en flat till vardags. Just för att jag tycker det är för mycket flams o trams.
Jag gör helt enkelt skillnad på vad jag tycker om dom som arbetande hund och som vardagshund, det är väl inte så konstigt?
 
gundj; sa:
Jag gillar att dom är tåliga och envisa osv och jag tycker att det är väldigt duktiga hundar till mycket men jag skulle inte vilja leva med en flat till vardags. Just för att jag tycker det är för mycket flams o trams.
Jag gör helt enkelt skillnad på vad jag tycker om dom som arbetande hund och som vardagshund, det är väl inte så konstigt?
_____________________________________________________
Nää men du gav ju inte en så nyanserad bild i ditt inlägg direkt.
 
Schesenner!

Kan bara tipsa om Schesennern. En alert, busig och lättlärd hund.
Dock är det svårt veta hur den kommer att se ut eftersom det är som ett lotteri...;=)
Bild finns för den som önskar!
;=)
/F
 
Re: Re: några hund tankar...

novas husse; sa:
Att rekomendera folk att inte köpa Alskan Huskies är inte heller så informativt då det inte finns någon ras med det namnet. Namnet brukar användas som ett samlingsnamn på hundar med div Siberian Huskykorsningar, oftast Pointer, Greyhound och andra snabba raser. Oftast blandar man in andra raser för att få dem snabbare, arbetsvilligare och mer lätthanterliga. Det beror alltså helt på de olika individerna hur hundarna är. Självklart ska man aktivera sina hundar, oavsett ras. Vissa raser behöver mer aktivering än andra.

Alaskan Husky, namnet alltså, har väl sitt ursprung i en mer pragmatiskt inställning till vad som utgör en ras en den statistiska/extriöra som kennelklubbarna har som bas för rasstandarder. Allstå handlar det väl mer om en definition av prestation och "beteenden" än stamtavlans knytning till vissa individer med ett visst utseende (längre tillbaks i linjerna). Alltså borde benämningen Alaskan Husky vara en ganska så bra benämning på dessa hundar. När man pratat med ägare/mushers som kör Alaskan Huskies så verkar inte hundarna uppvisa större variation i beteende mellan två individer från samma linjer, som mellan två individer av samma ras (exempelvis mina två Samojeder).

Men som Doug Swingly (Iditarod vinnare 1999) har sagt, "The Alaskan husky is a continuous experiment in breeding and really nothing more than a successful mixed breed mutt. The diverse gene pool is an advantage because it allows mushers to very quickly develop dogs for specific traits."

Med det i åtanke så har man nog ändå hyfsad koll på vad man får om man väljer en Alaskan Husky, en hund framavlad för att prestera framför släden/skidorna.

/Jesper
Som bara kan tänka sig "renrasiga" polarhundar, samojed, siberian husky, alaskan malamute eller grönländare!
 
Re: Re: några hund tankar...

novas husse; sa:
emmakarvonen; sa:
Har märkt att de är mycke så kallade polarhundar som är på modet just nu. Men för guds skull skaffa ingen alaskan haskye om du inte har för tanke att låta den jobba med ex. drag. Har kompisar som har malamutar, underbara hundar med en enorm päls. Men kanske ett bra förslag om man ni inte bor i stan å så.
_______________________________________________________

Jag har ofta sett och hört diskussionen att man inte kan ha polarhundar i städer i allmänhet och lägenheter i synnerhet. Jag skulle vilja påstå att det där är kvalificerat snicksnack. Varför kan man inte ha en hund i stan? Varför kan man inte ha en hund i en lägenhet?

Vad det gäller polarhundar som bor inomhus så får de inte alls lika tjock päls som de skulle få om de bodde utomhus. Det går inte att ta ut sin "soffhuskie" på tur mitt i grymmaste vintern utan täcke och dylikt. Vår Huskie bor inomhus men klarar utan problem -20 grader och det räcker för oss.

Nu till det viktiga. Det handlar om att aktivera sin hund och se till att den får träning för både kropp och knopp, får den det så har du en lugn hund inomhus eller utomhus. Har du vant hunden att bo inne så vet den inget annat och varför skulle just polarhundar inte kunna bo inomhus? De är överlägnsa att bo utomhus men kan de inte bo inne? Vad är det för fel på lägenheter? Vad tror ni att hundar gör i villor som de inte kan göra i lägenheter? Spela biljard, måla akvareller eller??

Att rekomendera folk att inte köpa Alskan Huskies är inte heller så informativt då det inte finns någon ras med det namnet. Namnet brukar användas som ett samlingsnamn på hundar med div Siberian Huskykorsningar, oftast Pointer, Greyhound och andra snabba raser. Oftast blandar man in andra raser för att få dem snabbare, arbetsvilligare och mer lätthanterliga. Det beror alltså helt på de olika individerna hur hundarna är. Självklart ska man aktivera sina hundar, oavsett ras. Vissa raser behöver mer aktivering än andra.

Mvh Tomas

Intressant....Hur mycket aktiverar du din Husky och med vad? Måste de inte just "dra" för att må bra, räcker det om de får springa mycket + också naturligtvis få "hjärngymnastik"?

//Stefan
 
gundj; sa:
Jag gör helt enkelt skillnad på vad jag tycker om dom som arbetande hund och som vardagshund, det är väl inte så konstigt?

Jag håller med dig, personligen så har jag svårt för klemiga hundar men man behöver inte vara blind för deras förträfflighet för den sakens skull..
 
Jag och min Husky har hållt på lite med räddning fast vi var inte särskilt duktiga... Vi brukar även träna lite lydnad, spår, sök och en del koncentrations-övningar. Det sistnämnda kan vara att balansera på stenar, omkullfallna träd och liknande. Utöver detta så brukar hon hänga med mig på löpning, skid och skridskoturer. Någon egentlig dragträning har hon inte kört mer än att dra "lillebror" i hans pulka. Kort sagt så kan man säga att hon är med oss när vi är ute.

Nu är 2,5 år och är lugn som en filbunke men det första året så höll hon på att ta ner oss. Detta är väl knappast unikt för polarhundar utan jag antar att de flesta hundägare känner igen sig. Nu öser hon ute och slappar inne, då öste hon jämt!

Rekomenderar jag ändra att skaffa en Husky? Jag skulle inte rekomendera någon att köpa någon särskild hund överhuvudtaget. Jag tror att man som valpköpare måste fundera, läsa på om olika raser, prata, titta och fundera ännu mer vilken ras som kan passa en själv. Jag kan däremot rekomendera ett besök på polarhund klubbens hemsida, där finns detaljerade beskrivningar av de olika rasernas egenheter och förstjänster. Om jag ser till min egen hund så är hon snäll mot allt och alla, vaktar inte, orkar och vill vara med ute i alla väder men hon drar gärna iväg på egen hand om tillfälle ges... Det finns fördelar och nackdelar således.

Lycka till med valpköpet, vilken ras det än kan tänkas bli!

Tomas
 
Welsh Springer Spaniel

S Johansson; sa:
Jag vill helst ha en medelstor hund (men alla förslag är välkomna) och eftersom jag inte jagar så vill jag inte ha en hund som sticker iväg så fort vi kommer ut i skogen. Eftersom jag är helt nybörjare (förutom att jag gått ut med kompisens hund osv) så är det ju bra att det är en ganska lättlärd hund. Helst inte för mycket skötsel med pälsen heller. En lättskött hund helt enkelt...

För min del kommer ett självklart alternativ upp i huvudet: WELSH SPRINGER SPANIEL.

En medelstor, glad, trevlig hund som älskar att vara med på alla typer av aktiviteter. Lättskött päls, lättdresserad, har ingen förföljande jaktinstinkt men gillar att bära som den apportör (och stötande fågelhund) den är. En pigg, glad och framåt hund som hänger med på allt helt enkelt. Den perfekta friluftshunden!

Själv har jag kelpie, och jag rekommenderar INTE kelpie till någon som inte vill träna (och tävla) med sin hund.

Cecilia
 
Ja där kom du med i diskussionen till slut :)

Jag håller med dig vad gäller Kelpien, den bör aktiveras ordentligt...

Fast jag tycker å andra sidan inte att man "måste" tävla som det står i vissa hundböcker...men som sagt aktivering...

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.