Lämplig hund

A.S.; sa:
Man lär sig faktiskt väldigt mycket om olika raser när man är ute och går med sin hund. Personligen tycker jag inte om hundar som skäller hela jäkla tiden, ett tecken på svagt psyke tycker jag.

/

njae.. det där var väl en felaktig generalisering, man kan inte säga att en skällande hund är en hund med ett svagt psyke.. Det beror mycket på vilken situation hunden befinner sig i när den skäller. Precis som BC avlas på valling och vallar människor när den är understimulerad så kan en hund som är avlad för skall ge skall i många situationer utan att det är ett fel på deras psyke.. Däremot så låter många hundägare sina hundar "mucka" med andra hundar utan att trycka ner dom, då är det inte hundens fel utan hussens fel.
 
Jag kanske utryckte mig fel. Jag gillar tex inte schäfrar eftersom man aldrig kan gå förbi dem med sin hund utan att dem bli helt galna. Börjar dra och skälla, man tror att dem fått spratt. Vet inte vad det beror på. Det kanske är ägarens fel. Schäfrar är ju annars väldigt smarta, men en hund lär sig inte själv. Vissa köper en schäfer för att dem tror att hunden är smart, och det är den, men någon måste ju lära hunden med. Man kan inte förvänta sig att en hund som har lätt att lära ska göra det själv. Barn uppfostrar sig inte själva, och det gör inte hundar heller.

/
 
A.S.; sa:
Jag kanske utryckte mig fel. Jag gillar tex inte schäfrar eftersom man aldrig kan gå förbi dem med sin hund utan att dem bli helt galna. Börjar dra och skälla, man tror att dem fått spratt. Vet inte vad det beror på. Det kanske är ägarens fel. Schäfrar är ju annars väldigt smarta, men en hund lär sig inte själv. Vissa köper en schäfer för att dem tror att hunden är smart, och det är den, men någon måste ju lära hunden med. Man kan inte förvänta sig att en hund som har lätt att lära ska göra det själv. Barn uppfostrar sig inte själva, och det gör inte hundar heller.

/

Tjena, man ska ju vara glad att man kan gå förbi med hunden i behåll när man passerar en Malamut. Snacka om aggressiv hund mot andra hundar. Så skulle jag också kunna generalisera bara för att min hund har ett flertal gånger blivit atackerad av malamuter. Men på inget sätt vill jag påstå att alla malamuter är "galna" hundar, för jag vet inte hur andra malamuter är, vi har kanske bara råkat ut för dom ranghögaste och aggressivaste typerna!

Sen ska du veta att det är inte så kul att bo bredvid en hundgård med malamutter, för där ylas och skälls det för jämnan!

Micke & Loco

//Micke
 
A.S.; sa:
Jag kanske utryckte mig fel. Jag gillar tex inte schäfrar eftersom man aldrig kan gå förbi dem med sin hund utan att dem bli helt galna. Börjar dra och skälla, man tror att dem fått spratt. Vet inte vad det beror på. Det kanske är ägarens fel.
/

De flesta hundägare inser inte att deras hundar muckar när dom går förbi, e du säker på att din hund inte muckar? För det första, har du en hanhund som går med hög svans så muckar han och andra hanhundar som tex. schäfer vill syna mucket och blir helt galna.. Det e som om en finnig femtonåring springer framför dig och ger dig fingret 3mm från ditt ansikte, spottar på dig och hånar din mamma..

Så om du inte ser till att du har aktiv underkastelse på din hund när du passerar andra hanhundar så är det ditt fel helt enkelt!! Tikar kan oxå vara så mot varandra men det e framförallt ett hanhundsproblem..

Så har du en hanhund?
 
S Johansson; sa:
En lättskött hund helt enkelt...Labrador känner man ju till som skulle kunna vara lämplig, men jag vill gärna ha fler förslag.

Ok, det var väl de krav jag kan komma på...

Tacksam för förslag,
Stefan

Tillbaka till kärnfrågan.. Det finns fler retrivers än Labrador och Golden, jaktlabbarna e riktigt trevliga och alerta hundar. Du kan oxå titta på Flatcoted retriver och Tollare(varning för aktiv hund).. Supersöta och trevliga hundar!
 
Oj lite mycket att svara på nu.
Micke:
Jag kan tänka mig att det är rätt tufft att bo bredvid en hel hundgård med malamutter. Ylar gör de rätt ofta, speciellt när de befinner sig i flock. Vad gäller skällande så kan jag inte hålla med om din bild av en malamute. Min hund skäller aldrig när han är i hundgården eller inomhus. Sen så skäller han aldrig när han är i trädgården och ser andra hundar gå förbi. Däremot så kan han skälla rätt rejält om han blir hungrig. Till skillnad på ena grannens hund, en jämthund, som blir helt galen så fort han får syn på en hund. Oavsett om det är hane, tik, stor, liten. Han skäller på allt. Men, han är nog understimulerad. Hanns husse går nästan aldrig ut med honom. Så jag kan förstå hunden.

Patric B:
Jo, min A malamute är hane. Han går alltid med svansen högt, den är aldrig nere. Det är bara såna dem är. Men, jag grundar inte min uttalande på bara min hund. Jag har en granne som bor några hus ifrån mig som har två golden retrivers. Då hon är väldigt gammal och har drabbats av en sjukdom så brukar de flesta grannar gå ut med hennes hundar. Jag brukar ta ut dem ca en gång i veckan. Båda är tikar. Då händer samma sak när man ska passera en schäfer. Sen hade jag som liten även en labrador i familjen. Samma sak hände då.

Därför har jag det något fördomsfulla insträllningen mot schäfrar. Så, nu kommer jag bombmailas av alla som äger en schäfer.

/
A.S
 
några hund tankar...

Läser här att du har fått en väldans massa förslag. Men jag kan ju bara säga en sak, du måste göra valet!
Själv så har jag en labb kille som hänger med på de mästa. Skidor, jakten och på turerna. Måste säga att de är en väldigt lättlärdn ras å så. Men det ligger ju mycket jobb bakom. Min är nu 3 år och det är först nu som vi börjar göra framsteg. Har märkt att de är mycke så kallade polarhundar som är på modet just nu. Men för guds skull skaffa ingen alaskan haskye om du inte har för tanke att låta den jobba med ex. drag. Har kompisar som har malamutar, underbara hundar med en enorm päls. Men kanske ett bra förslag om man ni inte bor i stan å så. Å så har vi ju australienska vallhundar. Dom är grymma. Men välj en "lätt" hund som första hund. Du kommer att lära sig otoligt mycket om både dig själv och om hundar under dina första år om hundägar // Emma och lycka till
 
FJS90/91; sa:
Det e som om en finnig femtonåring springer framför dig och ger dig fingret 3mm från ditt ansikte, spottar på dig och hånar din mamma..

Föresten, blir du galen och börjar skälla när någon gör så mot dig? Jag som fick för mig att du var en lung och samlad kille. :)

Emmma:
Ne, en malamute i stan är nog inte det smartaste. Uppfödaren som jag köpte min hund av sa att han inte ens sålde valpar till folk som bodde i storstäder (alltså Malmö, GBG, Sthlm etc). Sen trivs det inte heller i lägenhet.

/
 
Re: några hund tankar...

emmakarvonen; sa:
Läser här att du har fått en väldans massa förslag. Men jag kan ju bara säga en sak, du måste göra valet!
Själv så har jag en labb kille som hänger med på de mästa. Skidor, jakten och på turerna. Måste säga att de är en väldigt lättlärdn ras å så. Men det ligger ju mycket jobb bakom. Min är nu 3 år och det är först nu som vi börjar göra framsteg. Har märkt att de är mycke så kallade polarhundar som är på modet just nu. Men för guds skull skaffa ingen alaskan haskye om du inte har för tanke att låta den jobba med ex. drag. Har kompisar som har malamutar, underbara hundar med en enorm päls. Men kanske ett bra förslag om man ni inte bor i stan å så. Å så har vi ju australienska vallhundar. Dom är grymma. Men välj en "lätt" hund som första hund. Du kommer att lära sig otoligt mycket om både dig själv och om hundar under dina första år om hundägar // Emma och lycka till

Kloka ord Emma och jag är helt införstådd med detta...en kusin har två labbar (tikar) och det är ju inte omöjligt att det blir valpar så småningom....labradoren är ju en trevlig och lätt hund vad jag förstått.
 
S Johansson; sa:
gundj; sa:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ inte Flat!
.
.
.
.
.
Förlåt det bara slank ur mig, kunde inte rå för det.

Och varför inte Flat? Förklara!

För att jag är en fördomsfull människa.
Jag har uppfattningen att flattar är flamsiga o hoppiga o fjäskiga osv men det finns säkert jättebra flattar oxå. Som arbetande hundar är dom mycket bra och jag har flera rähundförarkollegor som har flat och dessa är mycket duktiga hundar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...