Draghund..

Hej!
Har länge tänkt skaffa mig en hund men har lite svårt att bestämma mig, och vet inte riktigt vilken som passar bäst..
Väljer mellan en Alaskan och Siberian Huskey.
Kommer ha med hunden när jag tränar (springer, åker skidor etc), kommer också använda den till klövjning så den kommer ju få träning.
Detta vet jag ju att båda klarar av så det jag egentligen funderar över är vilken hund som passar bäst som sällskapshund?
Hur är dom att ha lösa?
Lätt att träna?
Självständighet?
Personlighet?
Skulle uppskatta svar från någon med erfarenhet...
MVH/Johan
 
Jag har nyligen köpt en alaskan malamute. Jag ska hämta den om två veckor. Då är den 8 veckor gammal. Nu har jag inte riktigt mycket erfarenhet av just den hunden än. Men jag bestämde mig för alaskan pga att de är väldigt bra som både sällskapsdjur och de jobbar väldigt hårt med. Underbara hundar är de. Väldigt starka, snabba, trevlig och inte minst väldigt vackra. Det enda du måste tänka på är att sådana hundar kräver mycket träning. Men det låter som att du har tänkt på det.

Lycka till med köpet/admir
 
Skaffa hund

Hej!

Vad trevligt med ännu en person som vill skaffa draghund!

Jag kan ge dig några råd men notera att det jag skriver är vad jag anser och det står jag för, jag är medveten om att det finns andra personer med andra åsikter.

Du skriver att du funderar på att skaffa dig en Alaskan eller en Siberian Huskey och då vet jag inte om du menar en Alaskan Malamute eller en Alaskan Huskey.

Alaska Malamute
En hund som är stor och tungt byggd. Pga storleken är det inte en snabb hund men den kan dra tunga lass långa sträckor. AM betraktas bland många hundförare, inklusive mig själv, som draghunden som inte drar! De är tröga och det går inte fort, ofta vill de stanna och kolla in buskar lite här och var. Innan du skaffar en AM ska du veta vad du ger dig in på, kontakta hundfolk, både sådana som har och de som inte har AM!

Siberian Huskey
En hund som är mindre och lättare byggd. SB är avlad för att vara en snabblöpar hund och inte avsedd för tungt arbete. Ska man ut på en långtur där hundarna ska dra släden skaffar man helt enkelt fler hundar. Vill man inte ha så många hundar så drar man pulkan själv och har en eller två SB framför sig som god hjälp. En vänlig ras som man kan träna att ha lös men det fungerar inte alltid så bra då de har en otroligt stark jaktinstinkt och gärna tar allt som rör sig. SB är inte en enmanshund, de tyr sig till den som är snäll mot dem.

Alaskan Huskey
En hundras där man en gång har blandat in andra raser. Ofta är det en lättare hund som springer fort men är inte avsedd för tungt arbete (Samma som för SB). De går bra att dressera och möjligheterna att kunna ha dem lösa är stora då de inte har så stor jaktinstinkt.

Alla dessa raser är gott pälsade och klarar av att ligga ute i snö och kyla. Av SB och AH finns det exemplar där man kan behöva lägga på ett täcke när man på vintern stannar för övernattning (vill du ha ett gott pälsat exemplar så kontaktar du en uppfödare som har sådana). Tänk även på att en hund som bor inne inte klarar av att ligga ute i snön då den pga värmen inne blir dåligt pälsad.

Beträffande klövjning så är AM den starkaste rasen men tänk då även på att den äter mer så i slutändan kanske du inte får ner så mycket mer av din personliga packning i alla fall.

Alla dessa raser är utehundar och trivs bäst om de får bo i en hundgård tillsammans med en kompis. Det går givetvis även att ha dem inne men då förlorar man "pälsen".

Det kan även vara svårt att få en "ensamhund" att börja dra, men med rätt ämne och rätt träning finns det de som lyckas.

Mitt råd till dig är att skaffa en AH, de är av dessa raser lättast att dressera och de är snabba och trevliga. Men du bör givetvis skaffa dig en egen uppfattning genom att prata med mycket draghundsfolk. Köp hund av en som har ett eget hundspann.

Vem vet, du kanske blir biten av detta intresse och när du skaffat dig din tredje hund så tappar du räkningen sen!

Gott Nytt År // Bekkis
 
alaskan!

Hej!

Har haft min alaskan malamute i lite mer än ett år!
en underbar hund och ras, har tidigare erfarenhet om schäfer, kan inte jämföra med de andra polarraserna, kolla in http://www.passagen.se/polhund
där har du alla polarraser även grönlandshunden.
länka dig till malamuteuppfödare råd mm.

Min hund är oerhört social, bra familjehund tycker jag, älskar barn, springer glatt före mig i skidspåret, (ja han nosar gärna)nu ska han få dra pulka på tur för första gången, (han är 16 månader)Förra vintern var han med på många turer och sov hela tiden friviligt ute. Han har MYCKET jakt i sig även om jag kan ha honom lös ibland, men är en krävande hund som kräver en Mycket fast hand och en stabil ledare.

Jag valde malamuten för att jag tycker den är vackrast (en mycket stolt ras) med all sin päls storlek och styrka, jag ville ha en turkamrat att klövja, som vintertid drar min pulka så jag kan ha en lätt dagturssäck, en hund som även är familjehund, lugn trygg och stabil. Det är en tyst ras, skäller aldrig och ylar sällan. Han finner sig i allt och är med mig både på toppturer och simmar brevid vid paddling.

det är det bästa jag gjort och kan tänka mig att skaffa en till så småning om.
Mitt råd till dig är att skaffa en tik (det fick jag, och har haft lite jobb med min dominante hanne) kolla uppfödare (storlekarna skiljer sig en hel del)
en gosigare hund får man leta efter, dessutom är pälsen "allergivänlig" eftersom den är så fet.

Lycka till! Emma och hunden Nooki
 
Re: Skaffa hund

Hej!

Tack för svaren!!
Jag kom på senare att jag bara skrev Alaskan och det var ju lite dumt.. Jag tänkte på Alaskan Malamut men eftersom jag är intresserad av Alaskan Huskey också så var det ju bra.

Hur stark är jaktinstinkten hos AM:en i jämförelse till AH och SH?

Undrar också hur dom reagerar på att bo själv i hundgård? Finns det risk att de blir deprimerade etc?

Hur är de att träna lydnad med? Då tänker jag inte med extrema mått, men dom vanliga kommandona och att ha dom lösa tex.

Mvh/Johan
 
jaktinstinkt

Hej!

enligt mig har am stor jaktinstinkt, men enligt en som syr klövjeväskor i duved som har testat alla polara raser utom grönlandshunden har am minst jakt i sig och sibrian husky mest.:) (en liten peppning för mig) Jag tror att din malamute skulle vilja ha sällskap i hundgården, de är flockdjur kanske mer än andra raser. Min Nooki är Väldigt social och ylar ödsligt när han måste vara hemma själv. :(
Lydnad är han rätt bra på, fast sämst på inkallning, men vardagslydnaden i övrigt fungerar fint. Ingen större skillnad än på förra schäfern.

lycka till! har du kollat sidan ännu?
emma
 
Bra hundval

Tjenare,

Jag har både en siberian husky(hane) och en alaskan husky(tikvalp). Sibben är otroligt snäll och lugn. Ser upp till och fjäskar för alla människor han träffar. Blir alltid omtyckt. En bra brudmagnet ;)
En modig hund som gör det mesta man vill att den skall göra. Har utan problem satt han på en skoter, kanot, pulka..
Lugn och stabil i psyke. Har utan problem haft med han på musikfestivaler, marknader och fester.

Många man möter har bilden av Siberian Huskys (den polara ras de flesta känner till) som blåögda bestar som står och skäller i en hundgård eller i spannet och som blir tillslängda köttstycken och som inte kan bo inomhus och som måste springa flera mil om dagen.

Att hundar i grupp skäller och ylar är ju inget konstigt, grupptryck. Hellre hundgård är skolmatsal(eller Nobelmiddag).

Jag har bott med min sibbe i lägenhet i ca ett halvår och det har gått hur bra som helst men han ligger ju gärna ute på balkongen.

Motion, inte behöver man motionera hunden hårt varje dag. Vid ett tillfälle tränade varken jag eller han på en vecka och jag tror jag mådde sämre av det än honom.

Vis och tämligen lättlärd men som tidigare skrivits. Siberians är självständiga och lite som katter i lynnet och därför kan det vara svårt att få till en bra inkallning. Börjar de jaga kan du glömma att de lyssnar på dig som ledare. När jaktinstinkten slår in faller allt annat bort. När man har hunden lös uti skogen gäller det att hela tiden vara på sin vakt för att upptäckta viltet före hunden. Jag brukar kalla in hunden ofta och skicka iväg på "hopp och lek" för att ända hålla honom sysselsatt och på så sätt få honom att jaga mindre.

Min erfarenhet är att det är en otroligt anpassningsbar ras som gör vad den blir tillsagd och rättar sig efter det mesta. Viktigast verkar vara att få vara nära sin ledare, då är allt frid och fröjd.

Alaskan huskien kan jag inte säga så mycket om eftersom hon är blott 12 veckor utöver att hon redan är snabb, tuff och orädd.

Många som håller på med draghundar började med siberians men har övergått till alaskan huskies och fågelhundskorsningar eftersom de i regel är snabbare, jobbare hårdare, har mindre jaktinstinkt och helt enkelt är lättare att handskas med.

Vad du ska ha hunden till styr ju också lite vad för päls du ska kika efter.
En tjock päls gör givetvis livet lättare för hunden när ni ligger ute och det är kallt men när det är lite varmare blir hunden lätt varm och går därmed sämre.
En mindre pälsad hund behöver även mer mat för att hålla värmen.

Min Colt har väldigt riklig och yvig päls så för hans del ska det helst vara ner åt 15-20 grader.

Många kör ju med kortpälsade hundar och säger att det går bra men jag tycker det är lite motigt för ofta skakar de ju.

Ergo: Skaffar du en Siberian bör du få en mycket fin sällskapshund och kompis i naturen och under träning... likaså med en Alaskan husky men där finns ju ingen riktig rasstandard så då är det extra viktigt att se på hur föräldrarna är och helst ska du ju köpa hund av nån som kör drag.


Har du tidigare haft hund eller erfarenhet av hund?
Läs in dig noggrant innan du skaffar hund och tänk på att vara hård med hunden på hundars vis för bådas skull. Många hundnoviser gör ju misstaget att de vill vara så snälla och tillämpar låtgåuppfostran vilket är särskilt olämpligt med en självständig husky.

Lycka till med hunden eller hundarna, huskien är en utpräglad flockhund.

mvh Per Wiklund, Umeå



undar; sa:
Hej!
Har länge tänkt skaffa mig en hund men har lite svårt att bestämma mig, och vet inte riktigt vilken som passar bäst..
Väljer mellan en Alaskan och Siberian Huskey.
Kommer ha med hunden när jag tränar (springer, åker skidor etc), kommer också använda den till klövjning så den kommer ju få träning.
Detta vet jag ju att båda klarar av så det jag egentligen funderar över är vilken hund som passar bäst som sällskapshund?
Hur är dom att ha lösa?
Lätt att träna?
Självständighet?
Personlighet?
Skulle uppskatta svar från någon med erfarenhet...
MVH/Johan
 
Tack än en gång..
Tyvärr jag själv inte ägt någon egen hund.
Har dock fungerat som hundvakt ett antal ggr, bla för en Alaskan Huskey. Har även flera hundälskande vänner..
Har också sett följden på "låtgåuppfostran" och resultatet är ju inte roande direkt, inte för ägaren ialla fall 3=)
Emma den sidan har legat bland mina favoriter länge...=)
Har ännu en fråga och den lyder: hur "bunden" blir man?
Vill ju inte heller köpa hund om man blir "handlingsförlamad" på köpet.
Hur är det tex att resa, tåg, bil, buss etc??
Finns det något man INTE kan göra när man har hund?
MVH/Johan
 
Helt värt

Det går ju inte komma ifrån att man blir "bunden" när man har hund.

Bil är ju det bästa sättet att resa med hund. Man slipper störa hundrädda och allergiska och man kan stanna när man vill.
På buss måste man lösa barnbiljett för hund(vet inte om det är samma regel över hela riket)

Tåg har jag aldrig testat med hund men det borde gå bra eftersom de ju är rymligare än bussar och man torde hinna rasta på perongerna.
Hos Tågkompaniet reser djur gratis.
Hos SJ får man ha upp till två djur gratis.
Man ska heller ej glömma att boka i vagn där djur är tillåtna och säng- och bäddkupé kan man glömma.

Klart det finns jättemycket som du inte kan ta med hunden på. De flesta affärer, i skolan, bio osv..
En klar nackdel är hundförbudet i Nationalparker under barmarksperioden men det har ju sina skäl. Denna nackdel gör att det kan vara värt att fundera på att skaffa en ren. Får vara överallt utomhus och kan bära mer än en hund och äter grödor. Frågan är om det är så populärt med en ren på tåget.

Inte att förglömma, båt. Har skaffat segelbåt så till sommaren måste jag lära hundarna att få sjöben.

Det är ju en stor fördel om man har vänner som gärna ställer upp som hundvakter.
Fördelen med polarhundar är att man ju kan lämna de hos folk som själv har en flock hundar i hundgård. Det blir ju ingen större skillnad om man ska sköta 20 eller 21 hundar.

Folk brukar säga att man blir så bunden av hund osv...men om man slår ut det på årsbasis, hur många dagar är man borta såvtillvida att man inte kan ha hunden/hundarna med sig? Å andra sidan skulle man kanske planera för mer utrikesresor om man inte hade hund.

/Per Wiklund


undar; sa:
Har ännu en fråga och den lyder: hur "bunden" blir man?
Vill ju inte heller köpa hund om man blir "handlingsförlamad" på köpet.
Hur är det tex att resa, tåg, bil, buss etc??
Finns det något man INTE kan göra när man har hund?
MVH/Johan
 
Skaffa hund - du kommer inte att ångra dig!

undar; sa:
Har ännu en fråga och den lyder: hur "bunden" blir man?
Vill ju inte heller köpa hund om man blir "handlingsförlamad" på köpet.
Hur är det tex att resa, tåg, bil, buss etc??
Finns det något man INTE kan göra när man har hund?
MVH/Johan

Lite bunden till vardags blir man ju. Man måste gå promenader och hunden skall ju inte vara ensam alltför många timmar om dagen. I hundgård med en kompis klarar den sig kanske längre än inomhus(?), jag har ingen hundgårserfarenhet. Kanske är hunddagis ett alternativ?

Vi har en liten hund och det funkar bra att ta med den på tåg, bussar m m. Hör efter i förväg, ibland är policyn hundvänlig men en enstaka busschaufför kan vägra. Då är det bra att kunna hänvisa till "högre ort".

Det man inte kan göra är att hyra bil. De flesta uthyrningsföretagen tillåter inte hundar i sina hyrbilar.
Har man många pälsallergiska/hundrädda vänner kan man kanske inte träffas så ofta.
Annars är mitt råd att ta med hunden så ofta som möjligt. Den tycker att det är roligt och lär sig att umgås på ett civiliserat och naturligt sätt om den får följa med ofta.

Ska man resa bort utan hund så är kennel/hundpensionat ett bra alternativ. Hör efter om det finns något bra sådant i ditt område. Ha inte dåligt samvete för att du lämnar bort hunden! På en bra kennel blir de aktiverade och stimulerade.

Det finns såklart nack- och fördelar med hundägande, men jag vill påstå att de positiva sidorna vida överstiger de negativa. Du kommer att ha mycket roligt med din vän.

För övrigt rekommenderar jag några böcker till blivande hundägare. Anders Hallgren har skrivit "Lyckliga Lydiga Hundar", "Problemhund Och Hundproblem" samt "Din Hund En Lydig Hund : Med Shaping/Klickerträning". De är utmärkta böcker för att förstå hundens psyke och hur man lättast tränar en hund. De två första finns säkert på ditt bilbiotek.
 
Re: Skaffa hund - du kommer inte att ångra dig!

Retrovirus; sa:
För övrigt rekommenderar jag några böcker till blivande hundägare. Anders Hallgren har skrivit "Lyckliga Lydiga Hundar", "Problemhund Och Hundproblem" samt "Din Hund En Lydig Hund : Med Shaping/Klickerträning". De är utmärkta böcker för att förstå hundens psyke och hur man lättast tränar en hund. De två första finns säkert på ditt bilbiotek.

När det gäller böcker så är det väl trots allt "Din Hund" och "Din hund fortsätter" med flera, dessa är skrivna av en av Eouropas absolut kunnigaste personer gällande det mesta om hundar nämnligen Sven Järverud och hans fru Gunvor Klintenberg-Järverud.. Som sagt alla böcker av och med familjen Järverud är att rekomendera!
 
hundproblem?

Hej Igen!

Min hund Nooki har varit med på allt jämt, jobbet, bil buss tåg (då han alltid skall ligga mitt i gången så folk får kliva över honom.. ;) och vi åkte långt -från gävle till abisko)
det som är svårast är ens kompisar som har hundar som de tror inte går ihop med ens egen och inte har samma uppfattning om hundars språk och liv som en själv!

Annars är det svårt att ha med honom när man paddlar fors, men är det en "park and play" fors så går det ju bra! Kanske lite yl på stranden bara.

det är sällan jag stöter på negatia människor, däremot charmar han alla och blir snabbt ett disskussionsämne eftersom rasen inte är så vanlig. Som nån annan skrev bra kill/brudmagnet...
...en bra bok...memea mohlins böcker bla inte bara inkallning.
och nej! du kommer inte att ångra dig! Tänk efter noga före bara! Och tidpunkten för att skaffa hund, barn, eller liknande kan alltid bli bättre, boende jobb ekonomi ledig tid men det löser sig. Jag hade semester första tiden med hunden, tänk på att du som ledare skall vara det roligaste hunden vet. Låt den inte leka med andra hundar/valpar i början.

lycka till! emma
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.