Råd och tips inför vandring med hund på fjället???

Vi tänkte vandra med hunden nästa sommar någonstans efter kungsleden. Undrar hur det är med underlaget? Många sträckor med vasst underlag kanske skadar tassarna? Finns det nåt man kan göra för att förhindra eventuella sår under tassarna? Han får också lätt fukteksem mellan trampdynorna. Är det kanske helt galet att ta med en sådan hund? Undrar även hur det är med ex ormar uppe på fjället? Finns det risk för ormbett eller andra hemskheter som kan drabba hunden? Vi vet att han skulle älska en sådan tur och det skulle vara trevligt om han kunde följa med.
 
För att skona tassar kan man ha med sig fleece-sockar och tassalva. Och det brukar vara bra att träna upp hundens tassar med promenader hemmavid och cykelturer på grusvägar. Då blir inte "fjällunderlaget" en chock för trampdynorna. Precis som man själv njuter mer av en tur om man är i form så gör hunden det.

En annan bra grej är att hålla klorna ganska korta. Är de mycket långa kan det ge upphov till hälta när "klobädden" blir irriterad. Orm har jag aldrig sett i fjällen (Norrbotten), så den risken kan du nog räkna bort.

Andra hemskheter... ja, är det en liten hund kan den ju bli tagen av örnen, men det är sällsynt. Åtminstone om hunden är inom synhåll. Värre är det med mygg och knott, åtminstone på sommarn. Myggmedel är ett måste. Jag brukar ha en blandning av lika delar djungelolja, beckolja och olivolja. Det blir milt och sitter kvar bra.

Ytterligare tips; Är det en korthårig hund så är det bra att ha med ett hundtäcke eller motsvarande. Annars kan det bli långa kalla nätter för hunden.

Ha en trevlig tur. En hund är som alltid ett bra och trevligt sällskap i fjällen.
 
Liten hund Pappillon

Har en bekant som var i fjällen med sin Pappillon...och den vart tagen av Järven. Så om man har en liten hund kanske man ska akta sig för att ha den lös.
 
Nu vet jag inte vad för hund ni har, men i mina öron låter det som att den största hemskheten som kan hända är att den inte får bli med på tur! Ha den i band bara. Å andra sidan kan det ju vara smart att testa å träna den lite på nåra mindre turer först . :)
 
Hejsan!

Det funkar jättebra att ha med hunden på fjället! Vi har alltid med hunden på våra turer trots alla problem hon har med huden och alla tabletter som måste släpas med. MEN, det har alltid gått bra och hon älskar att få vara med ut på tur, så vi lämnar henne aldrig hemma utan hon är alltid med oss och det funkar. Vi har inte stött på några problem förutom mygg under sommaren och kyla under vintern (det är en setter), så jag rekommenderar dig absolut att ta hunden med! Vår tjej brukar bära klöv lr dra pulka och hon hjälper mer än gärna till! Hon har också haft lite problem med tassarna, men gnm att använda salva innan och under turen har det blivit bättre. Vi har också klippt bort hår mellan tassarna och använder sockar under vintern. Vi brukar klippa klorna som vanligt innan turen.

Vad är det för hund du har?

Mvh / K.
 
Har haft med hundar (Rottweiler och dvärgpudel) i Sälenfällen och på de leder som de har där var det inga problem. Enda grejen var väl att deskaffade många och efter hängsamma vänner i form av knott och mygg men man fick dela med sig lite av myggmedlet så blev det bättre
 
Första vandringen

Tänkte ge mig ut nästa år för första gången och vandra. Ska ha med mig min då 17 månaders hund. Som sagt så har jag inte gjort detta innan, vad bör jag tänka på när det gäller mig själv och hunden och var hittar man lämpliga ställen att vandra på?
 
Det du ska tänka på är att hunden ska vara kopplad hela tiden!
Ang tassarna så hade min hund inga problem med de (chihuahua) men mötte många större hundar som fick trasiga fötter, kanske kan vara bra att inskaffa hund"skor" att kunna sätta på hunden om tassarna börjar bli dåliga så att man inte är tvungen att stanna i flera dagar för att hunden inte kan gå (eller bära hunden som en gubbe med en springer spaniel gjorde).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.