Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Dang, nice! Riktigt snygga grejer. Läderslida på bild också snart? 😉
Slipar du handtagen för hand? Tallriksslip?
 
Dang, nice! Riktigt snygga grejer. Läderslida på bild också snart? 😉
Slipar du handtagen för hand? Tallriksslip?

Åh, tack! Just denna är jag nöjd med, det är inte ofta. Ja, ska börja plita på en slira nu, men den kommer att ta typ resten av sommaren. Ja, slipar handtagen för hand helt och hållet, inga hjälpmedel
 
Kollade faktiskt mina blad nu. På de två långa som är av 3.5 mm RWL 34 och ca 235 mm långa så är där faktiskt små wridningar. Svårt att direkt uppfatta med ögat, men tittar man niga så syns det. Har väl ingen egentlig stor betydelse för just de här knivarna, men ändå inte ok tycker jag.
Hur som helst har jag precis gjort mig "värmebehandlingsmässigt oberoende". Så nu blir det ordning och reda :)

Kom att tänka på detta - ett tips från ett annat forum som funkar bra för mig vid mindre vridningar. Görs efter anlöpning, och böj ungefär lika mycket som motsvarande vridning är (hoppas du förstår...). Går att göra snyggare lösningar naturligtvis :)
 

Bilagor

  • D2A32774-43B8-4D21-8952-680EBCE8FB4B.jpg
    D2A32774-43B8-4D21-8952-680EBCE8FB4B.jpg
    67.4 KB · Visningar: 389
Bra tips! Jag planerar att släcka mellan 80x25 mm aluminium plattstång, för att motverka vridning. Klämma åt med tvingar.
 
Bra tips! Jag planerar att släcka mellan 80x25 mm aluminium plattstång, för att motverka vridning. Klämma åt med tvingar.

Yes, borde ju funka. Glömde att du kör luftkylning. Jag borde också lära mig det, warpning är det som är svårast att kontrollera och bland det svåraste att korrigera
 
Läste även om att man kan köra kolstål så här, delvis. Typ direkt släcka i olja några sekunder sen in mellan plattstång och klämma ihop. Någon som gjorde så med O1 med goda resultat.
 
Läste även om att man kan köra kolstål så här, delvis. Typ direkt släcka i olja några sekunder sen in mellan plattstång och klämma ihop. Någon som gjorde så med O1 med goda resultat.

Jo, jag har gjort det några gånger, funkar bra. Men, om man gör differentierad härdning så är pastan/murbruket i vägen så då funkar det inte 100%
 
Sen ser jag väldigt mycket fram emot att göra mindre knivar i 1.5 mm O1, rätt så hårt härdat. DET kan bli slajsigt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.