"Få igång" en hund på drag

Halloj!
Jag skulle vilja ha lite tips på hur man får en hund att vilja dra. Min hund tycker det är schysst att gå bakom mig eller bredvid mig, har inte hängt på när vi testade att köra en annan hund framför, och är allmänt inte så dragintresserad... Vi är dock också fullständiga nybörjare, så hon kanske tycker det är kul när vi kommit igång mer.

Just nu har jag hängt sparken bakom henne och sedan promenerat tillsammans, först och främst för att hon ska vänja sig vid selet, samt att det är ok att det tar emot lite och att nåt skumt följer efter henne. Jag har också börjat belöna när hon traskat förbi mig.

Har nån några bra tips på hur man kommer vidare? Kan det vara värt att testa med annan hund igen, nu när hon är mer van vid selet?

Tack på förhand!
 
Det enkla teoretiska svaret är att spänna in hunden i ett större spann. Nu har man ju inte alltid sådant tillgängligt.

Annars tränar brevid en annan hund som är dragvillig. De drar varsin cyckel tex. Det kann hända att du aldrig får din hund att dra bra självständigt men att den den gärna sporras av en annan.

En variant är att bara låta hunden dra fullt men en kort sträcka Cykel vagn etc. När hunden slutar så är träningen slut. Jag testad och det funkade lite men är för mitt tycke rätt träligt.

Det finns de som säger att man aldrig ska prommenera med en draghund om man ska få den att dat riktigt bra, Frågan är om du vill ha en hund eller ett sportredskap? Om du har en bra möjlighet att a hunden i en rastgård för egen rörelse och bara later den träna så kännder den inget annat.

För att byga upp muskler måste du natruligtvis få hunden att dra med motstånd, Läs ovan ;-)
 
vad har du för hund?

som Wima sa tidigare är det lättaste att börja dra tillsammans med andra dragvilliga hundar, antingen i spann eller i dubbellina. Tror dock inte du ska köra på att om hunden slutar är passet över. sluta hellre innan, så det är du som bestämmer när passet är slut och inte hunden.

Annars är risken om man har en hund som inte är väldigt dragvillig i grunden att den lär sig att sluta när den inte vill mera. Bättre att sluta på topp.

En annan viktig sak i början är att aldri cykla eller åka snabbare än vad hunden drar, lättare att hundarna får upp självförtroendet med motstån i linan och beröm än att bara ge järnet. Skadorisken ökar också om det går för fort, särskilt för en otränad hund. Och om den har "utsträck" lina och sen gasar du på lite extra så den får slak lina, kan hunden tappa balansen då den "Ligger" i selen och lutar sig framåt får draget.

Har kört hund i några år med brukshundar, fågelhundar, husky och blandraser. Både tävling och tur.
Det är lite olika inträningssätt för dom olika.

Brukshundar behöver mer belöning än dom andra, i form av godis eller lek, kortare delmål är bra, och ett tips är att belöning kommer framifrån. (när ni stannar, spring framför hunden och ge så inte hunden vänder och får godis från fickan.) annars finns ju belöningen bakåt och inte framåt.
Fågelhundarna brukar som regel ha bra springskalle, där ska man dock passa på så man inte kör slut på hunden om den är otränad. Dom har inte riktigt vettet att ge sig om dom har kul. :)
Husky`s brukar dra på ren instinkt.

sen är det ju inte säkert att även om du har något av det nämnda att det blir en bra draghund. vissa hundar vill helt enkelt inte dra hur man än gör. funkar det inte är det bättre att värdesätta att kunna ha hunden lös som sällskap på turen.

Så det beror ju lite vad för ras du har och vad du har för mål.
 
Jag har en borzoi, i princip en stor, hyfsat hårig vinthund.

Jag ska fråga en granne som har en riesenschnauzer hon drar med om vi får hänga på. Kan kanske få min hund att hänga på. Vi har försökt en gång förr, men då tror jag min hund var för störd på selet och omgivningen för att det skulle ha nån större chans att funka. Dubbelsele vore klart intressant, bör kanske också testas.

Min hund är väldigt svårmotiverad på det hela taget och har inte mycket till dragvilja. När jag cyklar med henne ligger hon generellt sett med huvudet i höjd med mitt knä (nöjd där, saggar snarare än drar), om hon är lös ligger hon bakom cykeln och då kör vi ändå så hon bara ligger i trav. Oftast samma sak på promenader, när hon gjort sitt är hon i allmänhet nöjd med att gå bakom mig, så vi börjar verkligen på noll (eller snarare minus? ;D)...

Vi har ingen direkt målsättning, jag är mest sugen att testa nåt nytt tillsammans med henne, går det så går det, inget agg mot hundskrället om det inte gör det. Kul sätt för mig att lära mig lite mer om hundträning också hoppas jag. Jag lär mig tack vare henne en hel del om tålamod iaf :D.

Bra tips att belöna framåt... Just nu har jag belönat när hon traskat förbi mig, successivt längre och längre fram, så nu har hon iaf börjat gå framför mig när hon är i dragsele. Dock leder det här till att hon vänder och går tillbaks till mig för att få belöningen. Vore förmodligen en idé att börja kasta den framför henne, eller ännu hellre ha en medhjälpare med godiset?

Tack för alla hjälpsamma kommentarer! :)
 
Bra tips att belöna framåt... Just nu har jag belönat när hon traskat förbi mig, successivt längre och längre fram, så nu har hon iaf börjat gå framför mig när hon är i dragsele. Dock leder det här till att hon vänder och går tillbaks till mig för att få belöningen. Vore förmodligen en idé att börja kasta den framför henne, eller ännu hellre ha en medhjälpare med godiset?

Tack för alla hjälpsamma kommentarer! :)

har ingen erfarenhet av just Borzoi, men haft galgo e. och greyhound blandingar jag kört mycket drag med.

kasta leksak eller godis framför funkar fint även att ha någon till hjälp.
Har du ingen som kan hjälpa dig funkar det ju även att ta ta hunden i koppel, visa klart och tydligt att du har gjort i ordning en god skål mat (inte så mycket,pga risk för ont i magen eller i värsta fall tarmvred) sätta den på uppfarten och sen promenera iväg säg 500m, sen sela på hunden och låta hunden dra hem.

en viss förutsättning är ju att hunden är villig att jobba för mat.
eller om den har någon favoritleksak som du kan lägga fram och busa med så fort ni kommer hem.

sen lär det ju finnas ungefär lika många sätt att träna hundar på som det finns hundägare.
 
Sele vid skidåkning

Provade för första gången att åka skidor med min hund iförd sele under sportlovet. Vi började med att husse eller matte åkte före. Jag hade inte några större förhoppningar om att det skulle lyckas då situationen var helt ny för hunden men döm om min förvåning när den drog på som om den aldrig hade gjort annat. Man riktigt såg hur kul den tyckte det var. Till saken hör att vår hund är relativt vältränad och van vid längre promenader och löprundor. Det var en ny och riktigt givande erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
Toke Hur Ska man få med sig all hundmat? Hundsport 6
ceciliaw Dragråttan är igång igen Hundsport 0
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.