Torrfoder torrt?

Jag ger mina hundar torrfoder rakt i skålen.

Jag har av någon anledning fått för mig att det är bra för deras tänder. Lite som tandborste.

Stämmer detta eller är jag bara ute och cyklar?

/Roy
 
har lärt mig detta också, alla våra hundar får torr mat och vatten vid sidan. vi har väldigt lite problem med tandsten, visst får man skrapa lite men det är knappt något. vissa hundar får dock problem med magen om man kör torrt, andra äter så fort att maten kan fastna i halsen.. osv.
 
Vi gör och har alltid gjort så oxå.
Sällan bekymmer med tänder eller tandkött.
Fri tillgång till tuggben och märgen då och då bidrar också.

Hundfoder är ju en fråga väl i klass med varg och lättpackning här om man går in på ett hundforum.
 
Sambon är djursjukskötare och jobbar som tandsköterska och op.sköterska. Antar att vår Gordon Setter har de bästa tänderna i Sthlm så mycket som det tandborstas ibland :) Han får också torrt foder. Verkar dock vara genetiskt det där med dåliga/bra tänder, pratade med en av deras veterinärer medan sambon drog tänder på nån stackars hund. Frågade och antog att hunden var dåligt skött men det var främst rasen det berodde på enligt henne.
 
Visst är det rasberoende, titta på t ex kinesisk nakenhund, ren otur om det blir värre än ett sugmärke om den biter dig.
En del raser som fått oturen att bli poppis i utställning och premieras för markanta käkar får oxå problem då käkbenen ofta blir klenare.
 
Torrfoder i skålen, i med vatten och servera direkt. Fodret hinner knappast bli upmjukat. Jag gör det av bekvämlighet. det är lättare att hålla reda på 6 skålar än 12 ;-). Man ger ju hårda kex och ben för att de ska tugga på så avrför inte knusprigt torrfoder.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.