Vilken skackel?

Hej! Min samojed drar en Polaris släde med väldigt enkla skaklar, det är två separata glasfiber stavar som fästs längs med hela slädens längd vilket ger en bra kontroll på släden. Till detta används en kombi sele av nome modell. Skaklarna fästs till selens främre fästpunkt. Även en draglina är kopplad från släden till till selens bakre dragpunkt vilket fördelar dragvikten bra. I utförslöper upplever jag också att jag rent visuellet får bra kontroll på hur mycket jag ska bromsa släden utifrån om draglinan är sträckt eller inte, jmf med att bara ha "stela skaklar. Detta är en liten släde som jag åker skidor bakom. Tidigare har jag också kört med pulka och då ofta hund-människa-pulka, vilket funkade OK. Ingen olycka har jag varit nära. Jag tycket att det känns som om min samojed är mer motiverad att dra när han får dra släden/pulkan direkt utan min hjälp!
 
Vilken skackel igen

Hej
Tillbaka från jul och nyårs firande.
Jag håller till i Stockholms län, på frågan från gundj.
I helgen prövade jag att hunden skulle dra pulkan, det var inte så lätt, han var besvärad av ljudet från pulkan. Jag har som sagt sprungit med honom i nomesele, och även med däck men det här var lite svårare.
Eftersom jag är ensam att träna honom blir det svårt när han börjar vrida sig och inte vill. Jag lyckades dock att få honom att dra vid två tillfällen med mig springade bredvid. Måste nu var försiktig nästa gång vi ska dra, det får inte bli fel så att han blir rädd.
Senast jag prövade var 2007 (det var ingen vinter i Stockholm 2008) då var han två år och även då var det problem med både honom och vintern om jag minns rätt.
Därför är jag tror att det kommer att gå bra om han är först i draget åtminstone till att börja med.
Fint med bilderna, min skackel har ingen tväslå eller vad det kan heta och bara en krok på var sin sida på skackeln medan nomeselen finns dubbla ringar på var sida.
Finns det några dragentusiaster i Stokholmsområdet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kattenihatten vilken ras? Hundsport 82

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.