Bästa rullkoppel för skidåkning?

Har ingen koll på rullkoppel, men misstänker att hunden lyckas bita av den nedersta biten av linan? Isf kan det kanske vara intressant att lägga till en bit lina längst ut. Visst, kopplat kommer inte att kunna rullas ihop helt, men det kan det kanske vara värt tills hunden lärt sig att inte tugga på det?

Annars har jag hört att tabasco eller sambal olek kan vara ett effektivt medel att få hundar att sluta tugga på saker de inte ska tugga på ;).
 
Det sitter redan en bit band längst ned på alla rullkoppel för att undvika detta. Orsaken i detta fallet är mitt eget fel. Har använt kopplen till att binda fast hunden en kort stund just före eller under en tur. Har nu lärt att hon biter av det ganska omgående om jag gör det igen. Hon biter inte på den nedersta delen konstigt nog..
 
Gå på hundkurs ;-) . Regeln är ju att hundar ska tränas med belöning och inte straff .... men ett halvtungt mjukt föremål som kanske har bjällra i sig som kastas mot hunden och skrämmer / avlänkar den kan hjälpa.
 
Gillar inte hundkurser... är så många märkliga personer på där. ;-) Nä, mycket skojjigare att köpa nya koppel istället. Vilken typ av bestraffning är det du syftar till? Tabasco? :)
 
Har ingen aning om hur nyttigt tabasko är för hundar. Vi har använt 'antislickmedel' på ett sår som aldrig ville läka. Det fungerade inte.

Nej, jag tänker mer på ett medventet användande av slag o.d för att lära hunden. För det första är det ju djurplågeri för det andra tycks resultatet vara osäkert och opålitligt.

Det är 'lätt' att belöna ett akativt betende, sitt ! ligg! vänta! med 'godis' men inte lika lätt att få bort ett betenende. Nä - var inte rädd att utbyta och läre av sådana som kan mycket om hundträning.
När vi var på vår obligatoriska hundkurs var vi enda deltagarna jag och min fru. Om någon var konstig var det väl jag isåfall ;-).

Svårigheten är att en draghund måste lära sig saker som är tvärt omvänt mot normalt hundbetende ibland.

Att bita på kopplet borde dock aldrig vara ok.
 
Tror knappast att hunden kan få i sig så mycket tabasco att det är onyttigt för den om man preppar kopplat med det, så det torde vara ointressant i sammanhanget. Slag tror jag ingen förespråkat öht.

bionicon: Så du har "bara" problem att hon biter av linan om du lämnar henne uppbunden? Ett alternativ kan kanske vara att ta ett något mer svårtuggat koppel vid uppbindning ett tag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Bästa hundskon / klövjeväska? Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.