Vandring med hund, nybörjare

Fundering ??

Har du fått nåt bra tipsa om förberedelser ska själv börja med klövjeväska till min vore tacksam om jag fick några tips om sidor TACK!!/ANDERS
 
Keep it simple!

Eftersom det är din första tur tycker jag att du ska sikta på en bekväm och trevlig tur, där du snabbt kan ta dig ut i fjällvärlden och inte behöver bära så mycket packning, max 15 kg. Jag skulle starkt avråda dig från att sova i tält, eftersom du inte ska gå en extremtur så behöver du inte tält. Jag skulle rekomendera dig att besöka sylarna, kolla på deras hemsida så ser du vilka leder du kan välja mellan (såväl sommar som vår). Där finns det stugor som har matservering och det mesta (mycket hundar, speciellt på vintern - se upp för draghundar, de kan vara aggresiva mot hundar när de drar släde). Mycket kan hända när man är ensam i fjällen med sin fyrbenta vän, tass-skador, du kan vricka en fot etc. Därför tycker jag du ska välja en led med lite högre bekvämlighetsnivå på din första tur, men ändå få en riktig "fjäll känsla". Var inte rädd för att ta med din hund i en stuga, alla är välkommna i fjällen! (det kan vara bra att ringa och berätta att du kommer med en hund och boka hundstugan). Vi brukar fjällvandra med 6 hundar och vi har aldrig haft problem att sova varken i fjällstugor eller i tält. Hoppas du får en riktigt lyckad fjälltur - och glöm inte att rådfråga stugvärden om väderleken och vilken årstid dom rekomenderar! (juni kan vara blöt och ibland kan broar förstöras av skyfall). Det är få saker som slår en fjälltur med en hund, man får en jättefin kontakt och hunden kommer vara dig evigt tacksam.
 
Vandring

Jag har själv funderat på att vandra med min nuvarande hund, har inte gjort det med denna rasen jag har nu men den förra gick bra. har inte så stor erfarenhet men det mesta är rätt så grundläggande på vad man bör tänka på.

Man bör först och främst kika på om ens ras pallar med vandringar. större hundar har tendenser att ha fler hälsoproblem än mindre hundar, som min Rottweiler är en ras som ofta har problem med rygg, höfter och skelett och är inte så väl anpassad för långa vandringar men gillar att arbeta dock så man kan säkert kompromissa på något sätt.

Var jäkligt försiktig, för även om man har en väldigt tränad och försiktig vovve så har och kommer dom oavsett vad alltid ha en primitiv instinkt att jaga, så håll den kopplad vid bebyggelse och där det finns mycket vilt, och speciellt! i björn & vargtrakter, jag tycker detta säger sig själv ganska mycket men kan vara bra att nämna ju.

Ett komplett första hjälpen kit till din livskamrat är ett MÅSTE , en hund kan få fruktansvärda problem med mer än man tror, Jag är även av den bestämda åsikten att alla hundar som är med på vandring bör ha på sig någon form av skodon.

Tillräckligt med mat och vatten, fruktansvärt självklart men jag har själv mött vandrare med hundar som har klagat på att deras hund har dålig ork och energi när det framgår så tydligt att dom är törstiga och lider av näringsbrist ( Skäms på de individer )

Vid nattetid bör du fixa en sådan anordning att hunden kan gå bort om den skulle behöva göra sin behov utan att trassla in sig allt förjäkligt, se till och ha linor och koppel som inte kan gnagas av i första taget, ha gärna något bittert och illasmakande medel ingnidet så hunder låter bli den om den skulle få för sig att roa sig på detta sätt.

Ha gärna med en hundoverall i nödfall.

Vandra gärna nära vatten så att hunden både kan dricka och svalka av sig när den är varm, detta är guld värt för alla hundar.

En spårare kan vara en god investering om man är beredd på att lägga ut lite mer pengar, en bra försäkring och man sover kanske lite bättre om nätterna.


Detta är lite hastigt av vad jag kommer på just nu, Rätta gärna mig om jag har fel eller om jag glömt bort något viktigt och kom gärna med tips, att komma med "fingersmällar" är fullständigt meningslöst då jag endast lyssnar på konstruktiv kritik och om jag eventuellt upprepar mig från föregående inlägg så får ni helt enkelt visa överseende.

Med vänliga hälsningar / Vildmarksvilde
 
Jag är även av den bestämda åsikten att alla hundar som är med på vandring bör ha på sig någon form av skodon.

Varför då? Om man enbart kommer varndra på asfalt kanske det är intressant, men för vandring på leder och liknande misstänker jag faktiskt att man kommer få avsevärt större problem än nytta av att trycka på hundkraken ett par skor.
 
Varför då? Om man enbart kommer varndra på asfalt kanske det är intressant, men för vandring på leder och liknande misstänker jag faktiskt att man kommer få avsevärt större problem än nytta av att trycka på hundkraken ett par skor.

För av min egen erfarenhet så är det väldigt lätt att få in eventuella piggar och liknande vassa föremål som kan sitta rätt djupt inne, och om då hunden får en infektion eller liknande så kan man helt enkelt inte vandra vidare länge. Min vovve fick nämligen ett litet litet vasst föremål inkört smärtsamt nära klon, jag fick inte ut den och hon haltade och slickade på piggen hela tiden, och fick köra till veterinären som även hon rekommenderade hundskor.
Visst det är kanske lite ovant och obehagligt för hunden i början men sen vänjer den sig.
Ska du gå en kvällspromenad eller något sådant så behövs kanske inte skor, jag pratar om längre turer där man kanske inte har valet att gå till en veterinär, och att sitta och försöka få ut en pigg hemma i lägenheten är inte lätt, tänk då ute i fält där man knappt ser någonting.

Mvh
 
Varför då? Om man enbart kommer varndra på asfalt kanske det är intressant, men för vandring på leder och liknande misstänker jag faktiskt att man kommer få avsevärt större problem än nytta av att trycka på hundkraken ett par skor.

Ex i fjällen finns det mycket vassa och rivande stenar. Min hund har aldrig fått några problem med tassarna på vandringar (säkert en födel att han är liten och lätt) men ex i år när jag var ute så fick jag skänka bort båda mina rullar vetflex till två behövande hundar som skavt sönder tassarna.

Att förebyggande ha på skor känns lite onödigt om man inte vet att hunden har känsliga tassar eller det är ex vass skare.
 
Ex i fjällen finns det mycket vassa och rivande stenar. Min hund har aldrig fått några problem med tassarna på vandringar (säkert en födel att han är liten och lätt) men ex i år när jag var ute så fick jag skänka bort båda mina rullar vetflex till två behövande hundar som skavt sönder tassarna.

Det är klart att man kan/bör ha nån form av sko på en redan skadad tass, men om man kör det en hel vandring "bara för att" fruktar jag att man mest ställer till det och får en hund med fuktexem, skavsår och/eller taskig gångstil, med muskel-/ledvärk som följd.
 
Jag skriver endast av mina egna erfarenheter, de hundar jag har haft har haft en del problem, man får helt enkelt läsa av terrängen och utgå därifrån, man mår ju inte lika bra om man har en vän som gnyr och gnäller av smärta =/
 
Jag tycker också att det är rätt onödigt med skor. Vi har bara tossor på vintern och vid skidåkning/tolkning på vår 5 år gamla Gordon Setter som är en fågelhund. Han har haft en sticka och ett skärsår på sina fem år.

Det skulle kännas jättekonstigt att ha på skor på i naturen i förebyggande syfte på vår, sommar och höst. Däremot så är ett par skor och första-hjälpen med plus att sambon är djursjukvårdare sedan 15 år tillbaka. Något som vi har med är en Jerven hundsäck för värme och skydd för regn och mygg. Hade också en myggluva på honom när det var som jäkligast i somras så han kunde vila i lugn och ro på pauserna.
 
Jag skriver endast av mina egna erfarenheter, de hundar jag har haft har haft en del problem, man får helt enkelt läsa av terrängen och utgå därifrån, man mår ju inte lika bra om man har en vän som gnyr och gnäller av smärta =/

Ok. Min hund är bara 3 år, men vi har vandrat en del, och hon har inte haft några problem med tassarna. Den enda gång det varit problematiskt var när vi var ute i skarsnö som inte riktigt bar henne. Slutade med att hon fick stanna i stugan, en lösning jag tror samtliga inblandade var rätt nöjda med ;).
Vill inte heller släpa runt en hund som har ont, hamnar man i den situationen är det bara att försöka ta sig hem på ett så skonsamt sätt som möjligt.
 
Vi vandrade för första gången med våra två dvärgschnauzrar tidigt i somras, Nikkaluokta - Vakkotavare, med en dagsetapp till Tarfaladalen. Vi hade planerat minutiöst vad gällde packning. Vi gjorde däremot inga endagarsutflykter på prov innan. Men det gick hur bra som helst. Vi bodde tre nätter i tält och tre nätter i fjällstuga!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Jekyll Vandring och övernattning med hund Hundsport 4
knase Klövjeväska EzyDog Summit för vandring Hundsport 3
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.