Vintertur med Alaskan Malamut pojke

Jag ifrågasatte om en Alaskan malamute verkligen behöver sockar för att gå på en niodagars vintertur med en skolklass.
[Ändrat av öringen 2006-12-17 kl 09:58] [/QUOTE]


Staffan, tror du inte att tassarna kan ta stryk på en malamute. Hur gör du när du har fullt med sprickor i fötterna, går du bara på eller, dom flesta tar nog hand om fötterna. Det är absolut lika viktigt med hundarnas tassar.
Fråga vilken hundspannsförare som helst.

//Daniel
 
Danne1984; sa:
Staffan, tror du inte att tassarna kan ta stryk på en malamute. Hur gör du när du har fullt med sprickor i fötterna, går du bara på eller, dom flesta tar nog hand om fötterna. Det är absolut lika viktigt med hundarnas tassar.
Fråga vilken hundspannsförare som helst.

//Daniel

Självklart kan de ta stryk....
 
öringen; sa:
När det gäller "hårdkörning" så är det väl en definitionsfråga, men om hunden bara vältränad ska det inte vara nåt problem att den går klövjad på en dylik tur.

Helt ovan vid djupsnö, 1½ år, 50 kilo tung + klövjeväskor(?)..........
Dock, med många stopp och bivacksgrävande ska det ju egentligen inte vara några problem. Skippa klövjeväskorna bara.

öringen; sa:
Jag ifrågasatte om en Alaskan malamute verkligen behöver sockar för att gå på en niodagars vintertur med en skolklass.
[Ändrat av öringen 2006-12-17 kl 09:58]
Kanske just därför de behövs. Många skidor och stavspetsar att skada tassen på.
 
osse; sa:
öringen; sa:
När det gäller "hårdkörning" så är det väl en definitionsfråga, men om hunden bara vältränad ska det inte vara nåt problem att den går klövjad på en dylik tur.

Helt ovan vid djupsnö, 1½ år, 50 kilo tung + klövjeväskor(?)..........
Dock, med många stopp och bivacksgrävande ska det ju egentligen inte vara några problem. Skippa klövjeväskorna bara.

öringen; sa:
Jag ifrågasatte om en Alaskan malamute verkligen behöver sockar för att gå på en niodagars vintertur med en skolklass.
[Ändrat av öringen 2006-12-17 kl 09:58]
Kanske just därför de behövs. Många skidor och stavspetsar att skada tassen på.

Iofs, det har du rätt i. Jag tänkte mer på att tempot med en hel klass kanske inte blir särskilt hårt :)
 
öringen; sa:
Iofs, det har du rätt i. Jag tänkte mer på att tempot med en hel klass kanske inte blir särskilt hårt :)
Å andra sidan; tänk om det är en klass elitsatsande längdskidåkare ledda av Tomas Wassberg? Lössnön sprutar runt skidspetsar och bivack-stoppen går på 5 minuter :) Malamuten blir akterseglad redan i första motlutet.
 
haha!
kul diskussion grabbar!

hunden får sockar och en extra fet kräm med sig! ÄVEN om han e en riktig "hårding" och faktiskt inte alls som någon annan sällskaps hund jag tidigare haft!

jag tar hans mat på min pulka.....

det hade jag tänkt från början men var mest intresserad av att höra om någon här kanske kunde något om hundars anatomi och hur det påverkade dem med olika tyngder vs fysisk ansträngning osv osv skulle vara kul med sådan diskussion (MED MÄNNISKOR SOM VERKLIGEN VET) ....

Jag går en FJällsäkerhets och ledarskaps utbildning helt nystartad efter de nya normerna, utbildningen ligger i Älvdalen, kolla in sidan:

http://alvdalen.com/kyfjallsakerhet.htm

...

och andledningen till att vi ska köra mycket ospårat är för att träna bl.a. vinterorientering, fysiken, och allt annat skoj som man kan ha nytta av i framtiden av vinterfjäll och eftersom vi faktiskt ska guida och hålla på med dylikt är det väl inte mer än rätt att vi anstränger oss lite mer och arbetar lite hårdare;)

nu har jag förresten fixat fin fina bilder på sidan haft lite krångel tidigare men kolla in där.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.