Kortison!

Mygg

Har läst i en del gammla trådar om att detta bör man ha med sig.
Till vad??
Var får man tagpå de om man inte vill lägga ut 700 och gå till en vetrinär.
Sen har jag läst om mygg problem för hunden.
Jag bor i Värmland och vi har bra med mygg vi med.
Har då aldrig lagt märke till att de stört sig på dessa.Men de kanske bara är kort håriga som har detta problemet? Är de annorlunda i Fjällen?

[Ändrat av Micke_k_d 2006-07-03 kl 00:55]
 
Ormbett behandlas med kortison.
Veterinären brukar skriva ut t.ex Betapred utan en dyr undersökning, ring och fråga.

Tror inte att det är anorlunda med fjällmyggen. Kustmyggen kan bita min hund på magen, nosen och vid rövhålet.

/Ulf
 
Orm som sagt men även om hunden hugger efter en envis geting och blir stucken i mun/svalg kan kortison vara en livräddare.
Veterinären brukar som sagt inte krångla med detta men annars så är det samma tabletter som för människor så kolla om någon i bekantskapskretsen har mot ex. allergi.
Jag har alltid med mig kortisontabletter för hunden men har flera gånger delat med mig till allergiska personer som glömt sina hemma...
Tips:
Räkna ut dosen för din hund vid ormbett.
Stoppa rätt antal tabletter i en doseringsspruta (apoteket) och ta med en engångsbehållare saltlösning(apoteket). Förpacka vattentätt.
Liten nog att alltid ha med och enkel att använda även under stress (blir lätt så när hunden blir ormbiten.)
 
jepp, det går fort när en hund blir ormbiten, rör man sig i skog o mark så bör man ha tillgång till betapred eller liknande.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.