Klövjeträning !!

Börja lätt!

Precis som med dragträning så gäller det att börja lätt och öka vikten sucsesivt. Annars så brukar det inte vara några svårigheter för dom flesta hundar att bära klövjeväska.

Eftersom jag själv har två hundar som jag klövjar med under sommarhalvåret så har jag lärt mina att "gå på led" för att kunna klara spänger och broar till fjälls. Sen så har dom fått lära sig att ta sig fram typ en i taget och bara en kort sträcka typ 1,5 meter. Det sista är för att kunna ta sig fram i terräng som kräver kräver många små snabba stopp för att välja väg typ blockhav. Backa är också ett bra kommando om man ser att hunden håller på att välja en väg som kommer att leda till att klövje väskan kan fastna mellan ex. stenar i ett blockhav. Visserligen så brukar dom flesta hundarna ganska snabbt lära sig hur bred klövjan är och välja väg efter det, men som två benting så har man ju lite bättre översikt av terrängen så ibland så ser man ju såna saker innan vovvarna gör det.

Jag skulle tro att de flesta tänkbara kommandon som kan vara användbara kommer av sig självt efter en eller ett par gånger.

/Jesper
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.