Druvsocker till hunden?

Det är en Boxer som är 9 år gammal. Det ligger nog någonting i att han kan uppleva sträckan som enformig om man försöker tänka i en hunds banor. Hundar har kanske bättre minne än vad man tror.Det är ju inte varje dag som jag har honom,men han tycks minnas spåret bra. Jag ska prova att lägga om joggningen,och växla in lite på skogs stigar.Lite Dextrosol ska han få att dricka också.

Nordstjärnan
 
Tänk på att hundar har en annan energiförbränning än vad vi människor har. Deras är anpassad och inställd på ett arbete över längre tid och har därför en lägre hastighet/omsättning än vår. Om man ger (i all välmening) felaktigt kolhydrattillförsel under arbetspass kan man hämma hundens egen förbränning med resultat att hundens energi tar slut. Våra snabba tillskott passerar systemet fort och gör att hundens naturliga förbränningssystem slås av. Det finns som sagts tidigare tillfällen då arbetande hundar kan behöva extra "bränsle" men det gäller inte en 9-årig boxer på joggingrundan.

En trött bil blir inte bättre bil av högoktanigt bränsle, en trött bil behöver omsorg och anpassat tempo tills den blir en pigg bil.
 
6 km för en hund

Hej på er!
Jag har mycket svårt att tro att en hund av typ Boxer inte orkar 6 km, förutsatt att han/hon är frisk och inte fet. Detta är tyvärr inte ovanligt.

Jag har hållt på med draghundar sedan -92 och jag tror att det handlar om att hunden blir less. Vad det gäller dextrosol så är jag rätt säker på att det inte gör nytta.

Se till att hunden dricker INNAN den springer, detta kan du göra med att smaksätta vattnet med något gott, tex lite foder eller något annat som gör att vattnet smakar nåt och blir lite grumligt.
DETTA BÖR SKE NÅGON HALVTIMME INNAN HUNDEN SPRINGER OCH INTE MYCKET UTAN CA 0,5-0,75l VATTEN.

Att ge hunden kolhydrater som energikick är inget som jag kan rekomendera i en sådan här situation, det funkar inte som med oss människor.

Byt löprunda så tror jag det löser sig.
 

avslutad210712

Gäst
Lätt trådurspårnig

Började fundera på hur man gör med vatten till hunden under en veckas tälttur under våren. Räcker det med att den äter snö eller bör man smälta snön till vatten? Har man tur kanske man kan ta vatten i någon fjällbäck som börjat öppna sig men hur gör man annars? Har en viss betydelse för hur mycket bränsle jag skall släpa med mig.

När det gäller socker kan jag nämna att den nuvarande hunden hemma en gång lyckades få i sig ett halvt paket bitsocker och han var minst sagt som tokig efter det så jag är väl tveksam till socker i alltför stora mängder.

När det gäller orken hade jag förut en vorsteh, rättare sagt två eftersom farsan hade en också, och det var aldrig några problem med orken även om man jagade en hel dag eller om man tolkade på skidorna ute på isen. Då kan man säga att de var hundar som fick väldigt mycket träning i form av just skidtolkning på vintern och cykelrastning på sommaren utom när det var som varmast. Att en frisk hund tar slut före en människa vid löpning tillsammans förefallar för mig helt osannolikt utom möjligen för de allra minsta raserna.
[Ändrat av avslutad210712 2005-01-28 kl 08:21]
 
Svar på lätt urspårning

Nej jag tycketr inte att det räcker med att hunden äter snö, man får helt enkelt räkna med att smälta snö om det inte finns rinnande. En hund som drar en hel dag, eller bara springer med för den delen, skulle jag försöka få i åtminstone 3liter vatten per dag ( hund på ca 20 kg). tänk på att det blir väldigt varmt för en hund om solen gassar plus att snön reflekterar mycket.

Lycka till
 
Re: Svar på lätt urspårning

sveom; sa:
Nej jag tycketr inte att det räcker med att hunden äter snö, man får helt enkelt räkna med att smälta snö om det inte finns rinnande. En hund som drar en hel dag, eller bara springer med för den delen, skulle jag försöka få i åtminstone 3liter vatten per dag ( hund på ca 20 kg). tänk på att det blir väldigt varmt för en hund om solen gassar plus att snön reflekterar mycket.

Lycka till

Beror ju på sort också. Min hund kan ge tusan i att dricka vattnet i skålen inne i flera dagar, och istället äta snö när vi är ute. Hon är 50% Husky.

[Edit] Jag byter naturligtvis vatten varje dag, så det är inte därför ;) [Edit]
[Ändrat av öringen 2005-12-30 kl 16:09]
 
Druvsocker och kolhydrater

Att använda druvsocker eller elektrolyter fungerar inte alls som en prestationshöjare för en hund deras näringsupptagningssystem funkar inte alls som vårt....

En hunds primära energikälla är fett och om du har en aktivitet på ca 1 timme så utnyttjar de primärt muskelglykogenet som finns lagrade i kroppen som energikälla.

Man kan fylla på muskelglykogenet efter en träning via att inom 30 minuter efter avslutat träningspass ge hunden Maltodextrin som finns i t ex Royal Canins energybar men man kan även ge dem pasta som är en lättsmält kolhydrat för hund som kan accelerera glykogenåterfyllnaden i musklerna.

Då det gäller huvudfrågan så är det ganska logiskt att hunden helt enkelt är otränad;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.