Hund i tält på vårvintern

avslutad210712

Gäst
Re: intressant ämne

CanMan; sa:
- men inget som min lille kille har behov av, han sover alltid året om ute i snö, regn och så, men då är han ju en NewFoundland också! :) det går nämligen inte att få in honom, men det jag kan tänka mig är att hunden bör vara van vid kyla, något att ligga på samt bra mat som andra har skrivit här. Kanske en filt eller jacka över sig vore bra. Lycka till och ha det skönt där uppe ! /Gunnar

Har två kompisar som hade varsin NewFoundland och det var precis som du säger omöjligt att få in dem på vintern. La sig bara rakt ner i snön och verkade trivas hur bra som helst oavsett vädret *L*
 
Re: Re: intressant ämne

avslutad210712; sa:
Har två kompisar som hade varsin NewFoundland och det var precis som du säger omöjligt att få in dem på vintern. La sig bara rakt ner i snön och verkade trivas hur bra som helst oavsett vädret *L*

Japp, men in och äta och kolla läget i köket ibland i alla fall. sova, äta och leka i snön är det bästa dessa hundar vet, -27 grader ändå sover han ute. Kan tänka mig att det är svårare för de som har hundar som inte tål så mycket kyla, en massa mer att bära med sig och tänka på ! /Gunnar
 
Har du hunden i tältet så räcker det gott och väl med ett liggundelag till hunden. Blir det för kallt så kan du räkna med att hunden kommer att trycka sig intill dig.
 
Påse

Björkis har en rast- och sovpåse som jag använder till min spaniel som sovsäck. Påsen har ett litet hål i ena änden upp till för huvudet och är helt öppen med dragsko ner till. Påsen träs alltså över hunden som ett vanligt hunddtäcke men kan även stängas åt i botten med en dragsko. Jag har funderat på att sy en tunnt fodrad till vinterturen också.

Min hund sover i innertältet. Jag tycker att påsen är bra för att den skyddar mig och övrig utrustning mot den blöta hunden samtidigt som även tassarna torkar upp snabbt. Självklart har jag liggunderlag i över hela tältbotten.

Vänj, som tidigare nämnts i tråden, hunden vid denna påse innan hunden ska sova i den en hel natt. Den är utmärkt att torka upp hunden i en regning dag under rast och är enkel att sy själv.

Hälsningar

Tommy
 
Jag har min hund i en gammal sovsäck som jag har klippt av på mitten (hon har fått ta över den efter mina barn). Det är bara att trycka ner henne så djupt det går så blir hon oftast kvar där hela natten. Har man en hund som är mindre frusen än min är ett gammalt knep att ha med sig en eller ett par gamla jutesäckar och pressa ner hunden i...
 

avslutad210712

Gäst
Alltid skoj

att se att se att det ibland länkas till en gammal tråd som man skapat. Så ifall någon vill veta hur jag löste det så blev det enklast tänkbara. Lät pälsen på hunden växa ut och sen sov han på dubbla liggunderlag, ibland mellan oss men för det mesta längst ner i fotänden. Behövdes inget täcke eller liknande utan han sov hur bra som helst även om det var mellan minus 15 och minus 20 på nätterna. Och tassarna som alla varnade för innan och som jag var lite orolig för var heller inget problem.

Så fram för riktiga äventyrshundar i fjället dvs storpudlar :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.