Sökes i Jämtland!

Hej!
Jag och mina två huskys har nyligen flyttat till det underbara länet Jämtland. Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om vart jag kan hitta fina skogar med bra stigar eller vägar (UTAN trafik och renar!) där jag kan släppa hundarna lösa. Vi bor i Östersund, men är beredda att åka en bit då vi har egen bil.

Vi vill också gärna bli din vandringskompis om du vill ha sällskap ut i naturen (skog, fjäll whatever).

Här gärna av er med tips. TACK på förhand.
MVH
Maria
 
Jag trodde det inte var tillåtet att ha hundar på något annat sätt än koppel, fast jag kan inte så mycket om sånt.

Angående frågan, ställen jag tror kan funka i Östersundsområdet:
* Spikbodarna, fast där är det nog mycket folk som rör sig, typiskt ställe att lulla runt på, men det vet många.
* I5 gamla övningområde, nu när de lagt ner så är det bara att tuta och köra antar jag, där finns det inget annat en stigar.
* Brattåsen, brattåsmasten är den höga masten du ser på andra sidan sjön, en mil att åka men väldigt fint, du kan ta dig till Svartsjöarna därifrån, bra turtips på vintern också, lite folk i rörelse där.
* Andersön, är naturresarvat, så man får väl vara lite försiktig, finns stigar utefter hela stranden.
* Sedan kan man gå vandringsstigen 3 Tallar, som går från brofästet i sandviken rätt upp i skogen till 3 tallar, där finns det några hus men du kan nog släppa hundarna rätt så fria, där är det inga som går, det är väl knappt nån som vet att det går en vandringsstig där, bara jag som minns sånt från barndomen.

Hoppas något av tipsen faller dig i smaken.
/nisse
 
Hur vore det med gångbronsön ;). Möjligtvis kan några fåglar bli ivägskrämda.

Jag känner igen problemet, hittils har jag bara släppt mina huskys lösa på tre ställen förutom på inhägnade tomter.
- En 2 km konstgjord ö som ligger in en flod i närheten.
- Det inhägnade industriområdet på mitt job.
- En landtunga vid en flod i närheten av Köln. På det sistnämnda stället är släpper alla sina hundar lösa.

Alla platserna ligger långt från östersund. Om dina hundar har vanan att någorlunda komma tillbaka på kommando skulle jag föreslå öppna fält eller parkeringsplatser i industriområdet på söndagarna. I skogen jagar dina hundar. Om du är ensam ser igen det.

Ett stort problem är alla små hundar som inte lärt sig tala om att de är hundar. De tillhör ofta hundägare som lyfter sin hund så fort de ser någon annan hund. En varelse som blir buren, bjäfsar och inte är av människosläkt är ett byte för en husky.
 
Träningsplatser

Hallå
Såg att någon skrivit I5's gamla Övningsplatser som ett alternativ. (Skjutfälten är kvar!!!)

Men självklart håller jag med om att de är bra ställen att vara på.
Du har dagsådalens och Grytans skjutfält. Grytans skjutfält vet jag att de håller på nerrusta. Men det finns personal kvar där.

Dagsådalen är kvar. hemvärnet skall andvända detta så man bör inte klampa in där.
Men ett tips är att ringa och kolla innan om det är några skjutningar eller verksamhet.
Ring Växeln 063-557000 och fråga efter

Skyttecentrat i Dagsådalen eller
Skjutfälts expeditionen i Grytan.

Jag rekomenderar Grytans skjutfält.

MVH
//Linkan
 
Bra tips!

Tack för alla tipsen ni gett mig och telefonnumret till Dagsådalen! Ska definitivt kolla upp det!

Bästa hälsningar
Maria, Rayon och Chinook
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Forest Arrangerad tuff tur sökes! Hundsport 3
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.