På tur med bästisen

Re: wire-koppel

tore47; sa:
Jag rekommenderar ett plastöverdarget wire-koppel. Egentligen tänkt att användas för kaniner. Mycket lätt och smidigt. Använder det bara för att binda upp hunden vid stugor och dyligt. Hunden får gå lös eftersom jag har bra disciplin på honom.
/Tore

Tänk på att det är KOPPELTVÅNG i fjällen.....eller som det står på Fjällsäkerhetsrådets hemsida:
"I fjällen är reglerna för att ha hunden med i naturen strängare än på andra håll. Hunden måste alltid hållas kopplad i område där renskötsel är tillåten, och det är ju större delen av fjällen. En lösspringande hund som ofredar renar riskerar livet. Den får skjutas av renskötaren om det inte går att fånga in den."
 
LisaJ; sa:
Då förstår jag vad du menar med piruetterna! :D Jag skulle dock inte våga ha flexi på min ångvält om hon skulle dra på nånting, det skulle resultera i piruett(i bästa fall) plus mattebogsering. :s Det får bli lite kortare koppel tror jag.
Tack för bra tips, även från er andra!

Vad är det för fel på bogsering?

grona_slap1.jpg
 
Diskvalifiserad, väska och mat?

Blir man inte diskad om man använder bogsering, det är ju en tävlig. Om inte kommer jag nog använda samma teknik :)

Min hund och jag ska också delta i Fjällräven Classic. Det är jätte bra att man får lite bra tips.

Vet någon vart man köper dessa väskor som alla pratar om? Kan man använda dessa om två veckor trots att man inte hunnit träna så mycket?

Har förstått att Lone star är ett foder som kan vara bra att använda. Har ni andra förslag?

Hälsningar Mia


Lisa - ska bli kul att se dig där uppe. Har förstått att din hund också är en Labrador. Vad heter hon?
Min hund är en svart jaktlabrador, en hane vid namn Filur som ska fylla 2 år i augusti.
 
Jag har många mils fjällvandringserfarenhet med min Siberian husky och bruka ha med mig följade prylar:

-Klövjeväska
-Halsband
-Koppel med gummicord och karbin
-Tjuster (lite väl tungt men nödvändigt om man har en jaktbenägen hund och inte litar på att sätta kopplet i tältet.
-Torrfoder

Maten får han äta direkt ur påsarna. Vatten dricks direkt ut bäckarna och i lägerplatsen ur min egen kastrull eller kosa.

Eventuella problem med tassar löses med sjukvårdskitet för människor. Av liggunderlag kan man tillverka skydd.

Liggunderlag och täcke åt hunden tycker jag är överflödigt. Jag brukar lägga ut mina egna kläder som underlag åt jycken för att undvika att han tar min plats på liggunderlaget :). Som vanligt med utrustning bör man sträva efter multi-function.

Hundar är f.ö. ett föredöme när det gäller att klara sig med lite prylar som vi människor bör ta efter.

/Per
 
hmm korv, till din hund? låter inget vidare! för det första så vill du inte bära omkring på korv på fjället eftersom de är tungt och tror det eller ej så är det kött i det så det blir nog lätt dåligt!
Jag skulle nog inte rekommendera korv till hunden med tanke på alla kryddor som finns i, inget en hund ska ha!! ta med olja till hundfodret istället! om nu det inte blir rännskita av alltihop!!
 
Re: Diskvalifiserad, väska och mat?

Vet någon vart man köper dessa väskor som alla pratar om? Kan man använda dessa om två veckor trots att man inte hunnit träna så mycket?
[/QUOTE]


klövjeväskor ex.

http://www.hundshopen.com
http://www.sundpro.se

även draglinor/expander...

Jag hade grimma på hunden av den enkla anledningen att han drar en del... (dragtränad vorsteh på 30 kg...) & FRAMFÖRALLT med fästet fäst i nacken på hunden istället för i hakan (eller halsen med halsband, som hamnar åt sidan...) så trasslar inte kopplet in sig i klövjeväskan! o det underlättar! (finns inte att köpa med nack-fäste men oerhört enkelt att sy eller fästa ändå..)

Drillo hade aldrig haft klövjeväska när jag var på tur första gången med honom. Men han är vältränad & stark i ryggen. Fick dock skavsår i nacken/övre delen av skuldran. -pga sömmen som sitter tokigt på hundshopens väskor... skaver i nackskinnet som blir lite veckigt om hunden har halsband! (sundpro är i skinn o saknar extra söm i nacken) Så OM jag haft grimma hela turen & inte bara de sista km (då det var brant utför) ... så hade han sluppit skavsåret tror jag! (har aldrig använt grimma varken före el. efter fjällturen i somras men jag kommer att ha den igen, om det blir fler turer!!)

så ett par provrundor med väskan (o tyngd) kan vara bra om hon är ovan vid drag/last. Tänk oxå på att växkan skall vara enkel för DIG att bära, ifall hunden blir skadad etc. Skall lätt kunna fästas utanpå /ovan din egen ryggsäck. sånt lär man sig...
 
cradleboy; sa:
hmm korv, till din hund? låter inget vidare! för det första så vill du inte bära omkring på korv på fjället eftersom de är tungt och tror det eller ej så är det kött i det så det blir nog lätt dåligt!
Jag skulle nog inte rekommendera korv till hunden med tanke på alla kryddor som finns i, inget en hund ska ha!! ta med olja till hundfodret istället! om nu det inte blir rännskita av alltihop!!

Klart hunden ska få lite korv då och då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1
corabora Helg tur Sonfjället Hundsport 0
Forest Arrangerad tuff tur sökes! Hundsport 3
leniz Vinn en hundspanns tur för familjen Hundsport 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.