Dragträning tips?

Hej.jag tränar min husky dels med cykel och sele men har även fixat ett scooterdäck som hon får dra med sin nomesele.ibland låter jag henne dra däcket även då vi cyklar för att hunden skall få lite extra motstånd.är det någon som har några andra bra tränings metoder som fungerar på sommaren?
 
Själva fysdelen verkar du ha bra koll på, så jag nöjer mig med att ge lite dressyrtips.

Ta hunden med hunden på löptur i sele+lina och träna på så sätt vänster/höger, vägval, passeringar tempoväxlingar, stanna. Kan med fördel göras tillsammans med andra ekipage.

Lycka till
 
Sommarträning

Jag brukar träna min riesen på liknande sätt som det du beskriver, men därtill brukar jag låta henne klövja med rättså tung packning. Det verkar funka bra som "styrketräning" men pass på så att hunden inte bär för tungt (man brukar säga att en vuxen, frisk hund skall bära runt 1/3 av sin vikt) och fel (dvs att tyngden ligger för mycket på ryggraden). Helst skall det mesta av tyngden uppbäras av hundens framdel, så packa långt fram i klövjeväskorna.

Lycka till med "barmarkssäsongen"
 
Ett tips om du bara vill träna fysik och inte dragträning är att om du har tillgång till sjö och båt att låta hunden simma och du ror! Eftersom du har en siberian husky så bör den också ha ganska mycket päls och som du vet går de väldigt varm på sommaren!
Om du har bra fysik själv kan du ju alltid simma med hunden själv!
 
mina vorsrar får simma. Och huskina som inte simmar får springa av sig ute på en ö. Då kan de inte rymma och får en hel del motion på naturligt vis.

Annars är cykling bra på sena kvällar och då det nyligen regnat. Sliter mindre på tassar mm. Inte så varmt heller!

Draghundstips finns på http://www.draghundsport.se Under draghundsport -draghundskola. en del bra länkar där du kan hitta bra tips!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.