Hur ser en fästing ut? Skulle behöva snabbt svar.

MAB; sa:
uffe_nordholm; sa:
Varför skulle det fungera att peta på fästingen? Tänk dig att du satt dig till bords och skall äta middag (där är ju det fästingen gjort när den bitit sig fast).
Om man är så åpen att man biter sig fast i bordet, då skiter man nog i om någon petar på en lite grann. Nä, med dom där små kräken så e de bara grannlaga våld som gäller.
En fästing som kommit in under kläderna blir ju "petad" på hela tiden när man rör sig. Det bekommer inte en fästing ett dugg att petas lite på. Ut med den så fort som möjligt. Borreliabakterien brukar ta något dygn innan den kommit över från fästingen till männniskan. De nämnda kofötterna är riktigt bra. Riskerar då inte heller, som med en pincett, att trycka i sig maginnehållet från fästingen, och då få Borelliabakterien på köpet.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
MAB; sa:
uffe_nordholm; sa:
Varför skulle det fungera att peta på fästingen? Tänk dig att du satt dig till bords och skall äta middag (där är ju det fästingen gjort när den bitit sig fast).
Om man är så åpen att man biter sig fast i bordet, då skiter man nog i om någon petar på en lite grann. Nä, med dom där små kräken så e de bara grannlaga våld som gäller.
En fästing som kommit in under kläderna blir ju "petad" på hela tiden när man rör sig. Det bekommer inte en fästing ett dugg att petas lite på. Ut med den så fort som möjligt. Borreliabakterien brukar ta något dygn innan den kommit över från fästingen till männniskan. De nämnda kofötterna är riktigt bra. Riskerar då inte heller, som med en pincett, att trycka i sig maginnehållet från fästingen, och då få Borelliabakterien på köpet.

Raskesven

Rätta mig om jag har fel, men brukar inte fästingar sätta sig där de är ganska ostörda?
 
uffe_nordholm; sa:
Raskesven; sa:
MAB; sa:
uffe_nordholm; sa:
Varför skulle det fungera att peta på fästingen? Tänk dig att du satt dig till bords och skall äta middag (där är ju det fästingen gjort när den bitit sig fast).
Om man är så åpen att man biter sig fast i bordet, då skiter man nog i om någon petar på en lite grann. Nä, med dom där små kräken så e de bara grannlaga våld som gäller.
En fästing som kommit in under kläderna blir ju "petad" på hela tiden när man rör sig. Det bekommer inte en fästing ett dugg att petas lite på. Ut med den så fort som möjligt. Borreliabakterien brukar ta något dygn innan den kommit över från fästingen till männniskan. De nämnda kofötterna är riktigt bra. Riskerar då inte heller, som med en pincett, att trycka i sig maginnehållet från fästingen, och då få Borelliabakterien på köpet.

Raskesven

Rätta mig om jag har fel, men brukar inte fästingar sätta sig där de är ganska ostörda?
De sätter sig på det ställe som de kan sätta sig på och upplever som bäst. Jag har fått fästingar på överkroppen under skjortan, på benen under byxorna och på ryggen under skjortan.

Raskesven
 
uffe_nordholm; sa:
Rätta mig om jag har fel, men brukar inte fästingar sätta sig där de är ganska ostörda?

alrite, min ena kisse är en riktig jägare så hon drar med sig massor av fästingar varje dag.. jag tänkte prova gnuggtekniken ikväll.. hur länge skall man gnugga innan dom släpper?
 
Jag vet inte, tyvärr. Jag har själv bara fått en fästing på mig, innan jag fick veta om det här sättet. Men jag skulle inte tro att det är någon lång tid det handlar om, en minut eller så.
 
Mina fästingbett har under åren varit:
- 2 st på vaden
- 2 st på fingrarna (rensa maskrosor kan ha sina risker!)
- 1 st på skulderbladet

Jag skulle tro att blodsugarna är lata och bara kryper precis så långt som krävs innan de hittar tunn hud att tugga på.
 
uffe_nordholm; sa:
Jag vet inte, tyvärr. Jag har själv bara fått en fästing på mig, innan jag fick veta om det här sättet. Men jag skulle inte tro att det är någon lång tid det handlar om, en minut eller så.

hmm.. du strider för en teknik du inte har någon erfarenhet av.. men var lugn, imorgon får du besked om det funkar eller inte.
 
-Patric-; sa:
uffe_nordholm; sa:
Jag vet inte, tyvärr. Jag har själv bara fått en fästing på mig, innan jag fick veta om det här sättet. Men jag skulle inte tro att det är någon lång tid det handlar om, en minut eller så.

hmm.. du strider för en teknik du inte har någon erfarenhet av.. men var lugn, imorgon får du besked om det funkar eller inte.

Det där med att gnugga är jag lite tveksam till, däremot hittade jag tipset att dra ut fästing långsamt. Ett sakta drag under ca 60 sekunder. Då lossnar fästingen mest av sig själv.

Det var nytt för mig jag har alltid dragit loss dem med våld. Vid en alltför aggresiv kamp löser fästingen också ut mer gifter.

Kanske kan patric tillochmed prova bägge metoderna.

Sydlänningarna har många fästingar

"Richtig entfernt wird die Zecke mit Hilfe einer Pinzette oder eines Skalpells. Das Skalpell sollte aber nur von einem Arzt und nur dann benutzt werden, wenn das Greifen mit einer Pinzette nicht möglich ist. Greifen Sie die Zecke so nah an der Haut, wie es Ihnen möglich ist. Dann ziehen Sie die Zecke langsam von der Einstichstelle weg. Der Zug sollte mindestens 60 Sekunden anhaltend sein. Dann löst sich die Zecke meistens von allein aus der Haut."

http://www.medizinfo.de/waldundwiese/zecken/zentfernen.htm


http://www.zecken.de
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
enSAM Fästing Hundsport 8
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.