Hundskakel?

Vad har ni för erfarenheter av hundskaklar?

Har själv bara testat Boiks (boik.se) men dess glasfiberdelar gick av under första dagen på senaste fjällturen.

Känner någon till om någon tillverkar hundskaklar i t.ex. epoxi eller rostfritt?

/Per
 
Bambu

Har bara erfarenhet av mina gamla bambuskaklar. De har dock hållit sedan jag själv låg i pulkan på det glada 70-talet!
 
Har också varit på jakt efter stadigare hundskackel, men kommit till slutsatsen att man får bygga själv. Har sett en del riktigt vettiga hembyggen, annars så kan man ju skaffa en broms till pulkan och köra med lite nome-style. Annars så håller ju bambu rätt bra men jag har inte sett såna nyproducerade på ett tag.

Den smartaste skackeln jag sett hittils var avsedd för ett två spann och bestod av en stång som var ledad i basen.

/Jesper
 
Det är som med mycket annat - ska man få det som man vill och att det håller får man göra det själv.

Det kanske är en bra företagsidé att tillverka hållbara hundskaklar för fjällbruk och inte nå sprinthelvete!

/Per
 
Hallå!
Kör man med två hundar tycker jag att det det är bäst att ha en skalm i mitten och att ha hundarna i nome anspänning. Då blir inte spannet så himla långt... Det är ju viktigt att ha skalm även om man har broms annars kan man ju köra över hundarna.
När jag kör med en hund har jag fjellpulkans skalm och den har jag inte lyckats köra söndet trots en del kullerbyttor men det är vel i stort sett samma som boiks.
/Sara
 
Björkis-Kiruna

Hej!

Har en segebaden pulka och dess gamla bambuskakel har för låg båge till min björkis-sele (för pulka, el lina)
så den låg an mot min hunds rygg, inte bra!
Björkis skakeln har högre båge, lite tjockare i den del som ska sitta i pulkan, men drar man åt ordentligt med remmarna eller gör mer plats så funkar det. Skakeln är inte så dyr och är i aluminium, eller ngt plastliknande.? Min har hållt bra trots harjakt som slutade fast i ett träd, och ett dropp med hund och pulka för en rätt stor snödriva.
Finns nog att beställa till din hund affär. De brukar ju ha björkis selar och halsband.

Mvh Emma med hunden Nooki
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...