när kan hunden bära fullt?

Hejsan - en liten undran bara, när kan jag lasta klövjeväskan full på fjällturen? Min hund kommer att vara ca 1,5 år när det bär av och jag har läst att man skall kunna lasta 1/3del av hans vikt - går det bra när han är så ung?
 
din hunds vikt ?

Hej! Min hund väger drygt 62 kg vilket är lika med 21 kg som han skall kunna bära, sist vi var ute på fjället så gick han ut med mat + lite prylar för en vecka = 9kg, så alltså får hunden med sig allt sitt eget utan att komma upp i max vikt. Det märks att han blir "lite trött" av extra vikten, så jag rekommenderar att du träna din hund med att bära vikter i klövjeväska innan ni går ut på fjället. Det är ju vanligt att dom får lite träningsvärk första dagarna. Mitt förslag är att du räknar ut vikten som hunden ska bära och sen träna upp till det. I vårt fall får hunden bära allt sitt eget, jag tar mitt, har inte honom som "packåsna". Välj en bra och hög kvalitet på klövjeväska och prova in den noga så den inte skaver eller stör hunden. Åldern tycker jag är ok att låta hunden kan börja bära på, min var 18 mån vid första gången.
Lycka till ! Det är kul med hund i fjällen ! /Gunnar
[Ändrat av CanMan 2004-11-14 kl 19:23]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.