Draghundsintresserad

Hej!

Jag är intresserad att bli hundspanns förare, och undrar om någon vet vart jag kan vända mig? om det finns ngr kurser man kan gå osv?

Läste i Hundsport att det fanns en tävling som är öppen för förare som aldrig kört hundspann förut..

Tacksam för alla svar!!

/Jennie
 
Folkhögskola

Jag har för mig att det finns någon form av hundspanns relaterad utbildning i Norge vid Lofotens Fokhögskola (eller om det Folkhögskolan i Alta).
Tror även att Hållands Folkhögskola hade någon kurs/linje som har att göra med draghundar.

Mvh Jesper
 
Jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut för musher?

Det framgår inte hur mycket erfarhenhet av hundar du har osv.

Men om du är seriös och tokig nog att verkligen vilja köra hundspann på riktigt så är det fråga om en livsstil.

Ett bra sätt att skaffa sig en uppfatning vad som väntar är att söka i internet på Siberian Huskies. Namnet georg attla ger också många träffar.

En bok som beskriver tävlingssidan men också hur man bygger up hundspann är. "The Speed Mushing Manual: How to Train Racing Sled Dogs by Jim Welch"

Lycka till.

Magnus



[Ändrat av MW 2004-09-17 kl 08:48]
 
Tror det finns någon slags utbildning i Järpen eller så. Det var ett gäng som skrivit i gästboken i Lunndörren typ förra veckan och de var från nån typ av hundsportutbildning....

/Andreas
 
Nej det är mkt möjligt att det inte är lätt att kvala in, men det ska det ju inte vara heller. Hela livet består av utmaningar, varav jag som har många intressen som jag är aktiv i passar mig perfekt. Har alltid haft hundar, först en Riesen Schnauzer Algot stor svart körde mkt lydnad, spår och sök på elitnivå.

Sen blev det en samojed som bara blev 7år pga en tarmsjukdom och tvingades avliva honom, Nicke. En härlig hund med mkt stor kapacitet och lust för att arbeta eller bara softa med matte,.

Nyförvärvet är en Golden Retriever hane nyss fyllda 6år en go kille med arbetslust, tränar lydnad, mkt spår eftersom det faller vovven i smaken, går mkt på rådjurs spår, men även på ripa. Lugnt psyke men backar inte när det verkligen gäller.


/Jennie
 
Re :svar

Hej Andreas!

Tack för tipset! Jag skall kolla upp detta lite närmare så kanske jag kan få svar på mina frågor, för jag är verkligen seriös angånde draghundsförare. ÄVen om en del tycker det är tokigt:)

/Jennie
 
Hej
Precis som det sagts tidigare så finns det en ett årig draghundsförarutbildning i Järpen och en på folkhögskolan i alta.
Ett annat sätt att lära sig är att bli handler (hjälpreda) på en större draghundkennel. Dels brukar de som kör turister i sverige söka hjälp men även på stora kennlar i Usa (alaska). Gå in på http://www.draghundsport.com , anslagtavla, övrigt där finns ibland annonser.

Mvh
Björn
 
folkehogskole.no

Sök efter norska utbildningar på
http://www.folkehogskole.no/

Har själv också tänkt gå en hundförarutbildning och tycker Öytun verkar vara en av de bättre i Norge.

Många hundförare jag talat med i Sverige tycker det är bättre att lära sig norsk hundförartradition än svensk.

Vissa menar det kan vara nog så bra att börja som handler hos en erfaren förare men jag tror att då missar man mycket av den sociala biten som en skola ger och man kanske inte träffar lika mkt branschfolk.

/Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.