Sarek är farligt

En Spot känns som rätt sak att skaffa. En satellittelefon känns lite overkill. Dessutom funderar jag på att skaffa båt så då passar en Spot bra.

Vad som oroar mig lite är priset. Den senaste Spot går på 2095 kr:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SPOTSPOTGII

Sen behöver man ett abonnemang. Runt en tusenlapp för ett år, vilket är minimum man kan skaffa. Det är svårt att värdesätta säkerhet men 3000 kr är lite mycket pengar!

AddNature säljer den förra generationen av Spot för 1490 kr inklusive ett års abonnemang:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SPOTSPOTSPT

Känns mer rimligt. Någon som har erfarenhet av Spot?
 
Det finns väldigt många uttalanden om Spot:en här på sidan. Forumsarkivet och sökmotorn är en bra resurs.

Spot:en kräver fri sikt mot söder för att funka där i trakterna. Så snart det står ett fjäll i vägen, funkar den inte, helt enkelt. Ute på havet finns det tydligen inga problem, men i fjällen kan man absolut inte lita på en Spot.

Bakom Spot:en står ett privat företag. Deras infrastruktur är på inget som helst sätt jämförbar med den som står bakom Cospas-Sarsat.

3000 kr för en Spot inkl. abonnemang?
Hellre 2900 kr för en McMurdo Fastfind 210, skulle jag säga. Om man nu har fått för sig att köpa en pryl som garanterar att man kan höra av sig när det verkligen behövs.

Egentligen skrev jag bara om nödsändare som reaktion på Spot:en och satellittelefonen.
Jag säger inte att man måste skaffa en nödsändare. Kanske är det t.o.m. bättre att man först lär sig säkra sina fjällturer med självdisciplin och en realistisk färdplan som lämnas i pålitliga händer.
Jag skaffade mig en PLB som logisk konsekvens av den frihet jag söker och eftersträvar där ute. Jag vill ha möjligheten att fatta spontana beslut och göra spontana vägval ute i fältet.
 
Planen är att starta i Saltoluokta, vandra ner till Aktse, båt till Nammatj, genom Rapadalen och Ruotesvagge till Akkastugorna.

Om jag förstått fjällkartan rätt så finns det en markerad led hela vägen?

Första gången jag gick i Sarek gick jag samma sträcka som du funderar på, men startade från Kvikkjokk. Första biten från Nammatj är snårig och inte alltid njutbar. Routesvagge är ganska lättgånget och en väl upptrampad stig finns.

Finns som sagt några jokkar som kan ha bra tryck.

Vid Smaila träffen brukar det alltid finnas folk, men annars kan det upplevas lite ödsligt ibland.
 
Är det egentligen någon som kör sommarvandring i Sarek med spot eller telefon och/eller färdbeskrivning?

Har det hänt allvarliga olyckor pga man inte har sånt?

Känns lite overkill som jag ser på det...
 
Vi var fyra pers och hyrde telefon. Man ska ju inte överdriva men i blockstensterräng kan man lätt bryta ett ben och vad kan gå fel. Med tanke på vad man lägger på tåg och allt annat så var det inte så stor kostnad. På vanlig jakt med 4-5 timmar till bilen har jag dock aldrig mer än Telia-mobil, fast täckningen är högst sporadisk där. Ungefärlig färdbeskrivning med tänkbara avsteg tycker jag är ett måste på en längre fjällvandring.

Är det egentligen någon som kör sommarvandring i Sarek med spot eller telefon och/eller färdbeskrivning?

Har det hänt allvarliga olyckor pga man inte har sånt?

Känns lite overkill som jag ser på det...
 
Förstår om man vill ha en telefon för att kunna hålla kontakt med familj eller dyl. Men det kan bli tungt och komplicerat om man ska ha mycket utrustning till "i fall att".

Min reflektion är mest att man ska ha fokus i lös blockstensterräng, så brytar man inga ben. Skulle olyckan ändå vara framme bör man på ett eller annat sätt kunna halta hem eller ner i en dal där det passerar folk. Är man orolig för vad så är ett rep mer lämpligt än en telefon, oberoende av om man är själv eller flera.

Det är svårt att spekulera i vilka realistiska olyckor som skulle kunna hända och få allvarlig konsekvens pga man saknar telefon, färdbeskrivning eller vandringssällskap?
 
Är det egentligen någon som kör sommarvandring i Sarek med spot eller telefon och/eller färdbeskrivning?

Har det hänt allvarliga olyckor pga man inte har sånt?

Känns lite overkill som jag ser på det...

Färdbeskrivning torde anses som vanligt traditionellt fjällvett. Riktigt old school i positiv bemärkelse.
 
Färdbeskrivning torde anses som vanligt traditionellt fjällvett. Riktigt old school i positiv bemärkelse.

Håller med till 100%. Sen ligger det ju i Sareks natur att om man ändrar sig så finns ingen telefon att meddela detta på. But thats life.

Jag har inte hyrt telefon. Axel Hamberg klarade sig bra utan:cool: Dagens säkerhetsnojeri har enligt min åsikt ibland gått lite överstyr.

Sarek är inte farligt om man bara har vett och sans och inte chansar. Ta reda på hur det ser ut där man ska gå och underskatta inte vaden. Sen klarar man sig ganska bra.
 
Apropå den här diskussionen har jag haft en liten tanke på att man kanske borde samla erfarenhet av var inom t.ex. Sarek/Padjelanta-området man faktiskt har lyckats använda sin mobil - just för att veta vart man ska bege sig den gång man snabbt behöver kalla på hjälp? T.ex. vet jag ju att om jag befinner i centrala eller östra delarna av Sarek så behöver jag inte gå (eller krypa..) längre än till Vuoinasvaratj i södra delen av Kukesvagge för att få mobilkontakt, i södra Sarek har jag täckning på knallen söder om Ruopsokjåkkå väster om Teura och i västra sarek är det god täckning på Vassjapakte.

Inget att förlita sig på naturligtvis, och mobiltäckningen beror förtås på en drös faktorer, men ändå - den dag det gäller livet?

Per
 
Ganska säkert

Stuka foten, snubbla när man vadar. Det är väl de största riskerna.

Man får använda det sunda förnuftet. Gå så det inte rasar på dig, eller att du dras ned om du skulle halka.

Jag tror att det blir toppen!
 
Vi hyrde en Thuraya http://www.satrent.se/se/phones/thuraya.html och den funkade men någon gång var det tvunget att ta höjd för att få signal, dvs. inte optimalt om man är ensam. Dock är det inte extremt dyrt om man hyr dem. Den du tipsade om var nog något vi missat. Iofs ville vi kunna meddela position och hur det gick till de där hemma via SMS.

Jag var ute på en skotertur i mars och en kompis hade en Thuraya XT. Jag tycker att den fungerade riktigt bra, speciellt med head-set. Någon gång fick vi leta mottagning men det var aldrig några problem. Jag tror jag ska köpa en själv och en satellittelefon är ju faktiskt inte så mycket dyrare än en bättre smartphone särskilt inte om man har möjlighet att köpa i USA. Jag vet inte hur det är med de andra modellerna, men XT fungerar ju även på gsm-nätet så den går att använda som vanlig telefon också. Jag ser flera Thuraya SO-2510 på ebay för $350 (buy now-pris). XT några tusenlappar dyrare.

När det gäller huvudfrågan så tycker jag den är lite felställd. Sarek är inte farligare än många andra områden i fjällvärlden; däremot så innebär otillgängligheten att man får göra en annan riskbedömning. OM något händer är man helt enkelt mer utsatt vare sig det handlar om att trilla i plurret när man vadar, om tältet blåser sönder eller man drabbas av sjukdom. Att gå mellan Abisko och Nikka jämfört med att gå i Sarek är rätt stor skillnad. Abisko-Nikka är lättgången led, man är alltid nära bebyggelse och det finns inga direkta objektiva risker som farliga vad. Vädersituationen i Sarek är också annorlunda då det är ett av de mer nederbördsbenägna områdena. Sammantaget kräver Sarek mer planering. Att Sarek är farligt är att överdriva; man bör dock inte bagatellisera heller eftersom olyckor faktiskt händer och är man ensam så är man väldigt utsatt.

Jag ska tillägga att i risk får man även väga in att "smågrejer" som t ex magsjuka, stukningar etc riskerar att leda till allvarliga konsekvenser om man är ensam i ett otillgängligt område. Det handlar mindre om "spektakulära" tillbud som drunkning i jokk eller att trilla ner i en glaciärbrunn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.