Navigera utan GPS

Hej.

Jag ska ut och padda kanot och vandra i en nybörjarkurs och har fått lite extra ansvar för navigering.

Jag är verkligen helt grön på det här och undrar kort och gott: kan någon beskriva hur man bäst navigerar i skog och på sjö utan GPS eller kompas, länka till gamla trådar i ämnet, eller bara ge något tips att tänka på när vi är ute.

Tack på förhand.

Eric
 
Eric W; sa:
Jag är verkligen helt grön på det här och undrar kort och gott: kan någon beskriva hur man bäst navigerar i skog och på sjö utan GPS eller kompas, ...
Inget svar på dina frågor, men ett gott råd ändå:

Jag har en gammal skepparexamen, är orienterare sedan 35 år tillbaka och har jobbat med kartor nästan lika länge. GPS kan jag klara mig utan, men jag skulle aldrig försöka orientera/navigera utan en vanlig kompass om det inte är i hemmaskogen/vattnet. På öppet vatten är kompassen det bästa du kan ha (möjligen näst efter en fungerande GPS) då sikten blir sämre p.g.a. mörker eller dimma.
 
Har man en karta följer man med på kartan var man befinner sig och man tittar efter landmärken.
Är man på havet kan man kolla på sjökortet och se att då toppen på berget på den ön är i linje med den udden ska jag svänga för att gå runt grunden, osv.
I skogen är det lite svårare om man inte har riktmärken att gå efter, men kan man som sagt använda klockan och solen som kompass.

Man ska aldrig lita 100% på GPSen. En kompis blev stoppad i skärgården av en kille som inte visste var han var eller åt vilket håll han skulle eftersom GPSen fått slut batteri.

/Ulf
 
Sjökort i något vattentåligt material är väl bra också, alt inplastade kopior av kort. PLus tränining i att jämföra det man ser från vattenlinjen med kortet. I skärgård tror jag fler orienterar sig genom igenkänning än med kompass, men båda är lika viktiga.

En kompasskurs över en fjärd måste korrigeras för avdrift om man paddlar, det tänket måste också in. Hur påverkas kursen av vind,vågor och ström...

Ett annat tips är att sätta upp sjökort hemma över det område man är intresserad av och försöka lära sig virrvaret av öar. När jag flyttade tillbaka till Stockholm 1972 och hade börjat segla katamaran satte jag upp hela skärgården på en vägg i hallen. Snyggt men inte pråligt.

Ett komplement till sjökort är inplastade kopior av flygfoton (Eniro) eller satellitfoton (Google). När jag paddlade från Revsudden till Pataholm i fjol så hade jag större glädje av flygfotona än av sjökortet eftersom man såg bättre var det gick att ta sig fram.
 
Passa kartan

är grunden för all navigering. Dvs du skall lägga kartan så att norr på kartan ligger mot norr i naturen. Sedan så identifierar du olika landmärken stigar etc och kan därmed välja den väg du tänkt.

Ett tips vid skärgårdsnavigering är att inte bry sig om alla långt bort liggande landkonturer utan att i första hand hålla reda på var man är och att "identifying as you pass it" dvs bara lägga energi på att identifiera de närmast liggande öarna och kobbarna.

I de flesta fallen så behöver man inte gå eller paddla efter en strikt kompasskurs utan det kan räcka med att man passar kartan men för den manövern har du stor hjälp av en kompass.

Har man en djupgående båt måste man vara mera strikt och då behöver man ofta ha mer koll på kompasskurser och kan behöva krysspejla för att undvika ej utmärkta grund.

Övning ger färdighet. Bra tips är att öva med en orienteringskarta t ex Naturpasset som finns på många ställen i landet http://www.orientering.se/t2.asp?p=3342

GPS har en del fördelar speciellt i dålig sikt men det går i bra sikt fortare och är roligare att navigera med kartan med stöd av kompassen.

Thure
 
Några har varit inne på det, men tycker det kan upprepas många gånger. Man skall i flyg och båt inte navigera efter GPS utan bara ha den för att fastställa att man är rätt ute med de normala hjälpmedlen.

Självklart finns det undantag. T.ex. vatten som man känner väl och bara vill ha koll på exakt var man är osv...
 
Re: Passa kartan

thureb; sa:
är grunden för all navigering. Dvs du skall lägga kartan så att norr på kartan ligger mot norr i naturen.
Det är inte grunden för all navigering. Vid navigering på fartyg gör man inte så, förmodligen för att det skulle vara opraktiskt att vrida runt ett stort sjökort. Möjligen kan det sägas vara grunden för orientering. Orienterare brukar ju vrida kartan, men det är egentligen bara en vanesak. Jag lärde mig navigering till sjöss, och därför vrider jag inte kartan, utom när jag ska visa saker för andra. Däremot är grunden för all navigering att följa med på kartan oavsett hur den är vriden, så att man vet var man är.
 
Dito

Jag kan bara hålla med de som skriver att man skall lära sig grunden, med karta/sjökort och kompass, innan man skall ge sig ut vare sig det är med eller utan GPS.
Innehavare av skepparexamen och vana av GPS-navigation sedan de första konsumentmodellerna kom ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
micke_vb Navigera i bil med MS, BT-puck och PC Navigering 3
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
desmo79 Navigera i alpin miljö Navigering 6
Freebrave Navigera till X och Y Navigering 13
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
EmilH Navigera rågång Navigering 25
steko Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx Navigering 50
jonasolof Garmin GIS med VGmap navigera och editera karta i fält Navigering 2
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...