Tillverka sin egen energibar!?

^^Jag gjorde faktiskt pemmikan för några år sedan. Där snackar vi energibars...! Inget sött överhuvudtaget, extrem hållbarhet, maxad energitäthet och fullt näringsvärde. Hade lätt kunnat tänka mig att mest bara käka det under en vandring utanför lederna, otroligt effektiv föda. Då prövade jag mest bara för skojs skull, hade det som mellanmål då och då. Jag måste ju dock erkänna att det smakade hundmat, fast man vande sig efter ett tag. :)

För mer socialt accepterade bars så finns det massor av varianter, kommersiella (även med svensk försäljning) och hemgjorda om man söker på "paleo bars", men oftast så innehåller de mycket dadlar och annan frukt som smak- och bindemedel.

Kan man tänka sig att värmebehandla/baka kakorna (power bar = maktkaka på svenska...) så funkar ju mjöl och ägg som bindemedel till vad man nu vill ha i, för att hålla ihop det utan klet. Ren stärkelse också, men jag ser ingen fördel mot vanligt mjöl om man inte är glutenintolerant. Det finns mycket utrymme för experimenterande hursomhelst!
 
("Jag gjorde faktiskt pemmikan för några år sedan. Där snackar vi energibars...!")

Har du ett recept som man kan få ta del av?
Har inte testat Pemmikan än. Men det hade varit spännande.
 
("Jag gjorde faktiskt pemmikan för några år sedan. Där snackar vi energibars...!")

Har du ett recept som man kan få ta del av?
Har inte testat Pemmikan än. Men det hade varit spännande.
Jag brukar göra "pemmikan" på en blandning av torkat kött, kokosfett, och torkade bär (t ex blåbär). Rena energibomben. Det blir en hård seg blandning.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
När man gör egna energibars är det något man bör tänka på för att de inte ska börja mögla?

Tex speciella ingredienser (som motverkar att de börjar mögla?), om de ska torkas i ugn, hur de ska förpackas osv?
 
Det finns två sätt:
  • sockerhalt över 50% (gamla husmorsregeln för sylttillverkning)
  • praktiskt taget vattenfritt
Det första sättet kommer inte på frågan för min del, så det är vattenfritt som gäller ;)
Man vill ju ändå ha sin fjällproviant så fri från vatten som det bara går, både för att säkra hållbarheten och för att minska vikten i förhållande till näringsinnehållet.
Sen gäller det att också förpacka/förvara vattensäkert - i fjällen finns det som bekant gott om sätt att få saker och ting nerblötta ;)
 
Det finns två sätt:
  • sockerhalt över 50% (gamla husmorsregeln för sylttillverkning)
  • praktiskt taget vattenfritt

Funkar honung eller måste det vara vanligt socker?
:)
Tänkte om andra ämnen som tex askorbinsyra, bikarbonat, citronsyra eller liknande kan motverka mögel?
(har ingen koll på de ämnena men de används till bakning och kanske har något att göra med hållbarhet osv)
 
Visst funkar sockerarterna i honung (ca 30% glukos, 40% fruktos, lite sammansatta sockerarter) och den sammanlagda halten hamnar kring 80%, dvs betryggande. Men det är ju i dina färdiga bars som halten ska ligga över 50%, och det tror jag är svårt att åstadkomma utan att det blir olidligt sött. Samt inte så funktionellt, med tanke på den berg-och-dal-bana för insulin- och sockerhalterna i blodet, som de riskerar att åstadkomma.
Vattenhalten i honung ligger strax under 20%, och hamnar alltså helt i onödan i dina bars. är då den sammanlagda sockerhalten lägre än 50%, ökar detta vatten risken för mögelbildning.
Det finns en del som tyder på att honung innehåller "naturliga" ämnen som hämmar tillväxten av mögel och bakterier, men det är inget jag skulle lita på.
Honung innehåller dock även en del enzymer, som kan ge svårförutsedda nedbrytningseffekter på de andra ingredienser man blandar i.

Bikarbonat används i bakning i ungefär samma syfte som jäst.
Askorbinsyra (C-vitamin) tillsätts i mjöl för att påskynda degmognadsprocessen hos industribakat bröd, som man inte anser sig ha "råd" att långjäsa på traditionellt sätt (det smakar ju därefter).
Liksom citronsyra sänker den också pH värdet i degen, som då kan absobera mer vatten och blir mindre klibbig = lätthanterlig.
Bägge syrorna förstörs vid gräddningen.
 
Blanda nötterna, russinen, fröna och vad nu än ska i tillsammans med lite hackad snickers/twix/japp och lägg i portionspåsar.

Knyt ihop och förvara påsen i tex topplocket en varm sommardag eller ännu hellre i byxfickan, så man en stor härlig kladdig energiboll när man blir sugen.
 
Visst funkar sockerarterna i honung (ca 30% glukos, 40% fruktos, lite sammansatta sockerarter) och den sammanlagda halten hamnar kring 80%, dvs betryggande. Men det är ju i dina färdiga bars som halten ska ligga över 50%, och det tror jag är svårt att åstadkomma utan att det blir olidligt sött. Samt inte så funktionellt, med tanke på den berg-och-dal-bana för insulin- och sockerhalterna i blodet, som de riskerar att åstadkomma.
Vattenhalten i honung ligger strax under 20%, och hamnar alltså helt i onödan i dina bars. är då den sammanlagda sockerhalten lägre än 50%, ökar detta vatten risken för mögelbildning.
Det finns en del som tyder på att honung innehåller "naturliga" ämnen som hämmar tillväxten av mögel och bakterier, men det är inget jag skulle lita på.
Honung innehåller dock även en del enzymer, som kan ge svårförutsedda nedbrytningseffekter på de andra ingredienser man blandar i.

Bikarbonat används i bakning i ungefär samma syfte som jäst.
Askorbinsyra (C-vitamin) tillsätts i mjöl för att påskynda degmognadsprocessen hos industribakat bröd, som man inte anser sig ha "råd" att långjäsa på traditionellt sätt (det smakar ju därefter).
Liksom citronsyra sänker den också pH värdet i degen, som då kan absobera mer vatten och blir mindre klibbig = lätthanterlig.
Bägge syrorna förstörs vid gräddningen.

Åhå tack då vet jag lite mer!
:)
Bakning verkar lite för avancerat så det kanske är lättast att köpa några energibars denna gång så får jag öva att baka egna bars till nästa vandring!
 
(...) Bakning verkar lite för avancerat så det kanske är lättast att köpa några energibars denna gång så får jag öva att baka egna bars till nästa vandring!
Du behöver inte baka, bara röra ihop saker och de kan man svårligen misslyckas med ;).
Ett antal fina uppslag finns redan i denna tråd, men den var ju avsedd att handla om "bars som inte smakar sött" - har man inte den begränsningen blir alternativen ännu fler.
Ett busenkelt, gott och mycket energirikt exempel finns här, men söker du på "bars" på detta forum så hittar du en uppsjö till.
 
Du behöver inte baka, bara röra ihop saker och de kan man svårligen misslyckas med ;).
Ett antal fina uppslag finns redan i denna tråd, men den var ju avsedd att handla om "bars som inte smakar sött" - har man inte den begränsningen blir alternativen ännu fler.
Ett busenkelt, gott och mycket energirikt exempel finns här, men söker du på "bars" på detta forum så hittar du en uppsjö till.

Åhå tack ska kolla in det!
:)
 
Mixa ihop nötter till bindemedel

Håller på och testar lite nyheter inför årets turer :)
De olika sorters "nötsmör" man kan köpa färdiga är svindyra och antingen för rinniga, för gryniga, eller både och, för att fungera som bindemedel i bars.
Men om man mixar nötterna själv, kan man få till en torr, slät men "knådbar" massa, alldeles utmärkt som fyllning/bindemedel i bars, och med den (för mig) avgörande fördelen att inte vara söt.

Se bild nedan (ursäkta oskärpan), där jag kört cashewnötter i en enkel 600 W-mixer och rullat en provkula av resultatet. Det gäller alltså att stoppa precis när det hela börjar gryna ihop sig.

Sen är det bara fantasin som sätter gränserna för vad man blandar i. Gillar man bitter chokladsmak, kan man mixa in vanligt kakaopulver, men då blir massan gärna lite mer torr och smulig - vilket går att parera med litet extra mixning och/eller en aning smör eller kakaosmör i smeten (eller kokosfett, om man gillar smaken).

Sen kan man ju fråga sig, varför man inte bara ska ta med nötterna, precis som de är, blandade med allt annat man önskar sig typ torkad frukt och chokladbitar, i portionspåsar med "dagens tilltugg". Man spar jobb och de hela nötterna håller sig kanske fräschare om man är ute länge. Men det man sparar med att trycka ihop allt detta till "bars" är faktiskt packvolym - det är väldigt mycket luft mellan nötterna som ska får plats i ryggsäcken ;):

Och så var ju "bars" trådens ämne :)
 

Bilagor

  • 061.jpg
    061.jpg
    34.2 KB · Visningar: 424

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...