jehaa!!!

Tja, vad sägs om knivar?

Tja, vi kan ju ta en liten knivdiskussion...alltid intressant.
Knivpreferenser, favoritkniv, ultimata kombinationer o.s.v.
Jag har hört ryktas att det finns såna som ger sig ut i skog o fjäll utan kniv! Detta kan väl inte stämma!?
 
jo, fast varför inte hela verktygslådan??

det finns ju dessa multiverktygen med knivar saxar och skruvmejslar och en annan massa konstigheter, räcker inte det med en sådan?

Fast priset och prylkännslan ligger nog före annvändningsområden på dessa dyra verktyg.

Jag föredrar nog en riktig kniv.
 
Jovisst

Både och måste väl vara det bästa?
Men en riktig kniv är förstås viktigast.
Fast vad är definitionen för "en riktig kniv"??
Själv skulle jag aldrig ge mig ut med bara en morakniv.
 
Mora 2000

Mora 2000 är kniven som jag har med mig ut i skogen. Den har bra pris/prestanda. Fast det är klart det är ju inte samma känsla som en handsmidd kniv
 
Mora 2000?

Ja, en hel del verkar använda just Mora 2000. Den kanske inte är så dum...får väl ta en titt på den vid tillfälle..
Själv kör jag med Fällknivens F1 och en Leatherman Wave.
Jag har provat många knivar, men det är ännu ingen som kunnat jämföras med F1:an vad gäller kvalite, design och funktion.
Ibland drar jag med mig en liten yxa från Hults också.
 
Jag tvivlar inte på att F1:an är bättre i kvalitet, funktionmed mera. Men den kostar även därefter. Eftersom jag ligger i lumpen nu, så behöver jag en kniv man kan "misshandla" lite utan att det gör så mycket...
 
Investering

Jo, det förstår jag. F1 är mer en långsiktig investering som klart får vänta tills man har råd.

Jämfört med andra knivmärken av god kvalitet är den dock faktiskt ganska billig, och med god marginal värd pengarna.

Huvudsaken är ju dock ändå att man har en kniv med sig ut.
 
Kniven...

... Och den lille pojken frågade sin far:"Hur slipar man yxan när man är i skogen? Fadern svarade att man använder ett bryne, har man inget bryne kan man slipa yxan mot sin andra yxa, har man ingen annan yxa kan man slipa mot kniven, har man ingen kniv med sig har man inget i skogen att göra!"
 
Bowie????

Är det någon som har kommentarer ang. en bowie?

Den är förvisso tung, otymplig och har begränsat användningsområde men KÄNSLAN !!!
När avundsjukan på Zeb Macahan blev allt för stor bestämde jag mig för att köpa Gerbers Bowie.
Jag hade erfarenheter av Gerber sedan tidigere, dessutom låg den bättre till i pris jfr. med ColdSteel m.fl.
Hos fällkniven gick den på över 2000:- om jag minns rätt, men i USA kostade den $105 vilket var ungefär 900:- så valet blev lätt.
En vecka efter beställning kom den........
Återigen, vilken känsla !!!

Många tror nog nu att jag har diverse komplex som jag försöker kompensera med en stor kniv, men så är inte fallet.
Om jag måste välja mellan Bowien och min betydligt mindre ColdSteel Masterhunter skulle jag utan tvekan välja min Masterhunter
 
Bowie

Visst är en Bowie-kniv läcker! Den är väl lite stor för att vara allround-praktisk, men backar man upp den med en mindre slidkniv eller en fällkniv så har man ju en helt OK kombination.
Och en kniv ska ju inte bara vara praktisk, den ska ju helst också förmedla den där KÄNSLAN man är ute efter (lite "pojkdrömmar", jag vet, men so what!). Vi behöver ju inte vara så där genomsvenskt lagoma och praktiska alltid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.