Skridskolängds fråga

Jag tänkte köpa mig ett par Skyllermarks Blå med SNS Raid bindningar, men är lite fundersam på vilken längd jag bör välja?? 46 eller 51 cm?

Jag har sökt i forumet och hittat lite trådar om detta, men många är gamla och jag tycker mig ana en trend mot lite kortare skenor? eller har jag fel?

Har ingen erfarenhet på långfärdsskridskor direkt (testat en gång), men spelat både bandy och hockey, så är ju inte helt grön på is direkt.

Jag är 179 cm lång
väger ca 80-85kg
Skostorlek 41 i mina Lundhags X-entry pjöck

Ge gärna argument för era åsikter :)

Tack för hjälpen!

/Erik, Lule
 
För många år sedan då 'klubben i Klubben', den s.k. Fälklubben stod i sin blomstring och på den tiden då vintrarna var vintrar etc, etc, så hävdades det att man skulle ha tre par grillor: ett par höstgrillor (42 cm för att ha kul med på höstens fina men begränsade isar), ett par 'vanliga' (48 cm) för alla typer av vinterisar, samt ett par vårgrillor (55 cm) för bättre bärighet på mjuknande aprilisar. Det lär t.o.m. ha förekommit experiment med 70 (!!) cm.

Personligen skulle jag bara rekommendera långa grillor till de med riktigt stora fötter (skonr. 45+). Säkert finns det massa andra synpunkter på detta.

T

PS Hustrun och jag åker numera med glappande hälgrillor med längderna 48 resp. 43 cm. Duger åt oss.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...