titanpik

hfm76; sa:
Stadan (Staffan Danielsson)
antal inlägg: 616
profil |email||andra inlägg
2004-02-26 09:51 rapportera | redigera

Re: Fälpik?


--------------------------------------------------------------------------------
olle11 (Patric Petersson) skrev:
Vad är själva "grejen" med en så kallad fälpik? Kan man köpa? Kan man göra?

--------------------------------------------------------------------------------


Jo man kan göra tror jag. Lasse bygger några få hemma i garaget och säljer, tror att han tar 500:- (eller var det 400:-??) Telefonnr i tråden nedan.

Grejen är

1) tung fyrkantsspets ger bra signal (vilket är pikens huvudfunktion).

2) tung spets gör att man inte behöver använda så mycket kraft, man kan släppa ner den på isen istället. Det gör att man kan pika i farten och att man inte får så ont i armen efter en dags frekvent pikande (jag fick ofta ont av de gula pinnarna).

MEN: pikar är ett kärt debattämne och åsikter finns nästan lika många som skrinnare... det här är mina åsikter, de delas av vissa men inte av alla.

Några bilder på piken nedan. Det gröna är en flytkropp. I denna tråd tipsar Thure Björck mig om hur man får tag på en fälpik. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5877

/Staffan
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...