Hur får man sitt kokkaffe godast?

Ja, jag var just o köpte arvid nordquist classic kok mellanrost samt Löfbergs Lila, mellanrost. Skall testa båda sorterna imorgon så får vi se... Det skall bli spännande, jag dricker mycket kaffe men har aldrig gett kokkaffet en ärlig chans.
/Gustav

Kokaffe smakar så mycket bättre, men man måste ha tid när man kokare kaffe ute. Glöm inte minst 2 uppkok och ha inte för bråttom och första skvätten till småfolket.
 
Godmorgon. Jag har nu provat kokkaffe två morgnar. Det är helt ok, men skillnaden mot ett bra snabbkaffe tycker jag inte är så värst stor. Faktum är att det godaste kaffe jag druckit är bryggkaffe och jag skall nu undersöka om det finns något litet praktisk filter man kan ha med sig ut och brygga rätt ner i koppen. Urvalet när det gäller kaffe är väl mycket större om man går över till brygg tänker jag mig. Också det här med att vänta på att kokkaffet skall sjunka tycker jag är lite jobbigt eftersom kaffet hinner svalna för mycket. Jag gillar när kaffet är hett. Men det är roligt att prova sig fram, bästa sättet att lära tycker jag.

/Gustav
 
Hmmm... jag har snabbkaffe hemma och någon enstaka gång i skogen (sambon dricker hellre inget kaffe än snabbkaffe). Om du tycker att skillnaden mellan kok och snabbkaffe är liten så måste det vara något lurt. Spelar det ingen roll med volym så åker alltid kaffepannan och kaffepåsen med ut. Suveränt gott och sen är det ett trevligt pyssel om man inte har bråttom..

För mig är skalan på hemgjorda grejer:
1) Moccabryggare
2) Presskanna/presso (har en liten 2-koppars och låter dra ca 4 minuter)
3) Kokkaffe
4) Perkulator
5) Elbryggare (filterkaffe)
6) Snabbkaffe, annan sak enligt mig

Jag gillar Arvid Nordqvists kokkaffe men provar ofta olika. Dock måste man gå på mer välsorterade större COOP, ICA osv. för att å något urval att tala om. Sen får man inte glömma att man i många butiker kan mala sitt eget kaffe i rätt malningsgrad också!
 
Också det här med att vänta på att kokkaffet skall sjunka tycker jag är lite jobbigt eftersom kaffet hinner svalna för mycket. Jag gillar när kaffet är hett.

/

Jag gillar kokkaffe, och har "alltid" druckit det. Dock är det förstås så att det mesta kaffet jag dricker är bryggkaffe, eftersom det som regel är det som bjuds vid lunch, på jobbet osv.

Ett typiskt bryggkaffe är ju enligt min erfarenhet betydligt kallare när det runnit genom filtret än vad kokkaffet är när det sjunkit. Jag ogillar "kallt" kaffe, och måste ofta dricka bryggkaffet snabbt för att det inte ska hinna bli odrickbart.

Kan ju notera att många som är vana bryggkaffe, är omotiverat rädda för kaffesump. Kaffet sjunker ganska snabbt, om det är rätt kokt, och är man för snabb så sjunker det direkt i koppen vid upphällningen. Om det däremot inte är färdigt när man tar det av värmen, så sjunker det ju väldigt långsamt.

Helt korrekt så finns det många fler sorter bryggkaffe i butikerna än kokkaffe. I grunden är det naturligtvis diskriminerande, men samtidigt kan jag ju konstatera att alla sorterna kokkaffe ändå är godare än alla sorterna bryggkaffe!
Personligt tycker jag mörkrostat smakar brännskadat, och det är som regel mörkrostat när det handlar om "exklusivare" sorter.

Kan utan vidare hålla med om att presso-kaffe är helt OK.
Sen är det en kombination av lufttryck, månfas, kaffesug, konjunkturläge, humör, blodsockernivå, kaffetemperatur, kaffesort, kokprocess och en hel del annat, som i slutänden gör att man nån gång i månaden dricker en kopp kaffe som är sådär oerhört perfekt.
Det har faktiskt t o m hänt att bryggkaffet på jobbet har smakat riktigt OK, men det är snarare en gång om året.

Naturligtvis handlar det bara om personlig smak. Alla har ju inte god smak... ;)
 
Hehe, jag får väl ge kokkaffet några fler chanser då. Men har iallafall skaffat mig en liten, lätt filtertratt i plast från melitta så att även brygga ute i fält går bra. När man brygger rakt ner i koppen med en sådan här tratt så blir kaffet varmare än när man brygger i kaffekokare. Skall prova detta med. Tratten väger 54 gram och heter Melitta 102. Kan ställas på alla koppar. I tratten har man vanliga kaffefilter samt bryggmalet kaffe.
 
Jag har för mig att det finns friluftsvarianter på presskanna också. Dvs. en metallmugg som du häller kaffe och hett vatten i, väntar nån minut och sen pressar ner filtret. Jag hade för mig att jag sett på AddNature men nu hittar jag ingen.
 
Förutom att jag inte skulle bära med en sån ens under pistolhot så ser den ut som en fallossymbol :) Kaffepanna och kaffepåse i renskinn känns mer rätt tycker jag. Köpte en sån här i somras, den blir nog fin(are) med åren. http://www.ateljeklea.com/ovrigt_forvaring.php

135.jpg


Eller:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HANDPRESSOHANDPRESSOWILD_PKT
När allt som behövs är en näve kokkaffe, vatten och kokkärl...

(Jo, kaffepanna tillhör det jag prioriterar att bära med mig.)
 
Nix, såg den bara men är inte intresserad själv. Lite kul, fick höra av mina kompisar i Jämtland att de på Trangia frågat om de var norrifrån då ena köpte en kaffepanna med löstagbart handtag som är fäst i sidan.

En sån här har farsan haft i alla tider och han är 76 år nu:
Trangia_kastrull.jpg

(man täljer en gren och kör in i handtaget för att förlänga)

Och såna här köper sörlänningarna, enligt han på Trangia:
Trangia_kaffe_star.jpg


Vet du om handtaget är i plast? Om så är fallet! Synd, går ju inte att använda på en brasa då...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...