Bild

Vattendragen (Oja) har min från Finland härstammande arbetskamrat översatt till ”dike”. Texten ”oja” är synnerligen sparsamt utsatt, och ej stötande. Däremot så är det massor av Vesistö (=Vatten) runt alla öar. En synnerligen överflödig information.


I vid skala 1.2 km i GPSen är hela skärmen på min 60C fylld med symboler för bränning. Symbolerna är så stora och många, att man knappt ser varken land eller vatten.

branning2_aland.gif


branning_aland.gif



/Per
 
Engångsvinglas

Jag håller på att göra en ny kastlina (livlina) och har fått tipset att använda foten från ett engångsvinglas som ”stopp” vid förslutningen.

lina2.jpg


Men var får jag tag i ett (eller flera) engångsvinglas ?. Jag har kollat i närmaste ICA butik och i katalogerna från Clas Ohlson, Biltema och Jula.

Per Brune
 
kastlina_crop.jpg


Jag har nu läst lite noggrannare i poänglistan, och inser att mitt samtal i måndags gav mig 2 poäng, så nu kommer nog upp i 2,5 poäng.

Per
 
Så här ser det trasiga RAM fästet ut till min Garmin 60C. Brottytan är ca 2.5*14 mm. Med mina ingenjörskunskaper, ett klart fall av underdimensionering. En löjligt liten tvärsnittsarea där påfrestningen är som störst. Man böjer ”armen” där när man tar loss GPSen från hållaren.

trasig_ram_60c.jpg



Jag har också RAM hållare till Garmin eTrex och Garmin 12 serien och dom är betydligt mer gedigna.

Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.