Friluftsliv och bastubad

Friluftsliv och bastubad
Som bastubadare och medlem av Bastuakademien uppskattar jag varmt kombinationen av friluftsliv, naturupplevelse och bastubad.
Jag har förstått av inlägg här på Utsidan att bastun i Alesjaure är värt ett besök.
Själv har jag mest badat vid fjällstationerna, men där är ju möjligheterna till kalla dopp begränsade, Salto och Storulvån undantagna.

Jag skulle vilja ha tips om din favoritbastu och varför just den är värd ett besök.
Min egen favorit i fjällvärlden är bastuanläggningen på Storulvån, inte minst för tillgången till kallkällan Gaaltije.

PappaP
 
Stensdalen har en fin bastu, precis bredvid jokken. Vintertid med vak är den sjysst.

Sälkas bastu tycker jag inte om, dess placering är tråkig och det är för mycket folk.

Christian
 
Jag kanske är diskvalificerad pga brist på egen erfarenhet av bastun jag tänker föreslå, men vid Rävfallet, ca 2mil N om Ammarnäs ska det finnas en enligt uppgift j-kligt mysig bastu!
 
Jag gillar tältbastu: att slå upp yttertältet utan innertält och lägga in eldstadsglödgade stenar som man sen häller vatten på. Då kan man bestämma platsen själv.
 
Rogenstugans

bastu är mycket fin.

Saltos, Storulvåns och Sälkas gillar jag också. Alla dessa fyra har fin utsikt.

Kebs bastu vill jag också minnas som fin med jag har inte varit där sedan 1978 så minnesbilden är aningen dimmig.

I Tarfala har glaciologiska stationen en fin bastu men jag tror att man måste inbjudas dit. Värt att kolla.

Thure
 
Bastubad - Stensdalen?

Kul med en Bastuakademi. Om någon intresserad har vägarna förbi mitt ska jag visa ett mysigt och privat ställe att lägga till i listan.

Kebs bastu är ny och lyxig. Tarfalas är inte öppen för utomstående (egen erfarenhet som anställd där). Forskningsstationen är överhuvudtaget väldigt upptagen med arbete men försöker visa informationsfilm om platsen.

En fråga- vart ligger Stensdalen?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...