Hur göra med plurrad kamrat?

En sak jag funderat på är när en person plurrat, tagit sig upp och fått på torra kläder.

Ska man avbryta turen och genast ta sig hem på säkraste sätt?
Ska alla solidariskt avbryta?
Eller ska man fortsätta som planerat (och kanske sätta olycksbrodern i en position i ledet där risken att plurra igen är mindre)?

Vad finns det för synpunkter/praxis i detta spörsmål ?
 
Rent spontant tycker jag att om kompisen bara fått ett snabbt dopp å sen blivit torr varm fått på sig torra kläder igen å vill fortsatta så varför inte!
Men om han inte vill eller man kan se tecken på lätt hypotermi(kroppstemp under 35gr) som att kompisen är lite frånvarande håller inte er takt då är det ju bara att avbryta förstås!

/Janne
 
Vad finns det för synpunkter/praxis i detta spörsmål ?

Sunt förnuft skall råda! Då jag varit med att någon plurrat så har vi vanligen fortsatt, men det beror ju helt och hållet på situationen. Samma person kan ju plurra igen (har själv lyckats med konststycket att plurra 2 gånger på 1 dag;)) och då är det ju bra om det finns kläder för ett andra ombyte (bra att åka med personer som har ungefär samma kropps storlek). Vi reagerar ju alla olika vid tillbud och om den plurrade vill avsluta så skall man givetvis INTE lämna personen ensam utan minst en erfaren person skall åka tilbaka med den plurrade, men övriga i sällskapet kan säkert ofta åka vidare efter att den plurrade är i säkerhet.
 
situatiosnanpassat

Om vi förutsätter att personen är varm och lugn så måste ju riskbenägneheten säknas ytterligare efter plurr då plurrad person inte har mer ombyte. Man kankse inte måste ta kortaste vägen hem men en säker väg måste man ju fortsätta på. Och den nyplurrade kanske inte ska åka som andreman heller.
Det finns ju inte patentsvar på frågan utan det får man situationsnapassa om du frågar mej.

Boktips Leda på is eller vad nu den exakta titeln är...

/Patrik, som längtar efter is nu
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.