Kan alla slipa sina skridskor själva ?

Jag har alltid slipat själv.Först hade jag en tälåda och ett stenbryne som ganska snabbt blev ojämnt och måste kasseras.Sen skaffade jag en GNIDDE men den ändrade åkkurvan så jag fick lämna in för kurvjustering gång på gång.(har nu förstått att den bara är ett nödbryne eftersom man bara slipar en skena åt gången) Nu har jag hittat en grej som heter FOLKSLIPEN.
Enligt försäljaren"kan all nu slipa sina skridskor själva och åka på nyslipat varje tur" Verkar idiotenkel, bara dra diamantbrynet fram och tillbaka,lätt att hålla jämnt tryck längsmed
och mellan skenorna,och hela grejen får plats i fickan.
Kan det stämma som försäljaren påstår " att man aldrig mer behöver lämna in skridskorna "?
 
Kan det stämma som försäljaren påstår " att man aldrig mer behöver lämna in skridskorna "?

Skilj på slipning av kurvform och bryning av skärpan.

Det är i princip omöjligt att bryna skridskorna utan att kurvorna förändras så sakteliga. Rätt som det är så är dubbelkurvan (två 'pucklar') där och då gör man klokt i att lämna in grillorna för slipning av rätt kurva.

Dock - om man vid varje bryning kollar upp kurvorna så ser man när de börjar planas ut. Man kan då genom att koncentrera bryningen till bakom respektive framför högsta punkten på kurvan arbeta fram acceptabel form igen. Kräver tålamod, varsam hand och gott ögonmått.

T
 
Ursäkta, då backar jag

Tja, det är väl du som är säljaren så du borde veta. Köp gärna en reklamplats.
Nej det är jag faktiskt inte

Ja, ursäkta.
Till saken: Om du följer regeln att slipa dubbelt så mycket på front- och bakdel , jfr mitten av skenan så förstör du inte kurvan. Min erfarenhet av diamantbrynen är tyvärr negativ. Mitt diamantbryne satte igen sig, då försvann slipens avverkningsförmåga. Många andra är däremot nöjda så det är nog inte så dumt.
 
Med

bra bryne och brynställ tror jag de flesta kan klara sig själva i varje fall efter att ha skaffat sig lite erfarenhet och lärt sig av någon med sådan. Det är viktigt att bryna mer än dubbelt så mycket framför och bakom mitten jämfört med att låta brynet passera mitten för att behålla kurvan. Jag har haft samma Carborundumbryne i mer än 20 år och det fungerar fortfarande utmärkt. Jag har lämnat in ett par skridskor för kurvslipning en gång under den här tiden mest av nyfikenhet då jag ville ha en uppmätt radie på ett par skridskor.

Många sliptrådar finns här t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=25497

Finns också många bryntips på nätet:
http://www.cykelstallet.se/Skridskor/Slipning_bryning.htm



Thure
 
Fattar ingenting

Ja, ursäkta.
Till saken: Om du följer regeln att slipa dubbelt så mycket på front- och bakdel , jfr mitten av skenan så förstör du inte kurvan. Min erfarenhet av diamantbrynen är tyvärr negativ. Mitt diamantbryne satte igen sig, då försvann slipens avverkningsförmåga. Många andra är däremot nöjda så det är nog inte så dumt.

Förstår inte varför man ska dra mer fram och bak, då borde ju kurvan ändras ,jämfört med om man drar längs HELA skenan med ett jämnt tryck .I bruksanvisningen till Folkslipen står det "om brynet börjar ta dåligt så rengör med varmt vatten och diskmedel" Kaske ett tips?
 
Förstår inte varför man ska dra mer fram och bak, då borde ju kurvan ändras ,jämfört med om man drar längs HELA skenan med ett jämnt tryck .

I praktiken klarar man inte detta med jämnt tryck över hela skenan utan maskin. Man flyttar kroppstyngden för att få bra tryck över brynet och därför är det lämpligt att bryna i små cirklar eller åttarörelser ca 1/4 eller 1/3 av skenan i taget och därefter byta kroppsposition. Det är stor risk att man då brynar mera mitt på men om man brynar t ex sex gånger framtill sex gånger baktill och 2-3 gånger mitt på blir det rätt lagom enligt väl beprövad erfarenhet..

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
seon Tid att slipa. Var i Stockholm? Långfärdskridsko 15
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
Maua Slipa "U-profil" på långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 7
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
jörgen-1909 slipa var? Långfärdskridsko 21
0301 slipa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Bertil Vikten av att slipa bort skägget ! Långfärdskridsko 8
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.