Vattentätt

Vad är bäst för att packa vattentätt i ryggan?

Jag har länge använt en drybag som passar perfekt i min ryggsäck, men den är dels inte helt tät längre och dels så är den tung.

Så vad använder ni? Vad har ni provat och förkastat?
 
Sea To Summit

Jag har provat lite olika fabrikat och modeller av ”kanotsäckar”. Gemensamt för de flesta är dom har fel förhållande längd/diameter för min ryggsäck. Dom smala är för korta och är diametern tillräcklig (=rätt) så är säcken onödigt lång (går att klippa av och sy om).

För tillfället har jag en Sea To Summit Ultrasil på 20 liter (vikt 50 g) för alla kläder utom en dunjacka, men 13 liters varianten kanke passar bättre (ska prova om några dagar).
För dunjackan (förstärkningsplagg vid fika) har jag en (modifierad) Sea To Summit på 8 liter (vikt 95 g innan modifieringen).

Min Sea To Summit Ultrasil är inte helt vattentät, men tillräckligt tät enligt mina krav.

Per Brune
 
Senast ändrad:
En stor tunn innersäck

Jag föredrar ”kanotsäckar” i tunnare material, främst för vikten och smidigheten. Inuti ryggsäcken är de ändå relativt skyddade mot slitage, men man får vara beredd att byta ut dem med tiden. Som Brunne påpekar är många av dessa ofta för smala för att fylla ut hela ryggsäckens bredd, vilket är viktigt för att hindra att vatten kan tränga in i ryggsäcken.

Mitt råd är att satsa på en stor, men tunn säck med rullförslutning. Säcken bör minst fylla ut hela den nedre hälften av ryggsäcken – den del av ryggsäcken som riskerar att hamna under vattnet vid plurrning. En stor innersäck är bättre än flera små. Packa gärna en dunjacka eller annat rastplagg fluffigt i säcken, så att hela volymen fylls ut. På så vis minskar du risken att ryggsäcken kan ta in vatten.

I ryggsäckens över del kan t.ex. termos och vattenflaskor packas utanför den täta säcken.
 
Naturkompaniet?

Naturkompaniet hade tidigare tunna både vatten- och lufttäta packpåsar i nylon med rullstängning. Eftersom de ligger skyddade i ryggsäcken behöver de inte vara så tjocka, min har hållit i flera år och väger kanske 60 gram, obetydligt tyngre än en plastsäck (jag kollade ;-)

Rent allmänt behöver man inte så tunga saker för långfärdsskridskoåkning, det blir roligare när ryggsäcken inte är så tung. Det är ju faktiskt dagsturer vi är ute på.
 
Vad är bäst för att packa vattentätt i ryggan?

Jag har länge använt en drybag som passar perfekt i min ryggsäck, men den är dels inte helt tät längre och dels så är den tung.

Så vad använder ni? Vad har ni provat och förkastat?

Har använt en tunn svart rullbar packsäck på 45 liter från pikmakarn som väger 85 g i flera år.
Perfekt storlek och lätt och smidig väl skyddad i säcken.

Det verkar som den har bytt färg nu men verkar i övrigt vara samma säck, se länk.
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2736&art=346691
 
Har någon plurrtestat pikmakarns packsäck utan rullförslutning?
Jag har en sådan, men eftersom jag även har en lätt säck med rullstängning så är den utan en garderobsvärmare i skridskosammanhang. (Den får dock tjäna som regnskydd i fjälpackningen)
 
Jag fick tipset

att sy en egen packsäck för många år sedan och gjorde en i tunn spinnackernylon som är något större än ryggsäckens innermått och figursydd. Det är lite knepigt att sy i spinnackernylon men går bra om man först tejpar med dubbelhäftande tejp.

Den försluter jag inte. Öppningen ligger ovanför vattenytan vid normalplurrningar. Den är inte heltät men tillräckligt tät vid plurrningar på någon minut. Kaffetermosen av glas ligger mellan packsäck och ryggsäcksväven. All annan packning inklusive rastplagg och matsäck förvaras inne i packsäcken. Varm dryck i plastflaskor inne i dunjackn mitt i övre delen av säcken.

Men rullstängning kan nog vara säkrare och framför allt ge något bättre flytkraft vid långvarig plurrning.

Thure
 
Lundhags har packpåsen..

Lundhags Hydrobag 25 Liter
Vattentät packpåse med svetsade sömmar och rullstängning. Är försedd med ventil för maximal kompression av packningen. Vikt: 210 G.

Perfekt om ni inte packar den full..då fyller ni resten med luft..

Ha'de hälsar Älgö.. :)
 
Jag kör med vanliga, kraftiga plastpåsar (fryspåsar för limpor, 6L), som jag knyter eller försluter m vanliga påsstängare. Knutna påsar har jag simmat med utan läckage, de förslutna m påsstängare har jag bara haft i "vanligt" regn på fjällturer, helt utan problem. Kostar nästan gratis.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.