Kan en sjö frysa från bottnen och upp?

Jag har för mig att någon föreläsare någon gång sade att vatten och vismut är de enda ämnen där den fasta fasen är lättare än den flytande.

Is har en mer ordnad struktur än vatten, men den är dock sämre tätpackad varvid densiteten blir lägre. Detta gäller is och vatten utan salt.
 
Vad som händer är ju inte att isen petar hål på skrovet som en pinne petar hål på en papperskasse, utan att skrovet bucklas in och töjs tills dess att det spricker.
Det lär nog kunna hända de flesta isklassade fartyg om de kolliderar med isen i för hög hastighet. Sjöfart i is är mer en fråga om att kontrollerat knuffa sig fram med reducerad fart snarare än att ramma isen i normal hastighet.


Nånstans så förutsätter jag att kaptenen inte gick för fullt med tanke på isläget runt sydshetlandsöarna såhär tidigt på säsongen.

Å andra sidan vet jag inte exakt hur mycket is det var där när kollisionen skedde. På bilder tagna senare så är fartyget omgivet av is, men både isen och fartyget lär ha flyttat sig en bit då.

Christian
 
Jag tvivlar f.ö. dessutom starkt på att tungt vatten skulle bota en cancerpatient.

Just den grejen förklarades ju med ren tur. Det tunga vattnet hade alltså fungerat ungefär som cellgifter och tumören hade varit känsligare. Andra cancerpatienter som trodde det var en magisk källa blev tvärtom sämre.

Elfte timmen hette serien (kom bara ihåg att "Picard" Stewart hade huvudrollen men IMDB är bra att ha:), Miracle heter avsnittet.
 
Föremål i vatten påverkas av två krafter:
*föremålets vikt, som precis som i luft drar föremålet nedåt
*föremålets volym som tränger undan vatten och därmed "lyfter" föremålet uppåt

"en i en vätska nedsänkt kropp påverkas av en lyftkraft, som är lika stor som tyngden av den undanträngda vätskemängden", Arkimedes princip

Dvs ett föremål som väger 1 kg men tränger undan 2 liter vatten(ca 2 kg) kommer ha en positiv flytkraft med ca 1 kg och därmed flyta. Har föremålet samma vikt men volymen 0,5 L kommer det sjunka.

Givet att föremålet flyter(isberget i det här fallet) pressas en del upp över ytan. Denna del påverkas då bara av vikten som drar nedåt, utan att få lyftkraften som vattnet erbjuder.
Detta gör att ett föremål kan flyta tämligen stabilt men direkt det börjar sticka upp ovan ytan så stannar det.

o så en detalj:
Ett föremål som placeras på ytan och börjar sjunka kommer sjunka till botten. Ett föremål som placeras på tex 30 Meters djup men flyter kommer hamna på ytan. Dock:
ett föremål med en vikt som EXAKT motsvarar vikten på det vatten det tränger undan(dvs sin egen volym) kommer stanna på det djup man placerar det. Tex en dykare som på ett givet djup fyller på precis lagom mycket luft i sin torrdräkt för att kompensera sin vikt inkl luftflaskor, bly mm kommer stanna på det djup han/hon befinner sig. Kallas att vara viktlös trots att det egenligen är en balans mellan vikt och flytkraft.

En skillnad på dykare och isbitar är att de förra är kompressibla... Inte för att det gör dykarens situation mer stabil men...
Risken att två kroppar har exakt samma densitet är så liten att man lugnt kan bortse från den i alla tillämpade sammanhang.
 
Just den grejen förklarades ju med ren tur. Det tunga vattnet hade alltså fungerat ungefär som cellgifter och tumören hade varit känsligare. Andra cancerpatienter som trodde det var en magisk källa blev tvärtom sämre.

Elfte timmen hette serien (kom bara ihåg att "Picard" Stewart hade huvudrollen men IMDB är bra att ha:), Miracle heter avsnittet.

Hmm, kunde inte mostå lite mer wikipediakunskap så här på eftermiddagen...

Det verkar som om manusförfattarna fick ett experiment förklarat, men missat poängen :)
Det är nämligen så att is av tungt vatten sjunker i ett glas med vanligt vatten. Så om hjälten istället för att hälla vanliga isbitar i glas med vanligt resp misstänkt vatten hade hällt isbitar av vanligt resp misstänkt vatten i två glas med vanligt vatten, så hade det funkat :)

Och tungt vatten verkar faktiskt hämmande på celldelning, så helt långsökt är det faktiskt inte som cancerkur...
 
Jag kan minnas fel också. Det kan ha varit så att han faktiskt gjorde is av två sorters vatten. Eller så gjorde han det i boken (om det nu finns nån) men att de tyckte att det gjorde sig dåligt på film att vänta ett par timmar på att vattnet ska frysa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frisbeetjej Plogat område/sjö i Umeå? Långfärdskridsko 3
Staffan Andersson bra is på en liten sjö i norr... Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...