Komradio

Är det någon som har koll på komradio apparater?

Jag skulle vilja ha något i stil med Motorolas Talkabout. Små smidiga apparater men dyra. Räckvidden skall helst vara 4-5 km (naturligtvis i bästa fall).

Såg en liknande häromdagen men lyckades inte se vilket märke det var.

Vilket frekvensband är det som är bäst? 600?

/David
 
Hej,

Kolla in senaste numret av friluftsfrämjandets tidning FriLuftsliv(i alla väder). Där skriver de om 3olika komradios: "Zodiac Freetalk", "Zodiac Smalltalk" och "Supertalk". Om du inte har tidningen kan jag scanna in sidan och maila den till dig.
 
Beror på vad du sak ha din radio till

Swedish Radio Supply AB, http://www.srsab.se eller http://www.icom.nu importerar ICOM och finns att på bl.a. på Teknikmagasinet, kolla i katalogen.

Jag har handburen marin Icom VHF som dock kräver radiocertifikat och tillstånd från Post & Telestyrelsen (årlig tillståndsavgift 130 kronor), men som därmed också har många fördelar, som att kunna fråga lotsarna om det kommer någon båt och förstör isen de närmaste timmarna, laglig att använda i hela världen (till sjöss).

Vill du prata med personer Swedish Radio Supply AB finns dom troligen på plats på båtmässan i Älvsjö kommande vecka, och på ”radioloppisen” i Eskilstuna 2001-03-10.

Per Brune
 
Appartski

Jag var och kollade in Zodiacs jaktradioapparater och de verkar bra eftersom de är robusta, vattentåliga etc. Blev av säljaren rekommenderad att köpa en för 31 Mhz (tror det var Mhz) eftersom detta nät var fritt jmf 155. Den radion hette P2400. Egentligen behöver jag inte en massa kanaler och olika toner.

Den radio som han visade skulle ha en räckvidd runt 4-5 km. Dock verkar det som om de som ligger i 31 Mhz har större uteffekt och därmed bättre räckvidd.

Dock tyckte jag att det var en relativt tung radio (ca 400g) och var därför mer intresserad av Motorolas som verkar betydligt lättare (men mindre räckvidd!?).

Jag såg de små apparaterna från Zodiac och de verkade smutta men där verkade räckvidden ligga under 1 km och det blir för lite. Tack ändå! Skall spana in Friluftsliv som jag tror ligger här på redaktionen.

När det gäller licensen undrar jag om detta endast är en fråga om att betala pengar till en myndighet eller måste man påvisa någon speciell verksamhet?

Mitt användningsområde kommer att vara vid fotografering av ex skidåkare och då kommunikation mellan mig och åkaren. Det andra alternativet kommer att vara som radio vid expeditioner och där kommunicera mellan basläger och klättrare. Aktiviteterna kommer naturligtvis inte bara försigå i Sverige utan även utomlands.

/David
 
Radiotillstånd

Jag har några arbetskamrater som är radioamatörer och ungefär så här har de förklarat för mig att det ligger till.
Det är rätt fullt i etern och tilldelningen av frekvenser är ordentligt reglerad (radiolagen i Sverige) för att störningar inte ska förekomma. Dom flesta radiosändare kväver tillstånd och för det krävs att man avlägger ett prov (olika för olika ändamål, frekvenser) + att men betalar att en årlig avgift. Men förekommer det då störningar kan man anmäla detta och myndigheten ser då till att någon /några åker ut och pejlar in den som stör. Har vederbörande tillstånd kan tillståndet dras in, ev. väntar även åtal.
På de frekvenser som är ”fria” (radiostyrda bilar och andra leksaker, fjärrkontroller etc.) är i regel effekten starkt begränsad och därmed också räckvidden, och du är på intet sätt säker att du och den du pratar med är ensam på den frekvensen. Olika frekvensband gäller i olika länder, några frekvenser är dock är gemensamma i alla länder (som flygradio), GSM 900 telefoner i många länder. Att en radio som är licensfri i Sverige är ingen som helst garanti för att den är det utomlands, och att där använda (kanske till och med bara inneha) en sådan radio är då ett lagbrott.

I många länder är t.o.m. innehav av radiomottagare för andra frekvenser än rundradio otillåten.

Vill du veta mer kolla hos Post & telestyrelsen http://www.pts.se.


Per Brune
 
Lysande sammanfattning

Tack! Märkte också att det var lite olika med komradio. I Frankrige finns det fullt med reklam för Motorolas Talkabout apparater (Frassarna har naturligtvis döpt det till talkie-walkie och inte wlkie-talkie) medan det visade sig vara strängt förbjudet i Italien.

Jag forskar vidare på pts.

//David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Komradio för vinterbruk? Utrustning allmänt 64

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...