Fråga till jägare

Så rent procentuellt sätt så är jakten en helt jävla galen företeelse och och helt ok att känna sig otrygg för.
.

Men det där är trams.. Hur många dör i arbetsrelaterade olyckor varje år, vi sluta arbeta för att det finns faror med arbete? det i särklass farligaste är livet själv, 100% dödlighet.. sånt resonemang håller inte, jakten i sverige är inte en oförsvarbart farlig folkrörelse.
 
Men det där är trams.. Hur många dör i arbetsrelaterade olyckor varje år, vi sluta arbeta för att det finns faror med arbete? det i särklass farligaste är livet själv, 100% dödlighet.. sånt resonemang håller inte, jakten i sverige är inte en oförsvarbart farlig folkrörelse.

Varför skulle det resonemanget inte hålla lika bra som det resonemanget som jag svarade på.

Nu kanske inte inlägget var så allvarligt, men visst finns det risker. Om någon känner olust när man möter någon med vapen så är väl det helt ok. Knappast att jämföra med ett möte med en bilist.

Och jag skrev inte jakten var oförsvarbart farlig folkrörelse. Bara att antalet olyckor är högt kontra antalet jägare. Procenten. Tror nästan att den slår folkrörelsen klättring (om du håller dig i Sverige) .Jag kanske använde ett kraft ord som typ "Galen"

Och faktum är att min villa blivit beskjuten (plus två till i samma område) under rådjur jakt i villa område. Jag själv befann mig alldeles under. Nu fattade jag aldrig vad som hände förrän jag hittade några hagel. Jägare försvarade sig med att det är inga som bor här vår eller höst för det här är ett fritids område. Lustig att han då lyckade pricka tre bofasta med sina hagel skurar.

Dock så tror jag inte att det fanns någon större risk att skadas, då man jagar med hagel i bebyggda områden.
 
man kan alltid plocka ut enskilda händelser med idioter, jag har själv råkat ut för min beskärda del.. men ska man dra med stora kammen så måste man vara lite försiktigare.. det finns idioter med vapen, det ursäktas inte av att det finns idioter i bilar eller på andra ställen. man får inte heller stoppa huvet i sanden utan man ska hela tiden arbeta med att förbättra utbildningen. dock finns det MÅNGA jägare kvar i sverige utan utbildning, det värsta är om dom yngre lyssnar på dom.. i stort skulle jag säga att sverige har en välutbildad och kompetent jägarkår.
 
Det här är en ren spekulation från min sida men det känns inte helt orealistiskt att:
1: En jägare ser något röra sig.
2: Man tittar i kikarsiktet med osäkrat vapen för att vara skjutklar.
3: Man skjuter av misstag en bärplockare.
Oavsett vad som sker eller hur ofta vet väl de flesta jägare att de finns de som inte har i jaktlaget att göra men man vågar inte/ kan inte med att ta ifrån dem bössan utan de får det där passet där det inte är så mycket älg. Därför hade jag gärna sett hårdare tag, attityd, diciplin och kontroll. Det går ju att dra paralleller men nu pratade vi om jakt. Tråden är besvarad för länge sen. Jag är mer orolig för jägaren jag inte ser än den som visar och sänker pipan.
 
Och ändå så vådaskjuter de varandra varje år. Det är väldigt sällan de skjuter vanliga civila.
(senast en oskyldig vanlig människa dog pga jakt var 2010 i december.)
1.6 vådaskott per jakt säsong med dödlig utgång. Det dog 33 personer i trafiken 2010 men det är 6 000 000 registrerade fordon på vår vägar dagligen (det stods så har själv svårt att förstå att det är så mycket) all utländska bil är med där.
Så rent procentuellt sätt så är jakten en helt jävla galen företeelse och och helt ok att känna sig otrygg för.
Många verkar ju vilja ta bort alla rovdjur för att de kan döda människor, lite galet att under jakt så skjuter de varandra istället.
De finns de som säger att filmen Jägarna är en dokumentär.

Du tänker åt fel håll...299 998,4 jägare dog inte av jakt förra året.
Sen skjuter vi ca 30 000 rävar varje år och så vitt jag vet så har ingen blivit dödad av räv.
-hur får du ihop det?
 
Det här är en ren spekulation från min sida men det känns inte helt orealistiskt att:
1: En jägare ser något röra sig.
2: Man tittar i kikarsiktet med osäkrat vapen för att vara skjutklar.
3: Man skjuter av misstag en bärplockare.
Oavsett vad som sker eller hur ofta vet väl de flesta jägare att de finns de som inte har i jaktlaget att göra men man vågar inte/ kan inte med att ta ifrån dem bössan utan de får det där passet där det inte är så mycket älg. Därför hade jag gärna sett hårdare tag, attityd, diciplin och kontroll. Det går ju att dra paralleller men nu pratade vi om jakt. Tråden är besvarad för länge sen. Jag är mer orolig för jägaren jag inte ser än den som visar och sänker pipan.

Den civile friluftsmänniskan kan vara lugn:
1 Deras trendriktiga kläder lyser som kanariefåglar i naturen.
2 Deras klumpiga sätt att röra sig och trampa av kvistar kan ingen ta fel på
3 Deras prat hörs minst 200 m i skogen.
 
Den civile friluftsmänniskan kan vara lugn:
1 Deras trendriktiga kläder lyser som kanariefåglar i naturen.
2 Deras klumpiga sätt att röra sig och trampa av kvistar kan ingen ta fel på
3 Deras prat hörs minst 200 m i skogen.

Såvida inte den "civile friluftsmänniskan" är t ex en naturfotograf som camouflageklädd smyger omkring i skogen för att fotografera djuren...
 
Såvida inte den "civile friluftsmänniskan" är t ex en naturfotograf som camouflageklädd smyger omkring i skogen för att fotografera djuren...

Ja då kan det bli problem....är han obeväpnad så kan man lätt förväxla honom med en älg.

Men en sån har jag aldrig träffat på. Normalt brukar man först höra det flåsande ljudet av en löpare.
Sen susar dom förbi på några meters håll, och dom ser ingenting, alltså tunnelseende.
 
Det här är en ren spekulation från min sida men det känns inte helt orealistiskt att:
1: En jägare ser något röra sig.
2: Man tittar i kikarsiktet med osäkrat vapen för att vara skjutklar.
3: Man skjuter av misstag en bärplockare.
Oavsett vad som sker eller hur ofta vet väl de flesta jägare att de finns de som inte har i jaktlaget att göra men man vågar inte/ kan inte med att ta ifrån dem bössan utan de får det där passet där det inte är så mycket älg. Därför hade jag gärna sett hårdare tag, attityd, diciplin och kontroll. Det går ju att dra paralleller men nu pratade vi om jakt. Tråden är besvarad för länge sen. Jag är mer orolig för jägaren jag inte ser än den som visar och sänker pipan.

Ja nå är det spekulation alltid, 1 man siktar inte på nått man inte vet vad det är, det är därför man har kikare med sig. 2 man osäkrar inte vapnet fören sekunderna innan skottet. 3 man skjuter inte bärplockare ;)

Jag skulle säga att alla (ok då, men jävligt nära) vådaskott som sker är antingen slarv med vapenhantering, tex slänger in ett ladda vapen i bilen, fimmlar vid patron ur. Eller så skott utan kulfång typ bommar älgen och skottet går mot horisonten, skjuter på rådjuret tänker inte på vad som finns bakom. Att man av misstag siktar och skjuter på en bärplockare händer inte.

Visst händer det att gångtrafikanter blir påkörda men inte är det då för att man misstar dem för farthinder...
 
I en perfekt värld nej. Det är ju inte helt ovanligt att folk blir skjutna i skogen. Jag kan bara inte se för mig att det sker så ofta om man inte har tittat i kikarsiktet. Vad är sannolikheten för det?
 
Jakt

Den civile friluftsmänniskan kan vara lugn:
1 Deras trendriktiga kläder lyser som kanariefåglar i naturen.
2 Deras klumpiga sätt att röra sig och trampa av kvistar kan ingen ta fel på
3 Deras prat hörs minst 200 m i skogen.

Det gäller fler än bara civila, jag satt på pass en morgon och av någon anledning så stod det en bil inkörd på en kraftledningsgata. Polis larmades och jakten fortsätter, polisen anländer och förstår inte att jag sitter på passet. Dom kommer gående och en av dom skriker och gormar, När dom ser att jag sitter på pass så blev det en pinsam tystnad. Om jag tittar bakåt och läser att vi hör något upp med bössan och kollar i siktet osäkrat. Det gör man bara inte, på sin höjd (gäller mig) så håller jag bössan redo d.v.s. pipan snett uppåt och kolven vid midjehöjd. Tack /Peter
 
Den civile friluftsmänniskan kan vara lugn:
1 Deras trendriktiga kläder lyser som kanariefåglar i naturen.
2 Deras klumpiga sätt att röra sig och trampa av kvistar kan ingen ta fel på
3 Deras prat hörs minst 200 m i skogen.

I en perfekt värld nej. Det är ju inte helt ovanligt att folk blir skjutna i skogen. Jag kan bara inte se för mig att det sker så ofta om man inte har tittat i kikarsiktet. Vad är sannolikheten för det?

Det kan ju bero på ett skott som inte tar/ eller tar dåligt och fortsätter i vilken riktning som helst. En rikoschett kan färdas i stort sett flera km med otur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6
lsjonsson Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge! Jakt 12
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73
KLAGER Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte Jakt 68
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
arntur Grattis jägare! Jakt 268
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26
Setter2 Jägare främjar mångfalden Jakt 5
innik Ny rolig sida för jägare... Jakt 6
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Avsl12 Norrmän bättre jägare? Jakt 48
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6
tjäder halå jägare! Jakt 4
dusko alla jägare är... Jakt 110
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...