Fiskekajaker

Vill kolla av läget på fiskekajaker.
Paddlar normalt ett par ggr i veckan, men fisket har det blivit mindre med senaste tiden. Det borde ju gå fint att kombinera med en bra fiskekajak. Så min fråga blir då om det är något speciellt att tänka på just för fiskekajaker?
Finns det några tillbehör man inte vill vara utan?
 
Fiskekajak

Tjenamoss!

Har själv en Artisan som jag paddlar, har vid ngt tillfälle försökt att fiska från den, men tycker det blir rätt ostadigt och rangt. Köpte därför en uppblåsbar kajak som jag och en polare fiskat mycket från under våren och sommaren. Den är lika kursstabil som en ostmacka, men jäkligt mysig och stabil när man vill kunna ha fokus på just fisket. Tar ett par minuter att blåsa upp, och gjord i rejält gummi så det känns som den håller många år från nu. Det är väl tipset från min sida om det är till nån nytta...
 
Om allt blir som planerat så kommer jag att köpa en fiskekajak i sommar, en sak som jag inte vill vara utan är VHF.

Samt en torrdräkt, det finns kajaktorrdräkter men jag har en kompis som kan skaffa torrdräkter i cordura nylon som används vid dykning, kommer förmodligen att använda en sådan när det börjar bli lite kyligare.
 
Fiska från kajak

Hej,
det finns ett antal fiskekajaker på marknaden så att hitta någon som passar bör inte vara några problem! Prova att googla på fiskekajak bara. Ang tipset om Hobies kajaker: Du verkar inte vara nybörjare när det kommer till kajaker. Hobies kajaker känns som de enbart är designade för deras klumpiga pedalsystem.. Jag har själv provat och tycker de är alldeles för breda och klumpiga om man vill driva dem så som en kajak är tänkt att drivas - med paddel! Det finns modeller som är smidigare och minst lika bra att fiska ifrån!! (har testat ett stort antal genom åren!!). Man kan få tag på riktigt fina och praktiska kajaker med riktigt bra paddelegenskaper som är underbara fiskekompisar i prisintervallet 7-15.000 kr - betydligt mer prisvärt än Hobie!!

Lycka till!!
 
Nyhet för 2012 är en fiskekajak. Designer: Björn Thomasson
http://ena.nu/?artnr=Fisherman+12

Peter

Nu är jag ingen expert på kajaker men den där tunneln bidrar väl till att göra kajaken mer rank?
I en fiskekajak ser jag helst en "sit on top" som är lätt att göra en "self rescue" med om olyckan är framme, denna modellen lär ju bli rejält vattenfylld om man skulle ha otur att slå runt.

Ytterliggare en nackdel som jag ser med denna modellen är att det inte finns några fack att förvara betesaskar, kamera eller andra prylar som man gärna har med sig ut.

Det som är positivt är:
  • Svensk design (det behövs fler svenska modeller på marknaden)
  • Priset, den är flera 1000 lappar billigare än andra modeller


Det hade varit häftigt att få testa den och se om man har helt fel i sina antaganden dock.
 
De gamla pondarna var bred och låg djupt. Den visade ser ut att vara just en djupgående och stabil plattform. Men bredd kostar på i fråga om paddlingsegenskaper. Den som vill fotografera och fiska är nog väl nöjd ändå.
 
Tja, jag fiskar ju inte med min kajak men...

Hej,
det finns ett antal fiskekajaker på marknaden så att hitta någon som passar bör inte vara några problem! Prova att googla på fiskekajak bara. Ang tipset om Hobies kajaker: Du verkar inte vara nybörjare när det kommer till kajaker. Hobies kajaker känns som de enbart är designade för deras klumpiga pedalsystem.. Jag har själv provat och tycker de är alldeles för breda och klumpiga om man vill driva dem så som en kajak är tänkt att drivas - med paddel! Det finns modeller som är smidigare och minst lika bra att fiska ifrån!! (har testat ett stort antal genom åren!!). Man kan få tag på riktigt fina och praktiska kajaker med riktigt bra paddelegenskaper som är underbara fiskekompisar i prisintervallet 7-15.000 kr - betydligt mer prisvärt än Hobie!!

Lycka till!!

Läser man denna tråd så verkar stabilitet vara viktigare i en fiskekajak än i andra kajaker.
Även uppblåsbara används, så just paddelegenskaperna är kanske inte det absolut viktigaste.

Pedalsystemet är knappast klumpigt utan en genial konstruktion som tillåter dig att använda dina största muskelgrupper och gör att man kan hålla hyfsad fart ganska länge. Jag håller utan problem 7,5 km/h, 20km tar 2 tim och 40min.

Jag har läst på ett fiskeforum att man vänder pedaldriven bakofram så man kan ligga med ryggen mot vinden och hålla still (genom att backa lite). Detta för att kasta med vinden in i grunda vikar. Såna trix kan man inte göra med vilken fiskekajak som helst.

Det är en Sit-On-Top och det lätt att ta sig ombord. Den kan även seglas.
Och, det är alldeles rätt, den byggd för att trampas, inte för att paddlas i första hand.

Hobies kajaker kostar en del, det är sant, men om det är prisvärt eller inte det är en annan sak.
Gå in på något fiskeforum och fråga där, de som har Hobie vet mer om hur den fungerar till fiske.

thomas
 
Vill kolla av läget på fiskekajaker.
Paddlar normalt ett par ggr i veckan, men fisket har det blivit mindre med senaste tiden. Det borde ju gå fint att kombinera med en bra fiskekajak. Så min fråga blir då om det är något speciellt att tänka på just för fiskekajaker?
Finns det några tillbehör man inte vill vara utan?

Håller med Kal-P-Dal.Hobie är en skön kajak för fiske.
Har en Hobie Adventure (Första säsongen).Och funkar bra till fiske.Är väldigt nöjd
Håller enbart nästan med flugfiske och efter havsöring.
Är lätt manöverat under fisket typ man trampar längs öar och strandremsor
och att man kan rolla ut flugan under färden till alla heta platser man ser.
är nog ännu mer lättare att med spinnfiske fiska av hotspot för att du har händerna fria.
Har tänkt att fiska mer djuphavsfisk /Vänernlax under vinter om jag får tag i en torrdräkt för en billig peng.