16åring jorden runt

Ja, jösses vilken kille Jordan Romero är, imponerande. Hoppas de går bra för honom.
Skall bli kul att följa. Har inte lyckats att få gps & satelitfunktionen at funka än, error på sidan står det, får hoppas det är tillfälligt.

Den fungerade inte för mig heller men helt plötsligt igår så började den fungera för mig, just nu sitter dom vid advanced base camp och ska snart upp mot camp 1, dom satsar på att komma till toppen 21/22 maj.

ska bli intressant.
 
Jag har följt Jessicas blogg hela tiden och tycker hon klarat det hela galant.

Abby har det gått lite sämre för, men det tycker jag mer verkar bero på att de som fixat hennes båt har försökt sig på lite för mycket högteknologi. Jessica har vad jag förstått kört med vindroder, men Abby ha hydrualisk/elektronisk autopilot (som havererat, trots dubblering).
 
Den fungerade inte för mig heller men helt plötsligt igår så började den fungera för mig, just nu sitter dom vid advanced base camp och ska snart upp mot camp 1, dom satsar på att komma till toppen 21/22 maj.

ska bli intressant.

Försökte nu med icke sa nicke, det vill sig inte.
Jirlow, eller någon annan som försökt, fungerar det för dig/er?
 
Håller med till fullo! Blir djupt imponerad om tösen klarar det. Det måste trotts allt vara riktigt fysiskt och psykiskt påfrestande att vara själv på en liten båt så länge. Speciellt när man är så ung och är van att ha vänner och familj runt omkring sig hela dagarna.

Åhh jag jobbar med ungdomar hela dagarna. Så länge de har internetuppkoppling eller ström på nallen och täckning har de full koll på sina kompisar. Ibland så full koll att de har mindre koll på procenträkningen...
 
Jag har följt Jessicas blogg hela tiden och tycker hon klarat det hela galant.

Abby har det gått lite sämre för, men det tycker jag mer verkar bero på att de som fixat hennes båt har försökt sig på lite för mycket högteknologi. Jessica har vad jag förstått kört med vindroder, men Abby ha hydrualisk/elektronisk autopilot (som havererat, trots dubblering).

Det är en massa grejer som har gått snett för stackars Abby. Det handlar inte bara om vindroder/autopilot utan valet av båt i grunden.
Abbys är en Class 40, en riktigt extrem kappseglingsbåt. För att den ska komma till sin rätt ska den seglas hårt och aktivt, vilket inte Abby verkar klara av. Den ska alltså handstyras så mycket som möjligt och autopiloten användas enbart när man måste släppa rodret. Abby gör tvärt om, autopiloten styr hela tiden utom i nödfall. Att hon inte riktigt kan hantera båten gör också att den antagligen är ganska obalanserad vilket gör att autopiloten får jobba hårdare än nödvändigt.

Här är en monster-lång tråd om det hela: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=102689&st=0

I tråden finner man bland annat båtbyggaren som byggt båten och åtminstone en, men jag tror två tidigare ägare. Alla är dom mycket kritiska till hela projektet och har blivit ignorerade när de försökt ge Abbys föräldrar råd.
En stor del av kritiken handlar om hur "projektet" sköts.Det styrs helt och hållet av Abbys pappa, vars motiv till det hela är lite dunkla.
Kommentarerna i hennes blog modereras hårt, alla kritiska kommentarer tas snabbt bort av mamman, som man även tror i själva verket skriver bloggen åt Abby.
 
Där ser man, jag har inte så mycket koll på båtmodellerna, men håller helt klart med om att Abbys utrustning verkar mycket "krångligare" än Jessicas.

Jessica har vad jag förstått haft färskvatten med sig i tankar hela vägen, medan Abby krånglar med omvänd osmos?
 
Där ser man, jag har inte så mycket koll på båtmodellerna, men håller helt klart med om att Abbys utrustning verkar mycket "krångligare" än Jessicas.

Jessica har vad jag förstått haft färskvatten med sig i tankar hela vägen, medan Abby krånglar med omvänd osmos?

Jo, det där med vattnet stämmer tror jag, även om det förvånat mig lite att Jessica inte kört någon watermaker....


Jessicas, en Sparkman & Stevens 34 är en av världens mest beprövade långfärdsbåtar.
Abbys specialbyggdes för 2001 års "Around Alone", alltså en ensamkappsegling jorden runt.
Abbys Class 40 klarar inte av så mycket "last" som vatten skulle innebära. Hon har heller ingen färsk mat alls med sig, enbart frystorkat.
 
"The teenager was inside the boat and uninjured with a heater and at least two weeks worth of food. However, the mast had broken off the boat, disabling the craft and effectively ending her record attempt."

www.telegraph.co.uk
 
Nu är hon upplockad också.

Står i tidningarna att försöker kritiserats att det skulle vara för svårt för en 16-åring. Men de missar att informera om att Jessica just har klarat av ensamsegling jorden runt... (Fast jag är lite osäker på om hon hann fylla 17 innan hon gick i mål? Eller var det strax efter?)
 
Vilken inspiration den första tösen skapade. Nu har det blivit värsta grejen - yngst runt. Säkert fler och fler som börjar planera för kommande rutter. Snart är vi nere på ensiffriga små pojkar och flickor... :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...