Långa kast med låg vikt

Jag brukar göra en eller ett par fjällvandringar sommartid och brukar då fiska. Det är så gott som uteslutande fråga om spinnfiske från strand efter öring. Oftast sitter en spinnare på runt 8 g i änden av linan. Alltför många gånger har jag stått vid en fjälltjärn och noterat att de större fiskarna alltid verkar vaka en bit längre ut än jag kan kasta.

Vad kan man göra för att öka sin kastlängd utan att byta till tyngre beten? De första sakerna jag kom att tänka på var förstås ett längre spö, större spole/tunnare lina på rullen. Dock verkar de längsta haspelspöna som går att få tag på som längst vara 3.00 eller 3.30 långa. Vad ska man använda om man vill ha ett längre spö än så? Det finns förstås längre haspelspön, men de är avsedda för tyngre kastvikter. Är det någon som provat att använda andra spön än haspelspön för just spinn? Har surfat igenom hela Shimanos sortiment och det finns verkligen mycket att välja på, och säkert flera spön man skulle kunna använda som ett extra långt haspelspö. D.v.s. om man hade någon koll ...

Är det någon som har några idéer? Man kan förstås nöja sig med ett 3.30 långt spinnspö, men det vore intressant att prova med ett längre spö också. För att verkligen tänja på gränserna ...
 
öringen; sa:
vidiami; sa:
Alltför många gånger har jag stått vid en fjälltjärn och noterat att de större fiskarna alltid verkar vaka en bit längre ut än jag kan kasta.

Det där är bara svammel imho. Du kommer inte få fler fiskar för att du kommer längre ut.

Det är en parantes om jag verkligen kommer att få fler fiskar eller inte. Låt oss låtsas att jag bara vill kasta längre för mitt höga nöjes skull. Har du några förslag?

(... och vad bygger du ditt påstående på? Vissa fiskar behagar att vaka mitt i tjärnen och når man inte så når man inte. Att det sedan finns ett antal som man faktiskt når med sina kast är ju en annan sak.)
 
öringen; sa:
vidiami; sa:
Alltför många gånger har jag stått vid en fjälltjärn och noterat att de större fiskarna alltid verkar vaka en bit längre ut än jag kan kasta.

Det där är bara svammel imho. Du kommer inte få fler fiskar för att du kommer längre ut.

Kamma dig. Större fiskar kan vara skyggare och dra sig längre ut i sjöarna. Det är bla därför de är större. Det ligger ett övelevnadsvärde i skygghet.
Detta är mest utmärkande i grundare sjöar. Är det sjupare kan störe fiskar söka sig in till strandkanten i skymningen.

Köp ett UL spö. Jag kan nog kasta än 40 meter. Det var nog ingen slump att de fiskar jag har i mitt fotoalbum är tagna på UL och inte på flugspöt där jag bara kommer 15 meter.

Jag har samma erfarenhet som urspungsskribenten angående var man ofta kan se bjässarna. I mitten av sjön.
[Ändrat av crazy 2006-05-30 kl 21:05]
 
Kamma dig. Större fiskar kan vara skyggare och dra sig längre ut i sjöarna. Det är bla därför de är större. Det ligger ett övelevnadsvärde i skygghet.
Detta är mest utmärkande i grundare sjöar. Är det sjupare kan störe fiskar söka sig in till strandkanten i skymningen.

Köp ett UL spö. Jag kan nog kasta än 40 meter. Det var nog ingen slump att de fiskar jag har i mitt fotoalbum är tagna på UL och inte på flugspöt där jag bara kommer 15 meter. [/QUOTE]

Min erfarenhet är att i vissa vatten vakar de större fiskarna uteslutande på djupt vatten / långt ut. Under vissa förhållanden kan även dessa komma in på grunt vatten - men ofta stannar de gärna långt ut dagtid.
 
men om 40m är alldeles för kort?

I min mening räcker inte 40 m särskilt långt. Men om man vill kasta dubbelt så långt, eller ännu längre och har 8g i änden - ja ...

Shimano tillverkar "trout rods". Dessa är inte tillverkade för spinn, men bör kunna kasta långt - de är långa och slanka och avsedda för låga kastvikter.
 
vidiami; sa:
Kamma dig. Större fiskar kan vara skyggare och dra sig längre ut i sjöarna. Det är bla därför de är större. Det ligger ett övelevnadsvärde i skygghet.
Detta är mest utmärkande i grundare sjöar. Är det sjupare kan störe fiskar söka sig in till strandkanten i skymningen.

Köp ett UL spö. Jag kan nog kasta än 40 meter. Det var nog ingen slump att de fiskar jag har i mitt fotoalbum är tagna på UL och inte på flugspöt där jag bara kommer 15 meter.

Min erfarenhet är att i vissa vatten vakar de större fiskarna uteslutande på djupt vatten / långt ut. Under vissa förhållanden kan även dessa komma in på grunt vatten - men ofta stannar de gärna långt ut dagtid. [/QUOTE]

Jag menade att det är djupare vid strandkanten. det brukar vara bra fiske på såna partier då fisken går in på kvällen och söker föda.
 
Jag tycker nog man har mer att vinna på att lära sig läsa vattnet. Jag fiskar uteslutande fluga (iaf i fjällvatten) och de stora fiskar jag tagit har ofta varit ganska nära land på relativt grunt vatten, bakom stenar, vid nån nacke eller på andra ställen där fisken kan stå. Röding brukar dock gäcka en med att vaka precis utom kastavstånd. Ofta käkar de ju då också insekter från ytan eller precis under och är nog hur som helst inte så sugna på en spinnare. Mer än 40 meter har jag mycket svårt att tänka mig att man skulle behöva kasta.
Sen gäller det ju att tänka på hur man närmar sig vattnet. Både öring och röding är skygga och klampar man på direkt ner till vattnet så drar dom ju snabbt.
[Ändrat av dave1 2006-05-31 kl 02:56]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...