Gissa position

Närmar sig

Porsangermoen? Lakselv?

Är bilden tagen någonstans i närheten av Stabbursdalen?

Nu börjar det brännas

4 poäng: Denna park av nationell karaktär är populär bland Salmon salars banemän, men ända hit upp tar de sig sällan. Furorna här är krokiga, men så kommer de inte längre norrut heller.
 
Då hoppar jag in med en riktig kluring. Vart är vi på väg?
På 10 poäng: Vi far från bildrikt berg i stad som påminner om en gammal tysk. Vi går mot mycket nordlig mo och fiskrikt vattendrag.
Det finns inte så många städer i området, och bara en med ett namn som påminner om det tyska ordet för "gammal". Från Alta, mot Porsangmoen vid Lakselva?

För 8 poäng: Stigen startar i råmande älv, passerar puttekulornas urmoder och Olavsstue. Vi är i Albertvilles skidkungs hemmatrakter. En omstridd canyon finns vid resans startpunkt.
Ni har tagit E6an till Okselva.
Vegard Ulvang kommer från Kirkenes. Samma fylke åtminstone.

För 6 poäng: Vi är i grannlands grannlands fylke. Norr om vår plats har nallegott sin vikt där mången kapare passerat. En fjord med tydlig brännvinskaraktär finns i området där K-märkta hus lyser med sin frånvaro.
Finnmark. Honningsvåg på vägen till Nordkap. Porsangerfjorden.

Efter att ha sett den här bilden av Stabbursfossen så tror jag att du står på nästan samma ställe.
 
larsl bara måste vara rätt på

Men vem är Albertvilles skidkung? Björn Dähli? fast han kommer väl ganska långt söderut ifrån?

BZ/

Alta va rätt lätt, sen va jag vilse tills porsen kom in i bilden... sen vilse igen :)
 
2poäng

För två poäng: Leta i stabburet så borde svaret falla på plats, eller dala åtminstone.

Ni är nästan rätt ute. Stabbursforsen ligger längre nedströms. Bilden (Stabbursfossen) visar Fossekulpen vill jag minnas (var där 96).

Bilden är tagen vid Stabburfallet mitt inne i dalen. Eftersom själva leden inte går ner i dalen är det mycket få som går här. Det var gräs i alla eldstäder. Inspirationen att åka dit var efter en bok om just Vegard Ulvang som paddlat där med sina polare. Vi liftade upp till Alta från Umeå. Var där i 9 dagar och liftade över Tromsö och Narvik till Mo i Rana. Bussen tillbaka till Umeå.

Ledtrådarna:
Bildrikt berg och gammal tysk= Alta med berömda hällristningar
Nordlig mo= Nordligaste tallskogen.
Fiskrikt vattendrag= Lakselv
Stigen startar i råmande älv= Okselva
passerar puttekulornas urmoder och Olavsstue= En stor rund lös sten längs stigen och enda stugan i området.
Vi är i Albertvilles skidkungs hemmatrakter= Vegard Ulvang
En omstridd canyon finns vid resans startpunkt.= Alta canyon. Demonstrationer vid kraftdammsbygget.
Vi är i grannlands grannlands fylke. = Finnmark fylke.
Norr om vår plats har nallegott sin vikt = Honningsvåg
där mången kapare passerat= Nordkap.
En fjord med tydlig brännvinskaraktär finns i området =Porsagerfjorden
där K-märkta hus lyser med sin frånvaro=Tyskarna eldade upp nästan alla hus när de förlorade området till Ryssland 1945.
Denna park av nationell karaktär är populär bland Salmon salars banemän= Många laxfiskare här
men ända hit upp tar de sig sällan.
Furorna här är krokiga, men så kommer de inte längre norrut heller. =Nordligaste tallskogen i världen.


Någon annan som vill passa på att leka Kristian Luuk?

Anders
 
Yep!

Vårfloden hade flyttat på bron, så det fanns ingen chans att komma över. Utflödet från Gearbiljavrri till Gearbiljohka är väldigt vackert, med en halvcirkel av stenar precis under vattenytan som dämmer upp en bassäng. Vattnet får en kraftig välvning då det accelererar neråt forsen.

Men visst trodde jag att det skulle vara lite svårare att knäcka bildgåtan. :)


häpp / Filiokus
 
Jag hade en bild på bron passerade där augusti 2006.

Vi fortsätter väl på brotemat, var finns den här bron?
 

Bilagor

  • bro2.jpg
    bro2.jpg
    90.6 KB · Visningar: 520
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.