Gissa position

Var är dessa sjöar

Kastar mig in i leken igen med en bild som är förvillande lik LRCs bild i inlägg #1772



men inte är tagen i vårt grannland,

MVH ///Claes
 
Ja var någonstans kan dessa pölar vara.?.Knepigt!!
Kan det vara så.. att det är dom här sjöarna ‘Bajip Snarapjaure’ Det är ju: en ledmarkering och :en backe och en höjdrygg...
Du står typ, uppe i backen på Tjålmeåive? Det är Snarapbakte i fonden?
 
Ja var någonstans kan dessa pölar vara.?.Knepigt!!
Kan det vara så.. att det är dom här sjöarna ‘Bajip Snarapjaure’ Det är ju: en ledmarkering och :en backe och en höjdrygg...
Du står typ, uppe i backen på Tjålmeåive? Det är Snarapbakte i fonden?
Mitt i prick!
Visst är jag på väg upp i 1260m passet mellan Tjålmeåive och Garddetjåkka. :)

Jag kastar in en ny bild på en gång, Vilken sjö är detta?



MVH ///Claes
 
Man skulle kunna tro att bakgrunden är Årjep Sávllo, med Iggesjávrre nedanför kanten. I sådana fall skulle sjön vara Juokssa som ligger på en hylla ovanför Iggesjávrre, precis på norsk-svenska gränsen.

Men det tror jag inte att det är, för jag kommer inte ihåg att det fanns några så stora halvöar i den sjön.
 
Ey? De e ju Katterjaure

Man skulle kunna tro att bakgrunden är Årjep Sávllo, med Iggesjávrre nedanför kanten. .


Nej, nej..inte alls någe' Ikkesjaure...Inte på långa vägar, och inget Årjep Saulo här inte..Av döma av de mera renspolade granithällarna så tror jag att det är uppe helt enkelt vid, ja vid banala ‘Riksgränsenfjällen‘...
Det är nånstans där i dom där tröstlösa stentrakternas egen hemvist..

Såhär: Jag tycker på det hela taget att det mera ser ut som lilla välbekanta Katterjaure när jag tittar länge på bilden, ‘Sildvikstinden’ i bakgrunden i Norge... Halvön ser ut att va den där som ligger vid, mittemot stugan ungefär där klubb-båten är uppdragen...
Jag är nog 100% på detta.
 
Nej, nej..inte alls någe' Ikkesjaure...Inte på långa vägar, och inget Årjep Saulo här inte..Av döma av de mera renspolade granithällarna så tror jag att det är uppe helt enkelt vid, ja vid banala ‘Riksgränsenfjällen‘...
Det är nånstans där i dom där tröstlösa stentrakternas egen hemvist..

Såhär: Jag tycker på det hela taget att det mera ser ut som lilla välbekanta Katterjaure när jag tittar länge på bilden, ‘Sildvikstinden’ i bakgrunden i Norge... Halvön ser ut att va den där som ligger vid, mittemot stugan ungefär där klubb-båten är uppdragen...
Jag är nog 100% på detta.
Det gör du rätt i!
Det är Katterjaure eller Kattervattnet som den heter på Norska sidan. Jag bodde i klubbstugan de två första nätterna i September. Detta kort är taget den 2 september, strax före fem på eftermiddagen när ösregnet hade upphört.
MVH ///Claes
 
Ny bild!

Nu ska ni få nått mer ‘lättgissat‘ att ta er ann‘ ...i alla fall för dom som följt den läsvärda och trivsamma berättelsen som ‘majjen’ bidragit med här nu i månaden.

Vad den markanta toppen heter, är nog lätt,
Men, vad heter det brusande vattendraget..?
 

Bilagor

  • Vattenfall Lairojokk.jpg
    Vattenfall Lairojokk.jpg
    39.6 KB · Visningar: 665
Fitzcarraldo i fjällen?

Jag tar mig friheten att trampa in bland fjällkännarna med en bild och två frågor. Den första frågan är såklart var är bilden tagen? Och den andra är: Vet någon av er historien bakom hur det kommer sig att detta ekipage finns just där?
 

Bilagor

  • IMGP3416.jpg
    IMGP3416.jpg
    64.2 KB · Visningar: 457


Javisst!
Lairojokk.
Men nu är det ju så om man ska vara ‘petig‘, att det är faktiskt den västra Lairojokko den här bilden är i.
Lairojokken är nog en av landets mera spännande vattendrag, levande och samtidigt stort och styggt. Nybildat och skummande som få.
Den här delen på bilden, har sitt ursprung ur den spännande issjön 878, och är ny sedan femtiotalet, till skillnad mot den östra grenen av Lairojokken som kommer ur isfronten ifrån Salajekna.
Stora isjön ligger bakom ryggen på bilden.
Den här jokkdelen bildar sedan detta relativt stora deltat med kvicksand, norr om platsen Jiegnavare, Det har tidigare betraktats som vadbart, men är inte det idag (2006)

Suliskongen i bakgrunden.
Bilden är tagen alltså inne i Norge, precis där jokken rinner ur sjön.
Så fort ett isberg hamnar i sjön uppstår svallvågor och pressar ut vatten i jokken. Sjön vad det verkar är tydligen väldigt grund.

Men vad gjorde en liten stugvärd där då? Hade du virrat bort dig ifrån Kutjaure?
 
Men vad gjorde en liten stugvärd där då? Hade du virrat bort dig ifrån Kutjaure?

Jo, tänk så fel man kan hamna om man glömmer kompassen... ;)
Faktiskt så hamnade jag i tjock dimma i svårorienterad terräng -- utan kompass -- och passerade en annan "issjö" vid ett tillfälle, men det var en god bit bort:
arktis.jpg

Nä, det här rörde sig om en kartbaserad gissning. Toppen var som sagt lätt och perspektivet pekade på just det tidiga loppet söder om 878.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.