Plastpåsar i biogas/kompost

Ja, antingen läser man eller så gissar man!

"I min kommun Uppsala är det ok att använda plastpåsar som förvaring för matavfall som sedan blir biogas"

http://www.uppsalavatten.se/sv/hushall/avfall-och-atervinning/kallsortering/matavfall/

"Vi har en maskin som tar bort påsarna som matavfallet ligger i, så du kan själv välja vilken typ av påse du vill använda."

Ja, exakt Klager. Vill man veta vad mottagaren föredrar, även om båda är godkända så är fortfarande mitt förslag att fråga mottagaren som torde veta vilken påse som bäst passar i just den processen.
Att man kan använda två alterntiv innebär inte att båda är lika bra - en kan vara bättre och den andra "bara bra nog".


/Patrik
 
Jag använder de där små plastpåsarana men får till frukt och grönt och som brukar hänga framme vid kassan. Jag har för mig de ska vara nedbrytbara, men är inte säker. Ivf är de väldigt tunna och håller faktiskt tätt. Lagom stora också. En vanlig kasse är ju alldeles för stor för komposten, börjar ju stinka innan den ens är halvfull.

Beträffande om man måste använda påse, nej, det behöver man inte. Inte i Uppsala ivf. Problemet med att inte göra det är nog att grannarna inte blir så glada därför att tunnan kommer att bli väldigt kletig och stinkig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Elda plastpåsar Miljöpåverkan 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...