Vilda djur far illa över människans framfart

När människor blir skadade i trafiken så blir det uppmärksammat men det är också vanligt att vilda djur skadas. Nedan är en film om en gräsand med ungar som blev påkörd så ni som kör bil ta det lugnt och tänk på djuren.

https://www.youtube.com/watch?v=w6154Xb3Og0
https://www.youtube.com/watch?v=hm_YE-VoTaE

Vi människor delar världen med de djuren som lever här och det är viktigt att vi också värderar deras liv högt. Vad tycker ni om hur man ser på vilda djur får den respekt av oss människor de förtjänar?

https://www.youtube.com/watch?v=xkxqQ7YnQl4
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig där. Tänker mycket på viltskador och även att vi människor tar sönder vår planet till grunden.
När jag såg filmen längs ner på din sida så tänker jag tillbaka till småjordbruk och att människan ska inte bo så tät i städer.
 
Alla djur borde få gps chip när dom föds om närmast anhöriga försvinner så kan man omplacera till ett nytt familjedjurhem i naturen.. Typ ett djursoc.. 👍✌😁
 
Rödlistning är en klassificering av arter efter en bedömning av deras utdöenderisk. Syftet är att kartlägga och bedöma arters tillstånd och status, den risk de löper att försvagas eller dö ut, och vilka åtgärder som krävs för att förbättra deras situation.

Internationellt samordnas arbetet med rödlistning av Internationella naturvårdsunionen (IUCN). IUCN listar i januari 2013: 10935 växter, 3 svampar, 6 protister och 14106 djur som nära hotad till akut hotad, varav 4476 växter, 3 svampar, 5 protister och 5526 djur tillhör kategorierna starkt hotad och akut hotad. Miljöförstöring och överexploatering är internationellt de helt dominerande hoten, och är särskilt allvarliga i fattiga områden med hög befolkningstäthet. I en del länder tas också nationella rödlistor fram av för detta utsedda institutioner. IUCN:s rödlistning innefattar ej arter som dog ut innan år 1500.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rödlistning
 
Jorden är idag överbefolkad och jorden inte har resurser till att livnära hur många som helst vilket redan orsakar svält i stora delar av världen. Sverige är ett undantag som har lagom befolkningstäthet där miljöns bärkraft kan räcka till.
Miljöns bärkraft, begrepp inom ekologi som beskriver hur många individer ett ekosystem klarar innan det påverkas negativt. När det blir för många individer blir förutsättningarna negativa för miljön (det blir mindre mat etc.). Då påverkas även djuren som lever i ekosystemet och dessa går då ner i antal.
Man kan till exempel kolla på släkten dykänder och underarterna så är nära hälften utrotningshotade. De har levt på jorden i miljontals år och nu på grund av människans utbredning som tar bort deras naturliga livsmiljö håller de på att försvinna för alltid.

Marmorand - Sårbar
Rosenand - Akut hotad
Brunand - Sårbar
Amurdykand - Akut hotad
Vitögd dykand - Nära hotad
Madagaskarbrunand - Akut hotad
Bergand - Sårbar
 
Senast ändrad:
Jag tror människan måste lära sig att kunna samspela med naturen. Att alla flyttar ut från storstäder och bor på landet kanske inte är lösningen men man måste ha ett miljötänkande och kunna samspela med naturen. Att ha en livsstil som inte påfrestar mer på naturen än nödvändigt som åka kollektivt och köpa ekologiskt. Djur och människor kan leva tillsammans om vi respekterar naturen.

https://www.youtube.com/watch?v=HbWz5H7MTnA
https://www.youtube.com/watch?v=tblIKI9_KBg
 
Senast ändrad:
Storstaden är ju lösningen, samla alla människor på en liten yta, och mer yta blir över för djuren.
Att alla ska flytta ut på landet och breda ut sig och konkurrera ut djuren ännu mer är ju kontraproduktivt om det var utrymme för djur vi eftersträvade
 
Hm, helt uppriktigt så är väl stadsbor i allmänhet mer miljövänliga än glesbygdsbor? Av de enkla skälen att:

  • de har bättre tillgänglighet av kollektivtrafik
  • mat o dyl som transporteras in kommer i så stora mängder att varje (exempelvis) äpple orsakar mindre utsläpp.
  • de bor oftare i lägenheter, vilka är mer energieffektiva än fristående hus (av det enkla skälet att man har färre ytterväggar).
  • i rimligt stora städer; närmare till saker och ting.
  • det är besvärligt att ta bilen i större städer, så man undviker det i det längsta. I småbyar (jag bor nu i en med ca 3k pers i) är det jättelätt. Det är bara av rent etiska skäl jag tar cykeln. När jag bodde i en stad med 100k invånare undvek jag bilen för att det var ett dyrt elände att parkera den...
 
Hm, helt uppriktigt så är väl stadsbor i allmänhet mer miljövänliga än glesbygdsbor? Av de enkla skälen att:

  • de har bättre tillgänglighet av kollektivtrafik
  • mat o dyl som transporteras in kommer i så stora mängder att varje (exempelvis) äpple orsakar mindre utsläpp.
  • de bor oftare i lägenheter, vilka är mer energieffektiva än fristående hus (av det enkla skälet att man har färre ytterväggar).
  • i rimligt stora städer; närmare till saker och ting.
  • det är besvärligt att ta bilen i större städer, så man undviker det i det längsta. I småbyar (jag bor nu i en med ca 3k pers i) är det jättelätt. Det är bara av rent etiska skäl jag tar cykeln. När jag bodde i en stad med 100k invånare undvek jag bilen för att det var ett dyrt elände att parkera den...

Är i Los Angeles sen en tid tillbaka, och kollektivtrafik är obefintlig här. Utan bil här så är du körd.

Ttor inte alls storstadsbor är mer miljövänliga än lantisar. Om det inte finns nån närhet ens till ett träd hur ska man då få samma känsla och förståelse till naturen.

Och inte bor många i lägenheter här inte, kolla bara google maps, den gröna natur som finns är golfbanor.

Börjar längta hem till Sverige, här känns det som förstadiet till helvetet och varmt är det också.


Vad spelar det för roll vad vi gör i sverige när övriga världen är fucked up.
 
LA är ju ett urdåligt exempel, ta dig en dag norrut och jämför med SF istället, där går ju lokaltrafiken på eldriven rem
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Webbkameror Vilda djur Vilda djur 5
peter1959 Vilda djur ?, njaa Vilda djur 0
haraldn Vilda djur... Vilda djur 4
cramoit Vilda djur Vilda djur 1
tomhylsan Vilda hundar? Vilda djur 2
Keras2006 Lynx - lodjurens liv i det vilda Sarek Vilda djur 12
Karpaterna.se Järv i det vilda Vilda djur 3
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
avslutad_210913 Vilket djur? Vilda djur 7
mstenl Vilken djur? Vilda djur 1
Promenerik Vilket djur? Vilda djur 10
Kilsbergarn Ett okänt djur som pratade utanför tältet Vilda djur 36
Fawkes Spår i snö - vilket djur? Vilda djur 3
Karolina P Spår efter vilket djur? Vilda djur 7
emmalini Spår i sand - vilka djur? Norrtälje Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Anette Johannes Vilt djur inomhus Vilda djur 7
ugglefunderingar Skadad uggla? Vilda djur 10
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
hd1 Ljudinspelning - vilket djur? Vilda djur 10
hebybosse Spillning – Vad för djur? Vilda djur 4
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
pal2 Spillning: vad för djur Vilda djur 6
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
Noogie Vilket djur är det? Vilda djur 8
brigas Kan djur uppskatta naturens skönhet? Vilda djur 1
Kallebalik Vilket djur kommer detta ifrån? (bild) Vilda djur 0
lieselotte.bostrom Vilka djur? Vilda djur 4
SkogCarro Skällande, klättrande djur Vilda djur 13
Skipjack Skällande djur Vilda djur 9
treepath Vet NÅGON vad det här är för udda djur/insekt? Vilda djur 0
wikling Vilket djur har bajsat? Hjäp!! Vilda djur 3
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
Karpaterna.se Vilket djur har varit här? Vilda djur 2
Calle G Spillning från vilket djur? Vilda djur 13
apw1975 Vilket djur? Vilda djur 14
knotobert Vilket djur? Vilda djur 1
thegedd Vad för djur ? Vilda djur 9
seobserver Ofarliga djur? Vilda djur 15
Karpaterna.se Vilket djur tillhör dessa spår? Vilda djur 3
sofiami Spår av vilket djur? Vilda djur 6
Tullinge 60 Vilket Djur ? Vilda djur 0
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
leiasp Vad för djur? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Utteriflix Konstigt djur Vilda djur 2
Excess Vilket djur är det här? Vilda djur 4
quid Vilket djur har gått här? Vilda djur 13
Karpaterna.se Vad är detta för djur? Vilda djur 2
j_stellan Älgar är farliga Vilda djur 102

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...